Kouzlo přechodu z Abbey Road funguje i po 40 letech

Karel Veselý
15. 8. 2009 17:40
Vrátí nový formát dávnou imaginaci LP obalů?
"Repliku" obalu vytvořili členové revivalové kapely Sgt Pepper's Only Dart Board Band
"Repliku" obalu vytvořili členové revivalové kapely Sgt Pepper's Only Dart Board Band | Foto: Reuters

Londýn - Co se musí stát, aby obyčejný přechod pro chodce proslavil ospalou ulici v severním Londýně? Stačí, aby se na něj postavit čtyři členové Beatles a nechali se na něm vyfotit pro obal své úplně poslední desky, kterou společně natočili. O zbytek se už postará historie.

Beatles původně chtěli desku natáčenou v létě roku 1969 nazvat Everest - po oblíbených cigaretách svého dvorního zvukaře Geoffa Emericka. Součástí nápadu byl i tematický obal, ale do Himalájí se nikomu moc nechtělo.

Foto: Reuters

Raději zvolili podstatně snazší cestu a desku nazvali Abbey Road podle ulice, na které stálo jejich studio. Onoho 8. srpna 1969 byli v plném proudu dokončovací práce a Beatles si na rychlé focení odskočili od natáčení I Want You (She's So Heavy).

Přivolaný policista jim ochotně na pár minut zastavil dopravu, fotograf Iain Macmillan vylezl na štafle a Beatles zvěčnil podle McCartneyho narychlo načmárané skicy.

Paul je mrtvý

Když album na konci září 1969 vyšlo, k překvapení všech ho zdobila na první straně vinylu obalu pouze výše popsaná fotografie. Žádné jméno kapely ani název desky na ní nefiguroval. Vlastně proč taky? Beatles znal každý.

O Beatles se na konci 60. let tradovala spousta fám, ostatně kapela byla rozhádaná a těsně před rozpadem. A tak paranoidní fanoušci hledali v strohém obalu víc, než tam Beatles sami vložili.

Jednou z nejfantastičtější a bohužel také nejrozšířenějších konspiračních teorií spojených s obalem Abbey Road byla ta, podle níž je na fotografii zakódovaný vzkaz, že Paul McCartney je mrtev.

Foto: Reuters

Stačilo málo. Paul jde jako jediný z Beatles přes přechod bosý (boty si sundal během focení) a na SPZ auta v záběru je číslo 28, což byl jeho věk. Jeho krok v okamžiku zmáčknutí spouště navíc zaostává za ostatními.

Fanoušci McCartneyho pohřbili už v roce 1966, kdy se rozšířil městský mýtus, že zemřel při autonehodě a v kapele ho nahradil jeho dvojník. Na internetu najdete stránky jako www.paulisdead.co.uk, které se dodnes snaží konspiraci s McCartneyho smrtí odhalit.

A nejsou sami. V letošním červencovém čísle italské mutace časopisu Wired vyšel článek, podle něhož italští vědci odhalili při detailní analýze fotografií McCartneyho před a po roce 1966 výrazné odlišnosti. Sám Paul se podobným spekulacím směje, ale občas pro jistotu prohodí: "Nejsem mrtev".

Ikonické obaly

Dráždivá lakoničnost obalu Abbey Road, jeho prostota i symboličnost, každopádně stále vzrušuje. Loni se vešel mezi deset nejikoničtějších obalů alb všech dob, které vybrali fanoušci. V seznamu byl i další obal Beatles k desce Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, slavný banán z desky The Velvet Underground & Nico nebo vtipná koláž inspirovaná Jacksonem Pollockem z debutového alba The Stone Roses.

Foto: Aktuálně.cz

Vítězem ankety se však stal minimalistický obal desky Unknown Pleasures od post-punkových Joy Division. Zdobí ho grafický záznam přijatých pulzů prvního objeveného vesmírného pulzaru, který astronomové dnes znají pod jménem PSR B1919+21.

Výsledky ankety jsou však zároveň tak trochu smuteční písní nad současným stavem obalů k hudebním nahrávkám. Do vítězné desítky se nedostal žádný mladší dvaceti let. Na vině přitom nejsou grafici a designéři, ale prostý fakt, že na velkém formátu obalu vinylové desky se fotografie vyjímaly podstatně lépe než na krabičce od CD nosiče.

Za záchranu vymírajícího oboru

S pokusem, jak zachránit vymírající umělecký obor, přišlo sdružení Art Vinyl (artvinyl.com), které každoročně uděluje ceny pro nejlepší obaly desek. Do noty jim přitom hraje vracející se obliba vinylových desek, k nimž pečlivě vyvedené titulní obrázky patřily.

Foto: Aktuálně.cz

Vítězem za loňský rok se stal obal bezejmenného alba kapely Fleet Foxes, který tvoří výřez z obrazu Nizozemská přísloví malíře Pietera Bruegela Staršího. Mezi dalšími oceněnými obaly byly i ty na deskách Rootse Manuvy, Goldfrap, Elbow nebo Bloc Party.

V éře digitálního stahování je obal desky bohužel tou nejméně důležitou věcí. Změnit by to ale mohl nový multimediální formát, na kterém nezávisle pracují jak ve firmě Apple vlastnící největší internetový obchod s hudbou iTunes, tak i tzv. velká čtyřka nahrávacích společností.

Formáty, které zatím mají pracovní názvy CMX a Coctail, by měly spojit hudbu s digitálním "bookletem", který se vám po stažení do počítače rozevře na obrazovce počítače.

Foto: Pavel Kroulík

Dokážou ale někdy digitalizované obrázky na monitoru vzbudit stejné šílenství čtyřicet let stará fotografie z alba Abbey Road? Minulý týden se do Londýna sjela na slavný přechod zhruba stovka fanoušků. Procházeli se pro něm dvojníci Beatles i lidé oblečení v uniformách z éry Sgt. Peppera a na několik minut zablokovali silnici.

Místní správa je na podobné akce už zvyklá. Aby úředníci odradili turisty, rozhodli se před léty dokonce slavný přechod každé tři měsíce přemalovat na jiném místě. Tentokrát jim to ale nepomohlo.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy