Jak strávit příjemné odpoledne u vody s Robertem Vanem

Filip Láb
15. 8. 2009 11:48
Leica uspořádala fotografovi v Mánesu retrospektivu
Boy in a white shirt, Praha 2006
Boy in a white shirt, Praha 2006 | Foto: Robert Vano

Recenze - Léto není dobrou dobou pro výstavy. Většina potenciálních návštěvníků tráví čas raději u vody než brouzdáním po galerijních prostorách. Přesně s tímto nastavením jsem se v horkém nedělním odpoledni blížil ke galerii Mánes na retrospektivní výstavu fotografa Roberta Vana pořádanou při příležitosti jeho šedesátin.

První překvapení nastalo hned po vstupu. Výstavu pořádá Leica Gallery Praha, která má sídlí nedaleko.  Jednou ročně chystá velký výstavní projekt mimo své prostory a po divácky úspěšné loňské výstavě ve stanu na Václavském náměstí se letos rozhodla pro pronájem klasického galerijního prostoru pro velkou fotografickou expozici.

Druhé překvapení je celkový dojem. Výstava je na české poměry nebývale kvalitně a do posledního detailu perfektně připravená. Začne to hned u pokladny, kde nemáte pocit, že prodavačku vstupenek obtěžujete a vyrušujete od nutkavého luštění křížovek.

Nostalgie starých dobrých časů

Překvapením je i možnost zakoupení velkého množství propagačních materiálů a suvenýrů k výstavě - přes odznáčky, pěkně nadesignovaná trička a plakáty až po originální autorské zvětšeniny fotografií za rozumné peníze.

Tulipány, Praha 2004
Tulipány, Praha 2004 | Foto: Robert Vano

Už letmý pohled od pokladny do expozice pak skýtá příjemnou podívanou. Uprostřed galerie stojí velké kartonové srdce, stěny jsou pokryté vysokým pásem šedé vlnité lepenky, na kterém jsou v řadě černobílé fotografie v rámech. Retrospektiva Roberta Vana jde poněkud proti proudu současných výstavních trendů: nenajdeme zde žádné obří zvětšeniny, ale ručně zvětšované fotografie komorních rozměrů.

Aby toho nebylo málo, jde o autorské zvětšeniny vytvářené technikou platinotypie, což je luxusní forma ušlechtilých černobílých zvětšenin, charakteristická maximální trvanlivostí. Fotografie jsou adjustovány ve vkusných rámech; prostě z celé výstavy čiší dojem poctivosti, perfekcionismu a retro nostalgie starých dobrých časů.

Na první pohled je zřejmý velký počet fotografií, kterých - jak posléze zjistíme - je okolo dvou stovek. Jejich prohlídka nás jen utvrzuje v příjemném pocitu. Robert Vano je známý jako komerční módní fotograf, jeho volnou tvorbu představují zejména akty mladých mužů.

Jakýsi obrazový deník

Homage to Ritts, Praha 1995
Homage to Ritts, Praha 1995 | Foto: Robert Vano

Obou dvou tematických okruhů si užijeme do sytosti. Akty jsou nevtíravé, intimní a vkusné, Vano se naštěstí úspěšně vyhýbá fotografování modelů typu male bimbo (s výjimkou série s aktérem Milanem). Výstava je jakousi kronikou Vanova životního díla.

Portréty a akty jsou pak prokládány zátišími, fotografiemi květin, atmosférickými snímky z cest. Tematicky nelze nevzpomenout Roberta Mapplethorpa, ke kterému ostatně Vano sám odkazuje názvy několika snímků.

Fotografie jsou do značné míry (více či méně) stylizovány právě procesem platinotypie, která vytváří syrové kontrastní černobílé zvětšeniny. To výrazně pomáhá sjednocení často nesouvisejících fotografií v řadu vytvářející jakýsi obrazový deník.

Nicméně problém nesouvislosti začíná být stále palčivější, čím dál se dostáváme. Na formální stylizaci si rychle zvykneme a princip prokládání snímků různých témat se začíná opakovat a vyčerpávat. V druhé části expozice je princip volné skladby nahrazený krátkými  soubory pragensií, aktů, módy - tady už začíná být výstava svým rozsahem lehce urputná a divákovi v zásadě nic nového nepřináší.

Zlehka mizejícící vzpomínka

Je zřejmé, že Vano je solidní fotograf, nicméně po zhlédnutí první stovky fotografií začíná celek expozice trpět absencí příběhu, spojovací linie. Zcela poslední překvapení čeká na závěr výstavy, kdy jsou v oddělené části vystaveny fádní propagační snímky pro firemní kalendář, která připomínají cvičení studentů fotografických škol.

Robert, Praha 1992
Robert, Praha 1992 | Foto: Robert Vano

Z retrospektivy Roberta Vana tak ve výsledku zůstává poněkud nejednoznačný dojem. Výstava je příkladným způsobem vyvedena po formální stránce. Je přívětivá rukodělným charakterem, svou autentičností klasické fotografie.

Na straně druhé se sama poněkud rozmělňuje příliš velkým rozsahem, což bývá nicméně problém většiny velkých retrospektiv. Méně je prostě někdy více, i když jsou prostory galerie rozsáhlé.

Celkově je to příjemné, hezké pokoukání na pěkné fotografie, příjemná vzpomínka na staré časy. Vzpomínka, která ale sejde z mysli stejně rychle, jako se objevila.

Robert Vano: The Platinum Collection. Galerie Mánes, Masarykovo nábřeží 250,  Praha 2.
Výstava se koná do 9. Září 2009.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 7 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy