Karlovy Vary - Pondělí bylo na festivalu nejen ve znamení Italů, ale i dnem sekce kritiků Variety. Uspořádali polední koktejl, na kterém představili desítku režisérů, jejichž filmy letos vybrali. Jedním z nich je Ole Christian Madsen, autor filmu Praha, který si také hned odbyl premiéru.
A jen dosvědčil, že kolekce severských snímků patří letos na festivalu k tomu nejzajímavějšímu, co tu je k vidění. Diváci milují norský Kurz negativního myšlení, islandská Severní blata i norskou sexy komedii Studené nohy, teď do sbírky přibyl další miláček. Praha vypráví příběh manželské dvojice Christoffera a Maji. Vydávají se do Prahy, kde zemřel manželův otec, aby převezli jeho ostatky do rodného Dánska.
Christoffera pozoruhodným způsobem sehrál Mads Mikkelsen. Představitel bídáka Šifry z bondovky Casino Royale nedává příliš průchod svému zármutku, během pobytu se mu navíc potvrdí nevěra manželky. To spolu s nehostinnou atmosférou českého hlavního města vede ke krizi mezi manželi.
Praha je stejně jako ostatní severské filmy natočená v syrovém, až nekompromisním stylu. S excelentními hereckými výkony a atmosférou, z níž leckdy tuhne krev v žilách. Přitom hýří i sarkastickým humorem a pro české diváky má samozřejmě zvláštní kouzlo tím, jak tu je zobrazeno české hlavní město.
Praha se v Praze natáčela a významné role si zahráli čeští herci, v úvodních titulcích jim to vyneslo místo hned za ústřední dvojicí. Bořivoj Navrátil ztvárnil lehce úlisného českého právníka, zatímco Jana Plodková známá ze Svěrákových Vratných lahví si zahrála přítelkyni Christofferova otce.
Metropole tu není vylíčena v tak komické poloze jako Bratislava v Rothově hororu Hostel, přesto některé detaily působí bizarně. Třeba okamžik, kdy si manželská dvojice v restauraci objednává guláš a oprsklý číšník odvětí, že guláš se vaří jen v úterý. Místo adaptéru do elektrické zásuvky zase Maje zřízenci hotelu donesou žehličku.
Praha tu ale není klasicky zaostalé východovevropské město, spíš svérázný, nepochopitelný prostor s lehce dusivou atmosférou, vlastními pravidly a zvyky. K těm podle tvůrců patří nejen absolutní ignorance znalosti cizích jazyků, ale i to, že musí být pozůstalý přítomen ukládání mrtvoly do rakve, nebo věčná průpovídka "Život je těžký, nemůžeme mít vše".
Výbuchy smíchu provázely nejen tenhle výklad českých libůstek, ale i scény sršící humorem - jako ta, v níž se Christoffer s Majou procházejí městem a ona vulgárně mluví o mimomanželském poměru.
Praha rozhodně patří k tomu nejzajímavějšímu, co letošní festival v rámci sekce Dny kritiků Variety uvádí. A nejen proto, že nabízí originální pohled, jak je naše země leckdy za hranicemi vnímána. Stejně jako odkrývá české stereotypy, odlupuje komorní příběh nánosy z manželského vztahu.
K vidění bude Praha na festivalu ještě ve středu. Je to ale jediná domácí souvislost ve výroční desáté kolekci, která má podtitul Evropa nyní! Devět z deseti filmů tvoří debuty a druhé filmy vybraných režisérů; zastupují norskou, rakouskou, francouzskou, německou, polskou, švýcarskou, dánskou, britskou, španělskou a irskou kinematografii.
Šéf nejvlivnějšího filmového periodika Variety Peter Bart je letos předsedou hlavní mezinárodní poroty festivalu.