Olomouc víří optickými klamy Victora Vasarelyho

tur
17. 11. 2007 9:00
VIDEO: Moravské muzeum hostí slavného op-artistu
Foto: Zdeněk Sodoma, MUO

Olomouc - Malíře považovaného za otce abstraktně geometrického směru op-art představuje v reprezentativním průřezu Muzeum umění v Olomouci. Soubor téměř osmdesáti děl, který zahrnuje obrazy, grafiky, sochy, tapisérie a multiply,  je první profilovou prezentací Vasarelyho tvorby v českých zemích po roce 1989.

Výhodou a zároveň omezením olomoucké výstavy je, že umělcova díla získala výhradně ze sbírek pécského Vasarelyho muzea. Malíř maďarského původu, který pár dětských let prožil i ve slovenských Piešťanech, se totiž ještě za svého života rozhodl věnovat rodnému městu ucelenou sbírku vlastní tvorby.

Česká republika se tak po Německu, Rumunsku a Itálii zařazuje mezi státy, které lidem ojedinělé dílo nabídnou.

Vasarelyho racionální základ a v zásadě vědecké zásady , které aplikoval při tvorbě geometrických obrazů, mají svůj základ už ve studiu na lékařské fakultě v Budapešti. Ale už po dvou letech přestoupil na akademii Podolini-Volkmann na studium malířství a moderního umění.

Klíčovým se pro něj stal rok 1930, kdy jako mnoho jiných maďarských umělců odchází Paříže, kde pokračuje ve studiu optiky. I když se zde dostal do silného vlivu surrealistů, podařilo se mu z něj  vymanit.

Tento únik reprezentuje bezmála dvoumetrová tapisérie Zebry roku 1939, které je v Olomouci k vidění. Vasarely tu na ještě na figurální kompozici rozehrává optický vír se striktně oddělenými plochami černé a bílé.

Autorova výstavní premiéra se datuje do roku 1944 a shoduje se s počátky existence známé pařížské galerie Denise René, která z Vasarelyho záhy učinila svůj nejvýznamnější artikl.

Foto: Zdeněk Sodoma, MUO

"Nehledáme tolik osobní výraz, jako spíše elementy nové řeči, která je přizpůsobena vědě, neboť věda je jednou z mála hodnot, jimiž jsme si ještě jisti," prohlásil jednou Victor Vasarely

Jeho op-artová tvorba zkoumající a testující vnímání byla přijata ruku v ruce s trendy 60. let. A vstoupila do každodenní reality mimo jiné i v architektonických realizacích po celém světě.

Bez zajímavosti není ani fakt, že jeho barevná řešení inspirovala jiného Maďara Erno Kubika k vynálezu nejslavnější kostky a zároevň nejpopulárnějšího hlavolamu.

V roce 1982 si kolekci Vasarelyho speciálně vytvořených sítotisků přibalil do kufříku Jean Loup Chrétien a na palubě rakety Saljut 7 se sovětsko-francouzskou posádku ji vynesl do vesmíru. "Kosmické" sítotisky byly později vydraženy ve prospěch UNESCO. 

Vasarelyho dílo nestárne a s lety nabírá z nového kontextu. Už proto,  že ve své iluzi pohybu, sugesci blízkosti a vzdálenosti i akcentování geometrie v mnohém předznamenalo vstup do virtuálního prostředí a estetiku prvních počítačových animací.

Nebo se stačí podívat na šaty dívek vyznávající retro módu.

 

Právě se děje

Další zprávy