Na čtenáře konečně sáhla krásná Muriel a oranžová smrt

Jarmila Křenková
15. 12. 2009 13:30
Kája Saudek: výstava a vydání ztraceného komiksu
Foto: Kája Saudek

Praha - Milujete-li zvrhlý humor, žánrovou literaturu, pohyblivé i statické obrázky a Olinku Schoberovou, nelze nemilovat sličnou lékařku Muriel, muže s křídly Roa a obskurní světy, ve kterých se tito hrdinové z rodu posledních romantiků pohybují. A nemůže vás minout ani návštěva Českého centra v Rytířské ulici, které do 2. ledna 2010 hostí výstavu Kája Saudek & 60's.

Multimediální prezentace díla geniálního umělce, vizionáře a průkopníka českého komiksu, kreslíře Káji Saudka (1935), zároveň nabízí vhled do jedinečného období, které dalo vzniknout mnoha výjimečným dílům nejen v oblasti vizuálních médií.

Foto: Kája Saudek

Výstava reflektuje široké spektrum Saudkova záběru. Od filmu, filmového plakátu, a koláží, které vytvářel spolu se svým bratrem Janem vkreslováním komiksových bublin do fotografií, přes typografickou ekvilibristiku v podobě obálek dokumentujících Saudkovu spolupráci s časopisem Pop Music Expres až po reklamu a komiksový strip.

Závratná iluze možností

Film, fotografie, komiks, reklama a dosud nepublikované fragmenty Saudkovy práce koncentrované v jednom prostoru tak kopírují jistou roztříštěnost a efemérnost let šedesátých. Období, které lze co do významu označit jako epochu - ovšem trváním rovnající se vtáhnutí čerstvého vzduchu do plic, jež bylo přerušeno stejně rychle jako začalo.

Foto: Kája Saudek

Saudek možná neportrétuje přímo ducha doby, ale ve svých komiksech opájejících se závratnou iluzí možností kongeniálně propojuje všechny fenomény, kterými 60. léta žila - od nové vlny přes politické oteplení až po bigbít.

Zatímco nadzemní část galerie se soustředí na Saudkův průlomový projekt - film Kdo chce zabít Jessii (1966) - a skládá hold jeho hlavní hvězdě, ikonické krásce Olze Schoberové, abychom si prohlédli skutečně „podvratné umění" z produkce duté fráze bezduchého kýče, musíme se i v Českém centru symbolicky vydat do podzemí.

Foto: Kája Saudek

Expozice ve sklepních prostorách nabízí obálky zmíněného časopisu Pop Music Expres, ukázky z komiksů o Honzovi Hromovi (1968, vycházel v časopise PME), Pepíkovi Hipíkovi (1969, Čtení pod lavici) či fragmenty Věčného návratu (1969, Petr & Lucie).

Na jednom místě se lze kochat krásnými fonty, výraznou stylizací a propracovanou vizualitou - a zároveň bavit lacinými, ale skvěle fungujícími dvojsmysly, cynickým humorem a dokonale promyšlenou poctou žánrům a popkulturním atrakcím.

V dobových i současných poměrech unikátní

Plochu jedné stěny pak zabírají výjevy ze Saudkova opusu magnum, alba Muriel a oranžová smrt, které se po všemožných peripetiích čtyřicet let od svého vzniku dočkalo vydání právě nyní.

Tento celovečerní barevný komiks scenáristy Macourka a režiséra Saudka navazující na album Muriel a andělé je vpravdě impozantní a smělé, v českých dobových a možno říct i současných poměrech unikátní dílo.

Mísí se v něm syrová autenticita malůvek žáků ZŠ a vtip trefný jako zásah do čéšky, jak ho prezentuje třeba Red Meat. Je artefaktem nadčasovým a co do realizace neopakovatelným - stejně jako jedinečné období, které mu umožnilo vzniknout a jehož závěr a následné normalizační běsnění ho na desetiletí uvrhlo do ilegality.

Foto: Kája Saudek

Muriel je komiks, jenž své čtenáře konejší pozlátkem ukázkového guilty pleasure a zároveň předvádí Saudkovo universum v celé jeho potenciální komplikovanosti a kráse. Výjimečnost Saudka-vizionáře se projevuje především tím, že vytvořil dílo, v němž lze nalézt inspirace a vlivy napříč komiskovým médiem nejen západní provenience i popkulturou nejrůznorodějších období a stylů; od mangy přes pop art a superhrdinskou mytologii až po na japonský způsob zrecyklovanou secesní linku. 

Životaschopný fikční svět

Navíc Saudek instinktivně vytušil a bezchybně analyzoval způsoby a směry, jakými se komiks a přilehlé fenomény budou ubírat. Nepracoval pouze s náznaky možností, parodiemi či plochými citacemi, ale podařilo se mu tyto reference zakomponovat do uceleného a organického celku.

Taková forma pak působí vrcholně stylizovaně. Okázale sebevědomá kresba vyniká dynamickou až agresivní křivkou a krásným letteringem. Stránka je do nejmenšího detailu propracovaná, rámování zdůrazňující model akce - střih - akce precizní. Propracované detaily i složité mnohovrstevné kompozice budují plastický, rozměrný a životaschopný fikční svět.

Foto: Kája Saudek

V předimenzovaném prostoru okének se prohánějí svalnatí hrdinové a všestranné hrdinky, které stihnou uvařit oběd i klást poslední nálože v chodbách bloku 32. Emblematické motivy: ženské nohy, ženská ňadra a ženská pozadí na pozadí hroutících se světových megapolí. Unikátní technologie, jiné světy, nejdelší cigára a rychlé vozy.

A má to všechno nějaký význam?

Ne nadarmo si Saudek s Macourkem zvolili jako předobraz Muriel Olgu Schoberovou, herecký typ pětadvacetileté jaderné vědkyně s vizáží Barbie, tragicky zarputilým výrazem final girl těsně před useknutím bradavky a elegancí Bondovy dívky. Artefakt sám o sobě. Holčičky by ji chtěly mít v pokojíčku, chlapečci v poutech a všichni v posteli. Teprve z jejích úst, byť na papíře, mohla dostat věta „Pusť mne, ty hnusný tvore!" ty správné grády.

Foto: Kája Saudek

Nejinak hlavní záporák Xeron (posedlý válkou a násilím). „Vždycky se dá najít způsob, jak si zachránit holý život a chlupatá prsa!" promlouvá v komiksu alterego Kájova dvojčete Jana - hejsek, slizoun a sexista, mix karikatur Jamese Bonda a Erica Cartmana.

Tady jsme opět jsme konfrontování s něčím, co je pro Saudkovu tvorbu typické: vizionářské, intuitivně geniální využívání a aktivní zapojování náhodně zachycených i okrajově zaznamenaných fenoménů popkultury.

Scénář sice vzbuzuje otázky, na jakých opiátech asi Saudek s Macourkem zrovna ujížděli, zároveň se v něm nekompromisně ozývá osten tehdejší, a vlastně jakékoliv další neutěšené situace. Měl snad autor geniální vizi? Využil Roova stroje času? Spekulace stranou, nicméně jestliže zvíme, že první album s Muriel bylo modré a čerstvě vydaná kniha je oranžová, otázky to vyvolává všelijaké.

Ať už budeme číst staronovou krásku Muriel jakkoli, jisté je, že toto oranžové delirium strhne a nepustí - minimálně jako úvodem proklamovaný celovečerák. Navíc díky reprezentativní edici a netradičnímu formátu s ambicí stát se klenotem mnoha soukromých knihovniček.

A má to všechno nějaký význam? Jistě. Svobodu snům!

A zase ta Muriel...

Foto: Kája Saudek

Muriel a oranžová smrt, příběh, který Kája Saudek s Milošem Macourkem koncipovali jako reakci na invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa, navazuje na první díl komiksové série Muriel a andělé. Z prvního příběhu se podařilo časopisecky otisknout pouze několik stran (1969), kompletní komiks vydalo v roce 1991 nakladatelství Comet. Nedávno byl vyhlášen nejlepším českým komiksem všech dob a podle jeho hrdinky je pojmenována cena přehlídky KomiksFest!

Muriel a oranžová smrt, nové dobrodružství lékařsky Muriel a okřídleného muže Roa spatřilo světlo světa celých dvacet let po revoluci. Pokračování bylo dlouho považováno za ztracené, vydání bránilo především obtížné shánění chybějících stran a nevyřešená autorská práva. Chybějící listy, které se ani přes veškeré úsilí nepodařilo dohledat, byly nahrazeny původním textovým scénářem.

I nyní naši hrdinové úspěšně zachraňují svět a čelí úkladům zlodušského generála Xerona, který tentokrát stojí za invazí cizorodých oranžáků vynořujících se odkudsi z temnot vzdálených galaxií, aby definitivně převzali nadvládu nad planetou Země.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Při zásahu policie v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí

Při policejní akci v jednom ze slumů v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí. Informovaly o tom světové tiskové agentury. Policie provedla zásah v chudinské čtvrtí proti gangu Comando Vermelho, který patří k nejaktivnějším organizacím zaměřeným na distribuci drog v brazilském městě. Počet mrtvých během policejní operace patří k nejvyšším za poslední roky.

Podle agentury AFP policie zasáhla v chudinské čtvrti Jacarezinho proti skupinám, jež využívají k prodeji drog a dalším kriminálním aktivitám nezletilce. K operaci bezpečnostní síly použily vrtulníky a obrněné vozy, které posloužily k překonání barikád v ulicích. Na videozáběrech ze slumu, kde žije zhruba 40.000 lidí, jsou vidět prchající ozbrojenci a slyšet výbuchy. Agentura EFE uvedla, že operace se zúčastnilo přes 200 policistů.

"Je to nejvyšší počet mrtvých při policejním zásahu v Riu de Janeiro," uvedl šéf policie Ronaldo Oliveira. Dodal, že mezi mrtvými je jeden policista a několik vůdců drogových organizací. Podle policie drogové gangy vytvořily "takřka armádní strukturu" s desítkami ozbrojenců.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy