Praha - Ze stálé expozice Uměleckoprůmyslového muzea v Praze o víkendu neznámý zloděj ukradl fotografický akt Vlna od Františka Drtikola (1883 - 1961). Pachatel ho odcizil patrně v neděli večer, zaměstnanci muzea ztrátu zjistili v pondělí, potvrdila deník Právo ředitelka muzea Helena Königsmarková.
Později však instituce v oficiálním prohlášení upřesnila, že ze stálé expozice byl zcizen nikoli originál, jak se psalo, ale jedna z variant fotografie Vlny. Jedná se o pracovní nesignovanou verzi snímku z poloviny 20. let 20. století. Není ovšem jasné, zda informaci nesprávně uvedl deník, nebo muzeum posléze zjistilo, že nevystavuje originál snímku.
Celkem prý existuje pravděpodobně pět verzí Vlny. Zloděj fotografii ukradl zřejmě v neděli kolem 18. hodiny, tedy krátce před uzavřením muzea. Vyřízl fotografii z rámu i pasparty a musel s tím mít zkušenost; podle Königsmarkové byl profesionál a nejspíš pracoval na zakázku.
Nejslavnější a nejvíce vystavovaná definitivní verze je podle mluvčí bezpečně uložena v depozitáři. Pojistná hodnota ukradené fotografie je 1,25 milionu korun. Krádež byla oznámena policii, ta se zabývá na základě záznamu bezpečnostních kamer a dalších indicií. Muzeum ani po této události neplánuje zpřísňovat bezpečnostní opatření, protože je má za dostatečná. V pondělí už zpřístupnilo všechny výstavní prostory.
První zprávy citovaly ředitelčina slova, že byl ukraden nejvzácnější Drtikolův originál v majetku muzea i v dějinách české a světové fotografie. "Když jsme Vlnu půjčovali na zahraniční výstavy, pojistná hodnota byla 50 tisíc eur, skutečná uměleckohistorická cena je prakticky nevyčíslitelná," prohlásila podle Práva.
Na světových aukcích je Drtikol nejvíce ceněným českým fotografem. Originální vlna má prý a nevyčíslitelnou uměleckou hodnotu a ai její varianty ale pochopitelně nejsou bezcenné.Podle stránky ARTplus berlínská Gallery Kicken loni v březnu na uměleckém veletrhu v Maastrichtu jednu z variant Drtikolovy Vlny nabízela sběratelům za 400 000 eur.
Podle odborníků je ukradený snímek na otevřeném aukčním trhu neprodejný. Zpeněžit by se s rizikem dal přes soukromé obchodníky a galerie. Od fotografií na rozdíl od obrazů existuje více variant. Bývá tedy složitější dohledat původ a ověřit vzácnost.
Na malém českém aukčním trhu se fotografiím obecně zatím nedaří, a to ani Drtikolovým. Jinak je tomu v cizině. Za oceánem jsou sběratelé ochotni zaplatit za Drtikolovy snímky v přepočtu miliony korun. Jedna z Vln se prodala loni na červnovém veletrhu Art Basel za miliony korun; za kolik přesně se neví. Nicméně předtím se snímek nabízel v přepočtu za více než 9,5 milionu korun.
Podle ředitele aukční společnosti 1. Art Consulting Jiřího Rybáře se tržní cena Drtikolových snímků na českých aukcích pohybuje od 10 000 korun až přes milion. Za nejvyšší cenu, 413 000 korun, se prodala loni v dubnu Drtikolova kompozice Phantasie z roku 1930.
Zatím poslední krádež uměleckých děl vyšla najevo na začátku roku, shodou okolností se též jednalo o fotografie a muzeum. Pražská policie 4. ledna 2011 oznámila, že vyšetřuje krádež vzácných historických snímků, které se během několika let postupně ztrácely z archivu Národního technického muzea. Škoda se odhaduje na statisíce korun, historickou škodu podle odborníků nelze vyčíslit.
Asi největší loupež za poslední dekádu se stala v únoru 2008. V Praze 6 byly majiteli ukradeny tři obrazy Václava Špály. V květnu policisté díla zajistili při jejich prodeji v Praze; obrazy měly podle policie hodnotu v řádu desítek milionů korun.
V červenci 2002 tehdejší šéf televize Nova Vladimír Železný policii oznámil, že mu z galerie Zlatá husa zmizel obraz v hodnotě 21 milionů korun. Dílo Marka Chagalla Jákobův žebřík ani zloděje se policii nepodařilo najít a případ byl v roce 2004 odložen. Podle ČTK se nicméně větší část uměleckých děl podaří vypátrat.