Když fotografie nemá strach a zajímá ji svět

Pavel Turek
24. 6. 2008 11:20
Galerie Langhans vystavuje mladé autory z JAR
Nomonde Mbusi, 2007
Nomonde Mbusi, 2007 | Foto: Zanele Muholi

Recenze - Dobrodružství bez rizika je Disneyland, hlásá grafitti na snímku Nontsikelelo Veleko - což přesně shrnuje situaci v Jihoafrické republice deset let po pádu apartheidu, ale také postoj k fotografii, který reprezentuje johannesburský Market Photo Workshop.

Absolventi pionýrského projektu, který v roce 1989 - tedy ještě v období rasové segregace - založil doyen jihoafrické dokumentární fotografie David Goldblatt, vystavují pod titulem I am not afraid (Nebojím se) v pražské galerii Langhans.

Fotografie jako taková vždy souvisela s viditelností a neviditelností věcí a jevů, jež nás obklopují. Nejde v ní ani tak o způsob vidění věcí, jako o samotné demonstrování, ukazování toho, co by jinak zůstalo skryto.

I am not afraid, 2002
I am not afraid, 2002 | Foto: Nontsikelelo Veleko

To se dá vztáhnout jak na různé druhy estetiky, tak na marginalizování a "neviditelnost" určitých skupin. Euroamerický sektor dlouhou dobu bral fotografii pouze jako svoji výkladní skříň, a teprve v posledních letech začíná doceňovat i jiné "pohledy" - asijský nebo africký.

Projekt I am not afraid v tomto ohledu představuje tu nejsvěžejší ukázku zápasení a podmaňování si dosud neosvojeného média.

Od naprostých začátečníků - 15 žen, jež dostaly poprvé do ruky fotoaparát v rámci projektu Ikageng Women's Outreach, aby dokumentovaly svoje životy - přes sérii David od etablované fotožurnalistky Jodi Bieber, jež se zaměřila na osudy flákače z problémového předměstí Fitas, až po portréty pouliční módy ve stylu britského magazínu i-D od zmíněné Nontsikelelo Veleko. Všechny práce vystavujících spojuje zájem obrátit kameru ven - věnovat se primárně světu a realitě.

Beauty is in the eye of the beholder, 2004
Beauty is in the eye of the beholder, 2004 | Foto: Nontsikelelo Veleko

Když Zanele Muholi v cyklu Tváře & Fáze ukazuje portréty lesbických žen nebo Sabelo Mlangeni sérii Neviditelné ženy, věnovanou nočním uklizečkám ulic Johannesburgu, vždy mají v základě společný úmysl vynést na povrch něco, co dosud bylo nespatřitelné, nebo dokonce nemyslitelné. Neexistovalo, protože se to neukazovalo.

Což se týká přetrvávající separace ras, méněcennosti žen, migrace kvůli obchodu, výskytu HIV a také sexuální orientace.

Zakladatel Market Photo Workshopu David Goldblatt u příležitosti předloňské vídeňské retrospektivy Black, Brown, White, věnované jihoafrické fotografii prohlásil, že fotoaparát pro něj není samopalem, ale navigací uprostřed labyrintu politiky a rasismu.  

Výstava I am not afraid, již iniciovali a dali dohromady redaktoři časopisu Camera Austria u příležitosti stého čísla, v určitém ohledu na Black, Brown, White i Goldblattovo krédo navazuje. S tím rozdílem, že místo etablovaných, prosetých veličin z okruhu militantních fotografů kolem jihoafrického časopisu Drum ukazuje i nováčky, kteří teprve hledají způsob, jak zvládnout vizualitu a podřídit ji svým záměrům. 

Back and Forth project
Back and Forth project | Foto: Tsvangirayi Mukwazhi

A to učení probíhá jak na úrovni jednotlivce, tak v rámci širšího přijetí fotografického jazyka v zemi, kde jinak vládne čtyřicetiprocentní negramotnost.

Zapřičiňuje to poměrně přitažlivý a pro euroamerický kontext ojedinělý jev. Fotografie se na výstavě I am not afraid za využití zcela současných technických prostředků ideologicky vrací kamsi ke svým počátkům.

Do doby, kdy jejím záměrem nebyla hra na přehazování mediálních odkazů nebo sofistikované konceptuální konstrukce, ale prazákladní chuť zadržet svět tam venku, ukázat jej a v ideálním případě se podílet na změně.

I am not afraid. The Market Photo Workshop Johannesburg. Langhans Galerie, Praha. Výstav se koná od 11. června do 17. srpna.

 

Právě se děje

Další zprávy