Obrazem: Václav Marhoul natáčí Nabarvené ptáče. Film bude černobílý a namluvený novoslověnštinou

Foto: Jakub Čech
Martin Svoboda Martin Svoboda
11. 7. 2017 14:15
Václav Marhoul se pustil do realizace scénáře oceněného na festivalu v Cannes. Film podle slavného románu Nabarvené ptáče od Jerzyho Kosińského bude černobílý a mluvit se v něm bude umělým jazykem. Objeví se v něm i světoví herci jako Harvey Keitel. Při shánění koproducentů prý Marhoul neměl dobrou pozici. "Například pověst maďarských režisérů je jiná, je o ně mnohem větší zájem, protože v Maďarsku vznikají obecně lepší filmy," říká za Mladou Boleslaví, kde s ním redaktor Aktuálně.cz strávil jeden natáčecí den.

Jsme ve vojenském prostoru za Mladou Boleslaví. Pod vedením režiséra, scenáristy a producenta Václava Marhoula (Mazaný Filip, Tobruk) tu právě vzniká jeden z největších tuzemských snímků současnosti co do velikosti produkce i uměleckých ambicí.

Řeč je o adaptaci románu Jerzyho Kosińského Nabarvené ptáče o cestě malého židovského chlapce napříč východní Evropou. Ten v době války čelí všem myslitelným útokům včetně těch od vesničanů.

"Příběh ale není o válce, je univerzální. Kdyby se místo války přepsal na sci-fi, fungoval by stejně," tvrdí režisér "na place", kde probíhá druhá fáze dlouhého natáčení.

Kniha se Václavu Marhoulovi do ruky dostala osudovou náhodou. Zamiloval se do ní a nemohl ji dostat z hlavy. "Nespekuluju o tom, co bych měl natočit, aby se to líbilo. Ani jako režisér, ani producent. Natočím si, co chci, v tom jsem sobec," říká.

Producenti měli strach z kontroverzní předlohy

Film vzniká v mezinárodní koprodukci, tu ale podle Marhoula nebylo snadné zařídit. Oslovil přesně 30 francouzských a 15 německých producentů, jejich podporu však nezískal. "Bylo jasné, že se báli. Ono to sice vypadá, že třeba ve Francii jde lidem o umění, ale i tam producenti jen počítají peníze."

Adaptaci předlohy známé svou syrovostí nepodpořili ani Poláci. "Vztahují si příběh na sebe, i když místo děje není v knize specifikované a podle mě o Polsko nejde. Věděl jsem ale od začátku, že Poláci do toho nepůjdou. Po vítězství konzervativních katolíků ve volbách se Kosiński stal veřejným nepřítelem, film je pro ně neuvěřitelně kontroverzní a lidi z něj mají strach," vysvětluje Marhoul.

Coby český filmař navíc neměl nejlepší vyjednávací pozici. "Například pověst maďarských režisérů je jiná, je o ně mnohem větší zájem, protože v Maďarsku vznikají obecně lepší filmy a pochází odtamtud velcí režiséři jako Béla Tarr. Jde o začarovaný kruh. Aby se člověk dostal 'ven', musí tam mít nějaké jméno. Ale jak se z toho dá vymotat?"

První fáze natáčení probíhala na Ukrajině, která se nakonec stala jedním z koproducentů. "To místo na mě silně působilo. Ačkoliv jsem už byl mnohem dál, tady jsem měl dojem konce světa. Lidé tu žijí opravdu těžce, a když jsem myslel na historii, měl jsem pocit, jako bych šlapal po kostech tisíců mrtvol," vzpomínal Marhoul na ukrajinské lokace.

Točilo se tam 21 dní. Za tu dobu se v Česku většinou stihne natočit celý film, Nabarvené ptáče ale zabere přinejmenším 120 dní. "Nyní jsme asi ve třetině. Plán ale není úplně hotový, vše bychom měli dotočit do první půlky příštího roku."

Žádné kompromisy

Režisér si dokázal zajistit, že ve štábu zůstávají jeho dlouholetí spolupracovníci, například kameraman Vladimír Smutný, jenž získal za obě své předchozí spolupráce s Marhoulem Českého lva.

Situaci, kdy musí autor kvůli zdrojům ze zahraničí pracovat s cizími filmaři, označuje Marhoul za "odvrácenou stranu koprodukování". Natáčení totiž podle něj závisí na vztazích ve štábu a představa jemu neznámých cizinců by pro něj byla "noční můrou".

Nekompromisnost Marhoula se projevuje i ve stylistických volbách. Snímek bude černobílý, natočený na filmový materiál. "Film má kouzlo, jaké digitální kamera postrádá. Testovali jsme mnoho druhů kamer a nakonec jsem dal štábu hlasovat. Nikdo nevěděl, odkud které záběry pocházejí, a vyhrál klasický filmový negativ."

Snímek bude navíc málomluvný a jediný jazyk, jenž v něm zazní, bude umělá novoslověnština, kterou se muselo mezinárodní obsazení naučit. V kinech po celé Evropě včetně Česka se pak bude film promítat s titulky.

"Hodně se po mně chtělo, abych točil v angličtině. Ale řekl jsem: V angličtině to nebude nikdy! Angličtina by ten film zničila. Nevím, proč si producenti myslí, že je nutná. Dobrý film ji nepotřebuje a blbý nezachrání."

Nabarvené ptáče bude mít výrazné mezinárodní obsazení. Objeví se v něm světoví skandinávští herci Stellan Skarsgård a Udo Kier, účast potvrdil i hollywoodský herec Harvey Keitel.

V čele bude stát debutující devítiletý Petr Kotlár, na nějž režisér Marhoul narazil náhodou a obsadil ho bez castingu. "Je to schopný kluk s krásnýma černýma očima, které hrají samy," chválí ho.

Nabarvené ptáče vznikalo od začátku s maximální péčí. Mělo pět českých dramaturgů a díky pozornosti v Cannes, kde scénář vyhrál jednu z cen, i tři americké. Černobílý, novoslověnsky mluvený film natočený na klasický negativ a obsazený i světovými hvězdami by měl jít do kin v roce 2019.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Ministryně financí Schillerová zvažuje zrušení několika daňových výjimek

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) zvažuje zrušení několika daňových výjimek. Jedna z nich se týká takzvaného časového testu při prodeji investičních bytů. Další v dnešní Partii televize Prima Schillerová upřesnit nechtěla, protože nebyly projednány s koaliční sociální demokracií. Totéž se týká daňového osvobození příjmů z prodeje bytů.

Příjmy z prodeje investičních bytů se nedaní v případě, že je majitelé vlastní nejméně pět let, uvedla ministryně. Lhůtu by chtěla prodloužit na 15 let. Opatření by podle ministryně mohlo podpořit vlastnické bydlení lidí, kteří by byt také skutečně užívali, stát by mohl získat kolem 600 milionů korun ročně.

"Mám tam ještě tři, čtyři věci," uvedla Schillerová. Pokud by na nich byla v koalici shoda, ukončení těchto daňových výjimek by přineslo podle ní dvě až tři miliardy korun.

Koalice se nedávno dohodla na zavedení nedaněného stravenkového paušálu pro zaměstnance, který by měl fungovat vedle klasických stravenek. Daňové zvýhodnění paušálu by mělo zůstat stejné jako u stravenek, v případě stokorunové stravenky by tak zaměstnanci měli mít 55 korun za každý odpracovaný den. Změna kritizovaná zejména odbory má být součástí daňového balíčku, který by měl platit od roku 2021.

před 1 hodinou

Na cenách Goya uspěl Almodóvarův film Bolest a sláva

Sedm španělských cen Goya včetně těch za režii a nejlepší film získalo Bolest a sláva režiséra Pedra Almodóvara. Sošku za herecký výkon na galavečeru ve své rodné Malaze převzal Antonio Banderas. V Bolesti a slávě hraje stárnoucího režiséra, jehož předobrazem byl sám Almodóvar. Pět cen dostalo drama ze španělské občanské války Mientras dure la guerra (Dokud je válka) režiséra Alejandra Amenábara. Nejlepší herečkou je Belén Cuestaová z dramatu La Trinchera Infinita (Nekonečný zákop), jež vypráví o muži skrývajícím se za frankistické diktatury ve svém domě. Cenu pro nejlepší evropský film si odnášejí Bídníci francouzského režiséra malijského původu Ladje Lye.

Zdroj: ČTK
Další zprávy