Londýn - V létě si Damon Albarn na koncertech v Hyde Parku a Glastonbury zavzpomínal na staré časy s Blur, ale záhy poté utnul spekulace o obnovení kapely, nebo dokonce nové desce, a znovu se vydal na sólovou dráhu, jež nemá v současném hudebním mainstreamu obdoby.
Albarn existenci Blur definitivně ukončil v roce 2003; tehdy se se pro něj stal koncept rockové kapely příliš svazující. To znovu potvrdil i na aktuálním výběru Midlife, jenž byl spojen s krátkým reunionem. Dvojlabum není souborem singlových žebříčků, ale spíš otevírá alternativní linii kariéry jedné z nejpopulárnějších britských kapel 90. let.
Od rozchodu s Blur zpěvák a skladatel Albarn, jenž vloni překročil čtyřicítku, realizuje svoje hudební sny s grácií génia. Stačí připomenout "multioborový" projekt Gorillaz, superskupinu The Good, the Bad & the Queen, etnickou desku Mali Music, produkci afrického dua Amadou a Mariam nebo operu Monkey: Journey to the West a režisérem Čchen Š'-Čengem.
A posledně jmenovanou linii hodlá podle nejnovějších informací dál prozkoumávat - kvůli čemuž se spojil se slavným komiksovým scenáristou Alanem Moorem, autorem grafických románů V jako Vendeta, Strážci, Liga výjimečných, Z pekla či Ztracené dívky.
Moore, jenž dokázal, že vrcholy komiksové tvorby můžou být „sofistikovaný kus literatury", napíše libreto pro druhou operu, kterou chystá Damon Albarn s Jamiem Hewlettem.
Právě tento komiksový kreslíř je spojnicí mezi mnoha Albarnovými aktivitami. Hewlett stojí za kultovní Tank Girl, komiksovými Gorillaz, virtuální superkapelou složenou z kreslených postaviček, a podílel se i na výpravě a scénografii k cirkusové opeře o Opičím králi.
Výpravná adaptace slavného čínského románu ze 16. století se předloni s úspěchem uváděla v londýnské O2 Aréně, motivy z opery byly použity i ve znělce a hudbě, kterou Albarn s Hewlettem natočili pro olympijské vysílání BBC z Pekingu.
V melodických kompozicích opičí opery Albarn spojil své typické písničkářské postupy a herecky pojaté čínské zpěvy. Západní pop-music a klasická východní opera se tu setkávají, doplňují i kontrastují, aniž by mohl být frontman Blur označen jen za okouzleného turistu z cestovky na „etnickém výletu".
Recenzenti se shodli, že původní kultura ani tentokrát neutrpěla žádnou úhonu - stejně jako když s osobními průvodci vyjel do západní Afriky, aby natočil zmíněné album Mali Music.
Právě africké inspirace (především arabská orchestrální hudba) je znát i na nových, tehdy ještě finálně nehotových nahrávkách Gorillaz, které v létě představil. Deska, jež by podle publicistů mohla být blíž atmosférické filmové hudbě, má vyjít příští rok v březnu.
Žádné podrobnosti ale nejsou známé, stejně se vlastně nic bližšího neví o ději nebo hudební podobě chystané opery. Alan Moore jen v rozhovoru pro Mustard Magazine potvrdil, že má napsat libreto a že už ho kvůli tomu dvojice navštívila v Northamptonu.
Podle magazínu NME by se mohlo jednat o projekt s názvem Carousel, o kterém se Hewlett poprvé zmínil loni. Řekl, že Albarn už napsal okolo sedmdesáti songů, které by se mohly objevit ve filmu i na jevišti, a dodal, že mají s projektem ještě rozsáhlejší a ambicióznější plány než s operní prvotinou.
Nové spojenectví - a zřejmě také Albarnovo směřování k prozkoumávání popkulturních mýtů v Moorově podání - potvrzuje i dohoda, že s Hewlettem bude kurátorovat část Moorova nového undergroundového dvouměsíčníku Dodgem Logic.