Benátské zahrady a loděnice zase patří umění

kul, ČTK
11. 6. 2007 16:12
Česká reprezentantka prodává sama sebe
52. bienále současného výtvarného umění, Benátky
52. bienále současného výtvarného umění, Benátky | Foto: Reuters

Benátky - S rekordním počtem účastnických zemí a pod heslem Myslet pomocí smyslů - cítit pomocí mysli je od neděle pro veřejnost přístupný 52. ročník bienále současného výtvarného umění v Benátkách. Jedna z nejstarších a největších přehlídek potrvá na několika místech ve městě až 21. listopadu.

Poprvé v historii mají zvláštní pavilony africké a romské umění; o Zlatého lva soutěží 72 zemí. Kurátorem hlavní mezinárodní expozice je Robert Storr, první Američan v historii přehlídky a někdejší dlouholetý kurátor sbírky maleb a plastik Muzea moderního umění v New Yorku.

52. bienále současného výtvarného umění, Benátky
52. bienále současného výtvarného umění, Benátky | Foto: Reuters

Benátské bienále se koná od roku 1895. Centrem přehlídky bývaly zahrady benátského hradu, kde si postupně postavilo národní pavilony 56 zemí včetně někdejšího Československa; jeho budova v parku stojí od roku 1924. Areál Giardini di Castello dodnes patří národním expozicím.

Od roku 1999 se umění představuje i v nedalekém prostoru zvaném Arsenale - jde o bývalou loděnici, jejíž prostory poskytují prezentaci monumentálních objektů. Právě v Arsenale se koná hlavní mezinárodní expozice, které se letos zúčastní kolem stovky umělců z celého světa.

Od loňského roku také v Arsenale sídlí nový italský pavilon. Letos představuje dvě instalace italských autorů - plastiku Sculture di linfa Giuseppa Penoneho a video Democrazy od Francesca Vezzoliho, který se při inspiroval prezidentskými volbami v USA.

Divákům předkládá předvolební kampaně dvou hypotetických kandidátů s lidmi, kteří podobné akce skutečně připravovali. A naznačuje, jak mediální a reklamní manipulace pokřivuje význam slova demokracie.

České a slovenské umění v Benátkách reprezentuje Irena Jůzová. V náplni společné expozice se každé dva roky střídají oba státy.  Prostorová instalace jednačtyřicetileté autorky má název Kolekce-Série, imituje drahý butik a vychází z otisků či odlitků jejího těla.

"Svlečenou kůži" navíc autorka zabalila jako zboží a nabízí ho v obchodu, jenž je součástí expozice. Podle kurátora Tomáše Vlčka tak upozorňuje na moc, masovou komunikaci a trh.

52. bienále současného výtvarného umění v Benátkách, Ranieri Dias a Nelcirlan Souza De Oliveira z Brazílie. Obyvatelé chudinské čtvrti Ria de Janeiro pod dohledeme diase a De Oliveiry postavili model své čtvrti.
52. bienále současného výtvarného umění v Benátkách, Ranieri Dias a Nelcirlan Souza De Oliveira z Brazílie. Obyvatelé chudinské čtvrti Ria de Janeiro pod dohledeme diase a De Oliveiry postavili model své čtvrti. | Foto: Reuters

Na bienále nechybí ani další současná témata: politika, stejně jako zdůraznění osobního prožitku, femimismus, ale i otázky týkající se galerijního provozu, autenticity i tázání po samotné podstatě díla.

Britové tady na to mají odbronici na slovo vzatou. Tracey Eminová, která vyhrála Turner /rize za svou rozestlanou postel, vystavuje v ostrovním pavilonu díla ispirovaná svým potratem nebo tím, jak byla v dětsví sexuálně obtěžovaná.

 

Právě se děje

Další zprávy