Vědci vyvinuli ultimátní řešení proti tloušťce. Mezi "zhoršováky" ale nehraje prim

Dan Poláček Magazín Dan Poláček, Magazín
před 7 hodinami
Fantazii se meze nekladnou, a to ani v případě "zlepšováků" běžného života, které si za posledních dvě stě let nechala patentovat řada vynálezců. Historie si už ale často nepamatuje na ty, kteří svými kuriózními vynálezy neuspěli. Podívejte se na větrací klec pro děti či odšťavňovač za stovky dolarů, namísto kterého bylo efektivnější ovoce vymačkat ručně, a další opaky zlepšováků - "zhoršováky".

Obojživelné auto narazilo na cenu i náročnou údržbu

Německý inženýr Hans Trippel strávil více než 15 let snahou o zkonstruování vozidla, které by mohlo jezdit po souši i plavat ve vodě. Ostatně vývoji obojživelných vozidel se věnoval už za druhé světové války. V roce 1961 pak na newyorském autosalonu představil Amphicar Model 770.

Aby auto zvládlo jízdu po silnici i na vodě, využil Trippel motor z britského Triumphu Herald s výkonem 43 koní. Amphicar se vyráběl v západním Německu pod společností Quandt Group a mezi lety 1961 a 1968 z výrobní linky vyjelo celkem 3878 vozů. 

Trippel při vývoji vozidla řešil mnoho technických výzev, třeba těsnění, které muselo chránit mechanické části při plavbě ve vodě. Navíc do designu přidal i kormidlo. Jenže navzdory počátečnímu nadšení veřejnosti a inovativnímu designu narazil Trippel na problém s prodejem. Cena Amphicaru se pohybovala mezi 2800 a 3300 dolary, což bylo pro většinu zákazníků příliš. Lidé za podobnou částku mohli koupit rychlejší a luxusnější automobily a Amphicar se nedokázal masově rozšířit. Navíc kromě vysoké ceny se majitelé potýkali s náročnou údržbou - po pěti hodinách ve vodě bylo nutné důkladně promazat 13 různých bodů - kvůli čemuž museli i odmontovat zadní sedadlo. Dnes se ale na Amphicar vzpomíná coby na symbol odvážné vize a sběratelé po něm prahnou.

 

Právě se děje

Další zprávy