Pětadvacetiletá Bita na TikToku nedávno zveřejnila video, v němž vyjmenovává výrobky, které jsou natolik cenově nedostupné, že si je raději nekoupila. Zařadila mezi ně například pantofle od firmy Ugg za 95 liber (dva a půl tisíce korun) nebo sluchátka Apple AirPods Max za 550 liber (skoro 15 tisíc korun).
"Aby si člověk mohl dopřát produkty, které jsou momentálně trendy, musí mít poměrně vysoký příjem, což většina lidí včetně mě nemá. Značky, o kterých ve videu mluvím, mám ráda. Chtěla jsem svým sledujícím ale připomenout, že ne každý si jejich výrobky může dovolit. Že je to luxus pro privilegované," vysvětlila internetová tvůrkyně pro deník The Guardian.
Videa s hashtagem #deinfluencing mají na TikToku v současnosti přes 171 milionů zhlédnutí a rychle jich přibývá. "Lidé už jsou zjevně unavení z influencerů, kteří se jim na sociálních sítích snaží neustále něco prodat. Nechtějí už slyšet, které produkty nutně potřebují. A není divu, když vezmeme v úvahu třeba ceny bydlení," přiblížil marketingový specialista Jago Sherman z agentury Goat.
Dvaadvacetiletá Valeria šla v kritice luxusních značek ještě dál. Na TikToku sdílela video se seznamem produktů, které jsou podle ní předražené. "Lidé si vzhledem k současné ekonomické situaci mnohem pečlivěji rozmýšlí, za co utratí peníze. Proto jim jsou přirozeně sympatičtí influenceři, kteří je odradí od pořizování nepřiměřeně drahých věcí," odpověděla na otázku, proč jsou videa deinfluencerů čím dál populárnější.
I když se její video u publika setkalo s pozitivní odezvou, má strach, aby se jí její upřímnost v budoucnu nevymstila. "V ideálním světě by si značky z mojí zpětné vazby měly vzít ponaučení. Obávám se ale, že jsem si tím u nich spíš zavařila a ohrozila tím případnou možnost spolupráce," připustila Valeria. Zkritizovala mimo jiné vlasovou kosmetiku značky Olaplex nebo make-up od Diora.
"Řada internetových tvůrců se ujímá role expertů, kteří lidem radí, jak ušetřit. Upozorňují, že kvalita výrobků ne vždycky odpovídá jejich ceně a že lze mnohdy sáhnout po levnějších produktech od konkurence," uvedl Paul Greenwood z výzkumné agentury We Are Social. "Influenceři se jen přesouvají ke skutečně upřímným recenzím," dodal Sherman.