reklama
 
 

Ve Varech bude soutěžit Svěrákův plyšový medvídek Kuky

20. 4. 2010 13:55
Náš festival se vyplatí, říká ředitel Bartoška

Praha/Karlovy Vary - Letošní karlovarský festival nebude nejspíš bojovat s finanční krizí a odlivem sponzorů. 45. ročník největší domácí filmové akce, jež se koná od 2. do 10. července,  se ale může potýkat s rozmary přírody - pokud budou nadále panovat kvůli sopečným mrakům omezení letecké dopravy, můžou nastat problémy s dovozem filmů a přílety hostů. 

I to byla jedna z informací, kterou na první tiskové konferenci sdělili prezident festivalu Jiří Bartoška a programová ředitelka Eva Zaoralová.  Přes představování jednotlivých bodů programu se nakonec nevyhnuli ani nepříjemným otázkám ohledně financování, které jsou tématem diskusí a dohadů každý rok.

„Aproximativní rozpočet" festivalu zůstává stejný - 135 milionů korun.  Podle Bartošky jde zhruba 30 procent od státu a karlovarského kraje, zbytek od soukromých sponzorů. Karlovarský kraj je přitom jediným sponzorem, který letos chce snížit dotace - a to z 8 milionů korun na 6,5.

Festival si ovšem nechal vypracovat ekonomickou analýzu, z níž vyplývá, že každoročně přinese akce karlovarskému kraji kolem 130 milionů (hotely, kempy, restaurace, parkování) a že se tudíž vyplatí. Rozhodnutí o výši dotace ještě není konečné a je možné, že ani karlovarský kraj příspěvek nesníží. Stabilnost festivalu navíc podporuje čtyřletá smlouva se skupinou ČEZ.

Krize se tudíž nedotkne ani ceny lístků a akreditací, jež zůstávají na výši 65 korun za jednotlivý film (pro studenty 50 korun). Festivalový pas na celou dobu bude stát 1000 korun (700 pro studenty) a filmoví profesionálové naopak platí 2000 korun. Rezervace lístků proběhne primárně online, od 28. do 29. června - dobu je potřeba si pečlivě ohlídat, protože poté již bude na místě k prodeji lístků jen velmi málo.

Na webových stránkách festivalu - kviff.com - bude postupně zveřejňován celý program a je možné sestavit si průběžně osobní rozvrh projekcí. Od prvního června také bude mít web nový design,  z nových komunikačních cest se nezapomíná ani na Facebook (festival má momentálně přes 7000 fanoušků).

Příliš uspokojivě z tiskové konference nevyznělo vysvětlení ohledně situace KV Arény, nového objektu s kapacitou kolem 1000-1500 sedadel, k němuž se upíraly naděje mnoha lidí, neboť dosavadní kinosály již několik let nestačí pojímat přívaly návštěvníků.

KV Aréna prý bude „vytížena doprovodnými akcemi" a tudíž se zde pravděpodobně nebudou pořádat filmové projekce z hlavního programu, ač má aréna největší promítací plátno v republice. Informace okolo tohoto kritického tématu ale budou upřesněny.

Z věcí týkajících se přímo programu se ví zatím následující: cenu za umělecký přínos světové kinematografii obdrží režisér Juraj Herz (Spalovač mrtvol), který právě dokončuje svůj poslední film Habermannův mlýn, jenž by mohl být promítán i na festivalu, pokud budou hotovy všechny postprodukční práce.

V porotě hraných soutěžních filmů zasedne jako český zástupce Bohdan Sláma (Štěstí, Venkovský učitel) a čeští zástupci se objeví přímo i v soutěžních sekcí. Mezi dokumenty to bude Katka od Heleny Třeštíkové, v sekci Na východ od Západu se zúčastní Zoufalci od Jitky Rudolfové a na Fóru nezávislých bude soutěžit Dvojka od Jaroslava Fuita.

Překvapením je účast dvou českých filmů v hlavní soutěži: jednak se zde objeví 3 sezóny v pekle od Tomáše Mašína a pak novinka Jana Svěráka - Kuky se vrací, napůl hraný napůl animovaný snímek od o ztraceném plyšovém medvídkovi.

Z českých příspěvků v programu považuje Eva Zaoralová a prestižní záznam divadelního představení opery Zítra se bude… o Miladě Horákové se Soňou Červenou v hlavní roli. Dílo skladatele Aleše Březiny se pokusil co nejfilmovějšími prostředky zaznamenat Jan Hřebejk.

Z programových sekcí mimo soutěž se zatím ví nejvíce o přehlídce belgické kinematografie, která bude proporčně po čtyřech filmech rozdělena na sekci francouzskou a vlámskou. Zlatým hřebem by měl být snímek Mr. Nobody od Jaco Van Dormaela, který loni soutěžil v Benátkách.

Pozoruhodný by měl být přinejmenším ještě debut Fabrice de Welze nazvaný Calvarie (The Ordeal) - zneklidňující thriller o zpěvákovi šansonů, který je zajat na izolovaném statku. Film připomínající některá díla Davida Lynche byl vybrán loni do Týdne kritiky v Cannes a vyniká „trýznivým neklidem".

Letošní retrospektivní pocta bude zasvěcena dvěma autorům, režiséru Michaelu Powellovi a jeho dvornímu scenáristovi Emeriku Pressburgerovi. Oba autoři byli za své provokativní snímky jako Černý narcis (1947), Červené střevíčky (1948) a Peeping Tom-Šmírák (1960, již bez Pressburgera) doceněni až o mnoho let později.

Hotova je již i sekce Půlnoční filmy zaměřená na „pokleslé kultovní snímky" - tentokrát se bude věnovat Austrálii a tamním exploatacím zvaným slangově Ozploitation. Na půlnočních projekcích se řádně naladěné publikum může těšit na filmy jako jsou thriller Roadgames, horor Patrick od Richarda Franklina či horor Razorback od Russella Mulcahyho, což byla svého času proslulá variace na Spielbergovy Čelisti, jen místo žraloka má hlavní roli divoký zabijácký kanec.

Ostatní podrobnosti budou ještě přibývat - ať už se týkají hlavní soutěže i ohlasů z ostatních světových festivalů.

Na tiskové konferenci byl odhalen i oficiální plakát 45. ročníku od grafika Aleše Najbrta a také bylo oznámeno, že v další ze sérii černobílé znělek se letos objeví John Malkovich.

autor: Kamil Fila | 20. 4. 2010 13:55

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama