Kateřina Šedá vytvořila v Londýně moravské Bedřichovice

Kultura ČTK Kultura, ČTK
4. 9. 2011 17:46
U galerie Tate Modern zorganizovala performanci

Londýn - Česká výtvarnice Kateřina Šedá přivezla do Londýna 80 obyvatel Bedřichovic u Brna a u známé galerie Tate Modern s nimi v sobotu uspořádala performanci, během níž lidé z této vesnice dělali od rána to samé, co doma.

Projektu nazvaného Od nevidím do nevidím (From Morning Till Night) se zúčastnilo také 80 britských profesionálních a amatérských výtvarníků. Šedá je první českou umělkyní, která dostala příležitost vytvořit pro prestižní galerii samostatný projekt tohoto rozsahu.

Foto: Aktuálně.cz

Před Tate Modern pomyslně vytyčila hranice vsi, kde rozmístila účastníky akce. Od východu slunce ve čtvrt na sedm ráno bedřichovičtí dělali to, co doma - pili kávu, děti stavěly před budovou galerie bunkr z papírových krabic, ženy zametaly známý most Millenium Bridge vedoucí ke galerii.

Střediskem akce i pomyslných Bedřichovic, které sahaly skoro až ke katedrále sv. Pavla, byl velšský kostel sv. Beneta, kde si dopoledne někteří zazpívali a pak uspořádali hodinu češtiny pro místní zájemce. Další hráli před kostelem karty.

"Jde to skvěle. Ráno se začalo uklízet, hasiči vytáhli hadice, rybáři šli na ryby, děti postavily bunkr. Někteří lidé s kufrem si začali hledat svoje domy, opraváři začali chodit po vesnici a opravovat. Vesnice začala ožívat," komentovala akci laureátka Chalupeckého ceny Šedá.

S podobnými projekty, jichž se účastnili lidé z jiných komunit, na sebe Šedá upozornila už v minulosti. Tentokrát prý chtěla ukázat lidem z Bedřichovic jejich vesnici v novém světle.

"Chtěla jsem, aby ji uviděli úplně jinak a aby v ní měli chuť trávit co nejvíc času. Normálně to tak není, protože ráno odjedou do města do práce, vrátí se až večer a přes den se vůbec nevidí. Chtěla jsem tedy, aby se přes celý den ve vesnici viděli a zároveň se nemuseli vracet z práce," vylíčila své záměry. "Tak jsem ta dvě místa spojila v jedno a Bedřichovice jsem převezla do Londýna. Chtěla jsem také, aby lidé viděli v jiném světle nejen vesnici, ale i sebe navzájem."

Kateřina Šedá: projekt Dítě u stolu
Kateřina Šedá: projekt Dítě u stolu | Foto: Aktuálně.cz

"Je to zajímavý projekt. Jsme tu všichni dohromady, celé Bedřichovice a vídáme se. U nás na vesnici se takhle často nepotkáváme," řekla devatenáctiletá Veronika Hrubá, která hrála na trávníku před Tate Modern s kamarádkou stolní tenis. O kus dál hráli bedřichovičtí mladíci fotbal.

Součástí performance bylo 80 místních výtvarníků rozesazených na pomyslných hranicích Bedřichovic před Tate Modern a kreslících vesnici podle fotografií. "Chtěla jsem, aby uviděli nějakou vesnici skrz město a aby současně uviděli město z jiné perspektivy," vysvětlila Šedá.

"Kolemjdoucí si asi myslí, že jsme se asi zbláznili," smála se. "Každý kreslí úplně něco jiného, než co je před ním. Stojí na katastrálních hranicích vesnice a kreslí pohled do vesnice. Přitom stojí v Londýně a dívá se do Londýna. To publikum znejistí."

Performance skončila se západem slunce v 19:44 místního času. Zůstaly z ní kresby, obrázky a fotografie, Šedá také připraví film a knížku. "Ale nechci se upínat k tomu, že udělám výstavu... to není nic zvláštního. Pro mě je klíčová ta akce sama, ten jakoby zázrak, že se ta vesnice zjeví," dodala výtvarnice

Chtěla by také, aby akce nechala stopu ve vzpomínkách a vyprávěních lidí. "Vznikne třeba nová pověst, protože, když se zeptáte za tři roky, jak to probíhalo, tak uslyšíte úplně něco jiného. Nevím, jestli je to vizuální umění, to mě vlastně nezajímá," dodala.

Je každopádně velkým úspěchem, že Tate Modern oslovila českého výtvarníka. Zatím byl v Tate Modern jen Jiří Kovanda před pár lety, ale to šlo o menší, v podstatě skupinový projekt.

"Myslím, že si ji vybrali proto, že to co dělá, je poměrně unikátní a dělá to dobře. Dokáže složitá témata velmi nepravděpodobným způsobem pojednat - takže se v tom najdou účastníci akce, ale je to působivé i při galerijní prezentaci nebo jako kniha," řekl šéfredaktor časopisu Art & Antiques Jana Skřivánek.

Třiatřicetiletá Šedá již v Británii představila v posledních letech řadu projektů, na nichž se obvykle podílejí obyvatelé jedné lokality. Naposledy v červnu v londýnské galerii Cubitt vystavila čtvrtou fázi projektu Nedá se svítit, ve kterém se zaměřila na Nošovice, kde v centru vyrostla automobilka Hyundai. Letos na jaře vystavovala v galerii Millenium v Sheffieldu novou práci Profil Líšně.

Projekt v Tate Modern byl plánován již na loňské jaro, ale byl odložen především z finančních důvodů. "Říkali mi: zkrať to, nebo přivez menší počet lidí. Ale byla jsem neústupná. Potřebovala jsem dost lidí, aby to fungovalo. Chtěla jsem, aby vesnice ožila a to nemůžu dělat v deseti lidech," dodala o projektu, na kterém se kromě Tate Modern podílí i Galleria Franco Soffiantino v Turíně a londýnské České centrum.

Čtěte také:
Kateřina Šedá: Ráda všechny vyzvu. Zkuste si to!
Chalupeckého cena a netradiční výsledek

 

Právě se děje

Další zprávy