Vlasta Chramostová se loučí s Národním

2. 11. 2006 13:13
Praha - Okopávání stařeny. Tak Vlasta Chramostová nazývá svoji poslední roli na jevišti Divadla Kolowrat - Národního divadla.
Foto: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Oficiální název její benefice, která má dnes premiéru, je Tři životy.

Život herecký, disidentský a život návratů. Těmito tématy zarámovali režisér Ivan Rajmont a dramaturg Jan Hančil hereččin osud. "Snad se nám podařilo zachytit i část českých dějin," doufá režisér.

V inscenaci, která na jeviště vstupuje s blížícími se osmdesátými narozeninami Vlasty Chramostové, krom hlavní hrdinky vystoupí Kateřina Holánová a David Prachař.

Foto: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Tři životy jsou složené z divadelních vzpomínek, připomenou se některé role a dojde i na Cyrana z Bergeraku, kterého Chramostová chtěla tolik hrát, ale z pochopitelných důvodů takovou možnost nikdy nedostala. Velký prostor dostanou dramatické zvraty, kterých herečka byla svědkem nebo přímo protagonistkou.

Vlasta Chramostová poznala rychlé pády stejně jako nečekané návraty: z komunistky a spolupracovnice StB se stala disidentkou a chartistkou, z hvězdy první brněnské scény a následně Divadla Na Vinohradech s nejlepšími rolemi herečkou bytového divadla pro omezené publikum. Z celebrity personou non grata. 

Chramostová svým příběhem jde proti všem alibistickým tvrzením, že herci musí hrát, co se jim řekne bez ohledu na dobu, protože je to jejich profese.

Foto: Národní divadlo/Hana Smejkalová

"Jsem herec a šašek a ty měli i králové," obhajoval se před lety Vladimír Brabec jako major Zeman. Chramostová ukázala, že největší hercovo umění je dostát zodpovědnosti sama k sobě.

Vzala na sebe odstrčení v herecky nejlepších letech a pugéty na jevišti i obdiv na ulici vyměnila za občansky statečné postoje. Během normalizace nesměla skoro nic, a tak v pronásledovaném bytovém divadle hrála Shakespeara nebo recitovala Seiferta. 

Zasloužené rehabilitace se Chramostové dostalo po listopadu 1989, z filmů připomeňme Je třeba zabít Sekala nebo televizní PF77, od roku 1992 znovu hraje v Národním divadle. Teď končí.

"Můj věk už není námětem pro komedii, ale pro tryznu snad taky ne," říká herečka, "je věcí inteligence umět odejít a teď vím, že musím skončit... i když se mi vůbec nechce." 

Pražské Národní divadlo se loučí s nepřehlédnutelnou heroinou, pro níž je herectví stavem bytí a patos jeho přirozenou součástí - ovšem ne za každou cenu. 

 

Právě se děje

Další zprávy