Adriena Šimotová vystavuje malá turínská plátna

Ondřej Váša
3. 5. 2011 8:00
Dvojí ohlédnutí za jednou z nejpodstatnějších výtvarnic.
Z cyklu Ruce (IV), detail, 2010, kaligrafický papír, pigment, pastel, 100,5 x 97,5 cm
Z cyklu Ruce (IV), detail, 2010, kaligrafický papír, pigment, pastel, 100,5 x 97,5 cm | Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Adriena Šimotová (1926) se v rámci české umělecké scény stala bezmála živoucí legendou. Přispívá k tomu jednak její pohnuté curriculum vitae (smrt manžela, mimochodem též skvělého výtvarníka Jiřího Johna, smrt syna), jednak skutečnost, že je jednou z posledních představitelek nesmírně silné generace českých výtvarníků začínajících tvořit v 50. a 60. letech.

Z cyklu Hlavy - Hlava ve větru, výřez, 2008, grafit, pastel, pigment, 100 x 70 cm
Z cyklu Hlavy - Hlava ve větru, výřez, 2008, grafit, pastel, pigment, 100 x 70 cm | Foto: Aktuálně.cz

Ostatně v uplynulých letech se dočkala hned dvou rozsáhlých retrospektiv: v roce 2001 v pražském Veletržním paláci a o pět let později v olomouckém Muzeu umění. A přestože její dílo rozhodně nelze označit za uzavřené, neboť si zachovalo jak vitalitu, tak osten tvořivosti, nese v sobě ozvěnu doby, která je zejména pro současnou generaci kdesi za horizontem prožívaných dějin.

Tvorba Adrieny Šimotové tak může působit až neskutečně. Na jedné straně svým intimním a osobním čerpáním z motiviky těla, intimity či paměti přesahuje obzor podivných dekád 20. Století. Na straně druhé to byla právě doba normalizace, která umělce k podobnému "obratu k sobě" nutila a která se v atmosféře (byť je to vágní pojem, ale výstižný) těchto děl odráží.

Dílo Adrieny Šimotové je tak intenzivní už jen tím, že díky přirozené a plynulé kontinuitě je minulým svědectvím i aktuální, přítomnou výpovědí autorky zároveň. Nemluvě o tom, že osobní v případě Šimotové zdaleka neznamená sentimentální.

Perforace / Vyjevování

Z Muzea Kampa: Dotek země II, detail, 1985, perforace, kresba přes karbonový papír, 80x100 cm
Z Muzea Kampa: Dotek země II, detail, 1985, perforace, kresba přes karbonový papír, 80x100 cm | Foto: Aktuálně.cz

Kurátor Pavel Brunclík připravil hned dvě výstavy, které dohromady tento aspekt odráží. V Muzeu Kampa vystavil do konce dubna v rámci komorní expozice tvorbu z let 1975-91, zaměřenou na práci s perforací a frotáží v kresbě, plastice či vrstveném reliéfu. V "malé galerii" Rudolfina se nyní soustředil na díla z let 2008 - 2010; opět v komorní sestavě čítající ne více než patnáct děl.

"V cyklech Schoulení, Nohy, Ruce Šimotová nově rozvíjí svou originální verzi práce  s frotáží či prokresbou za použití pastelů nebo čistých práškových pigmentů nanášených na kaligrafický papír nízké gramáže přímo dlaněmi či prsty. Na kresbách ze souboru Hlavy, akcentujících médium čáry, nanášela suchý práškový pigment krátkými tyčemi (podobně jako v pozdním věku Matisse)," shrnuje kurátor přehlídku prací, z nichž některé jsou vystaveny vůbec poprvé.

Oproti výstavě na Kampě, kde převažovaly motivy vydělení, vrstvení, pronikání či odchylování, tu ještě víc vynikne čím dál tím subtilnější povaha jejího současného díla. Vlastní tělesná dispozice jako východisko (připomeňme, že autorka v rámci tvorby využívá nezřídka sebe samu) či soustředění se na tělesné motivy se v jejím díle objevují vlastně permanentně, ale s postupem času se figury stávají vyloženě éterickými.

Nohy (I), detail, 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 140 x 80 cm
Nohy (I), detail, 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 140 x 80 cm | Foto: Aktuálně.cz
Nohy (I), 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 140 x 80 cm
Nohy (I), 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 140 x 80 cm | Foto: Aktuálně.cz
Schoulení (I), det., 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 234 x 97,5 cm
Schoulení (I), det., 2009-10, kaligrafický papír, pigment, pastel, 234 x 97,5 cm | Foto: Aktuálně.cz

Nepochybně se jedná o svébytné životní bilancování, které je navíc prodchnuto zdůrazněnou duchovností - práce jako Okrový anděl (2010) či K nanebevzetí (2008) k takové recepci přímo vybízejí. Současné práce jsou navíc čím dál tím víc nejednoznačnější: série oněch schoulení či lidských fragmentů nezřídka působí naopak jako ustrnutí v beztíži; jako pád nebo snad i jako výkřik, zvolání.

Samozřejmě se do jisté míry jedná o asociace; ale pokud v sobě nesly dřívější podobné práce přece jen nějakou stopu fyzické zkušenosti položení či spočinutí, pak současné velkoformátové monochromatické papíry, taková malá turínská plátna, mají mnohem blíže k tematice zjevení či kondenzace. Jsou to takové sražené mlhy, jejichž tvar se ocitá někde mezi scuknutím a rozplynutím.

Dá se to říci vlastně docela stručně: u působivých "skrčenců" (série Schoulení) není vůbec jasné, zda-li se tyto figury choulí (schoulily) do sebe, nebo se chystají vzpřímit ze zárodečné polohy. Jsou velice blízko výtvarnému ohmatávání života, alespoň pokud chápeme figuru či tělo jako první a vlastně i poslední instancí živého fyzického tvaru.
 
Adriena Šimotová - Vyjevování (2008-2010). Kurátor Pavel Brunclík. Galerie Rudolfinum, Alšovo nábřeží 12, Praha 1. Výstava trvá do 19. června.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 1 hodinou

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Další zprávy