Múzou Toulouse-Lautreca byla dekadentní psychotička

Ondřej Váša
11. 9. 2011 8:00
První výstava věnující se Toulouse-Lautrecově múze.

Recenze -  Jane Avril (1868-1943), slavná francouzská tanečnice na prahu Belle Epoque, vlastně nebyla žádnou krasavicí. Což nechápejte jako škodolibou poznámku, spíše jako sdílený údiv a v případě jejích současníků zároveň obdiv, který dívku narozenou pod jménem Jeanne Richepin v době její největší slávy obklopoval.   

Není tajemstvím, že pařížská moderna chodila do tančíren a vykřičených domů jako do knihovny; čili tanečnice, barové zpěvačky a děvky (v těsné souvislosti) byly pro lodivody nových uměleckých obzorů zcela nepostradatelnou součástí jejich obrazivosti (za všechny další zmiňme Kiki z Montparnassu). Občas si kvůli nim i řezaly uši (což, řečeno s Artaudem, je ještě čajíček).

Jane Avril byla múzou Henriho de Toulouse-Lautreca, s nímž ji pojilo jak přátelství, tak postižení, které rusovlasá tanečnici přetavila v charakteristicky divoký, až frenetický způsob tance. Však se také coby "hysterka" léčila i v nechvalně proslulém špitále v Salpêtrière, kde se u Jeana-Martina Charcota lecčemus přiučil Sigmund Freud. Ale to nechme stranou.

Excentrická dvojka

Pokud budete mít cestu kolem, vyplatí se Sommerset House neminout. Už proto, že jeho Courtauld Gallery patří k jedněm z nejlepších komorních sbírek evropské moderny (Barbizonská škola, Manet, Cézanne, Gauguin, van Gogh). Stejně tak  dočasná komorní výstava pokrývající všehovšudy dvě místnosti je prvním uceleným vhledem do Toulouse-Lautrecova konkrétního, k určité tanečnici se vážícího rukopisu, který do značné míry seismicky snímal a transformoval její pohyby.

Faktografická část obsahuje řadu materiálů spojených se životem i prací Jane Avril. Reflexe z tisku, prozaické i básnivé pajány na její osobu a tanec, kontext jejího pobytu v Salpêtrière, souvislost s Charcotovou obsesí excesivními gesty nebo originály programů tančíren. 

Což dává samo o sobě zajímavou konstelaci materiálů, dalece přesahujících nutnost zaplnit výstavní prostor. Zprostředkující funkci se samotným jádrem expozice, tedy s pracemi Toulouse-Lautreca, představují kromě svědectví ze Salpêtrière i civilní fotografie Jane Avril, které naplno odhalují, že se v jejím případě rozhodně nejednalo o prvoplánově vyzývavou mrchu á la La Goulue. Ostatně olej z roku 1892, na kterém obě stojí vedle sebe, na výstavě naleznete též.

Jane Avril vedle zmíněné kolegyně představovala pomyslnou dvojku: výstava každopádně umožňuje postřehnout, nakolik byla právě Avril pro moderní reprezentaci - řekněme - vhodnější či více inspirující. 

Uvolňující gesta

Na Toulouse-Lautrecových plakátech Jane Avril bezpečně poznáte. Nejen podle ryšavé kštice, ale zejména podle onoho divokého výkopu a charakteristické křivolakosti nohou dané postižením z dětství. Jsou to každopádně přípravné kresby, které naplno odhalují energetický potenciál jejích pohybů, jež - zaznamenány kresbou - představovaly pro Charcota a jeho spolupracovníky cosi jako ikonografii hysterie. 

Video: youtube.com

Toulouse-Lautrecovy kresby se v lecčems podobají medicínským kresbám ze špitálu. Jestliže byl tanec pro Jane Avril (dle jejích vlastních slov) katalyzátorem, jakousi transformací excesivních gest do akceptovatelné podoby, pak Toulouse-Lautrecova kresba analogicky a ve vztahu k jejím pohybům dala tvar energetickému projevu na poli umění.

Související kontrast k dynamickým kresbám představují oleje, na kterých je ani ne třicetiletá Avril vyobrazena mimo pódium jako vyloženě zestárlá, skoro odepsaná žena. Toulouse-Lautreca asi nelze podezírat ze škodolibosti: tyto obrazy naopak představují protipól těla v napjatém pohybu, kterému je spíše než klidový stav bližší cosi jako smrsknutí či zhroucení. 

Toulouse-Lautrec a Jane Avril. Za oponou Moulin Rouge. Sommerset House, Strand, Londýn. Výstava trvá do 18. září 2011.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

USA mají možná druhý případ koronaviru, Japonsko už jej potvrdilo

U texaského studenta, který navštívil čínské velkoměsto Wu-chan, je podezření na napadení novým koronavirem. Pokud se podezření potvrdí, půjde od druhý případ napadení virem způsobujícím zápal plic ve Spojených státech. Druhý potvrzený případ hlásí podle agentury Kjódó Japonsko.

Univerzitní student je v Texasu léčen s onemocněním dýchacích cest a je izolován doma. Zároveň jsou u něj prováděny testy na nově objevený koronavirus, který už v Číně zabil 18 lidí, z toho 17 ve Wu-chanu, který je ohniskem epidemie. První případ nákazy v USA byl oznámen ve středu ve státě Washington.

Japonské ministerstvo zdravotnictví mezitím potvrdilo druhý případ nákazy. Jde o čtyřicátníka, který v neděli do Japonska přicestoval z Wu-chanu. Nyní je muž hospitalizován.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Kvůli pádu muže do kolejiště večer nejelo metro na části linky B

Téměř čtyři hodiny nejezdilo ve čtvrtek večer metro mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc na lince B. Kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk, provoz se podařilo obnovit až necelou hodinu před půlnocí, vyplývá z informací na webu pražského dopravního podniku. Asi čtyřicetiletý muž srážku se soupravou metra nepřežil. Lidé v daném úseku museli na tramvaj, jít pěšky nebo využít jinou linku metra. Na místě zasahovali záchranáři, hasiči pražského dopravního podniku a policisté.

"Bohužel i přes rychlý zásah naší posádky utrpěl muž ve věku zhruba 40 let zranění neslučitelná se životem, na místě zemřel," řekla ČTK mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Metro jezdilo bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most, v centrální části linky B byl provoz zastaven. Náhradní autobusy dopravce nezavedl, lidem doporučil využít tramvaje, hlavně linky 3 a 5, či přestup z tramvají na linku metra C.

Zdroj: ČTK
Další zprávy