Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého muže - Dalibora K. - z Prostějova, kterého štáb režiséra Víta Klusáka sledoval od roku 2015 do roku 2016.
Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je neonacista. Brzy mu bude 40, ale stále bydlí s mámou Věrou (63). Nesnáší svou práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Ještě před aktuální vlnou youtuberů se jeho domácí video s vystřelovacím obuškem stalo na českém internetu hitem.
Natáčení dokumentu o životě obyčejného neonacisty s uměleckými ambicemi začalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt".
Vladimír začal po čase s rodinou bydlet a mámin nový vztah rozpoutal u Dalibora odhodlání konečně si také najít vážnou známost. Film o osamělém muži, jenž zasvětil život nenávisti, lži, PlayStationu a Facebooku, tím dostal životní dynamiku.
"Náš film není portrét jen jednoho 'nazi-šílence', ale ukazuje, že s nenávistnými postoji souhlasí jeho kolegové, spolužáci, kamarádi i nejbližší. Naší neskromnou ambicí je skrze Dalibora nahlédnout do hlav a srdcí tisíců lidí, kteří svůj světonázor podřídili nenávistnému strachu z jinakosti. Ukázat, z jakého podhoubí se rodí novodobá vlna rasismu a nesnášenlivosti," říká Vít Klusák.
Růžové písmo na plakátu
Plakátům a dalším vizuálům, které vytvořil Martin Poláček, vévodí název filmu vyvedený oblíbeným písmem nacistů v pastelových barvách.
"Zkusili jsme použít mírně upravenou verzi fontu Tannenberg. Ten patří mezi velmi oblíbená nazi písma, nicméně působil až příliš tvrdě, drsně a agresivně. Film takový není," říká Martin Poláček. "Pak jsme ho dali do růžové barvy a téhle kombinaci už jsme nemohli odolat. Nazi font v růžové najednou na plakátech být musel," dodává Poláček.
Premiéru bude mít Svět podle Daliborka netradičně ve Velkém sále na letošním MFF Karlovy Vary v rámci soutěžní sekce dokumentů. Do kin pak půjde 13. července.
"Stylizovaný portrét takového normálního českého neonacisty je velmi zralé a zároveň radikální dílo, svého druhu dokumentární tragikomedie, kterou osobně považuji za jeden z vrcholů letošní tuzemské produkce," řekl ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och.