České kapely sní o slávě v zahraničí, jen málokterá ale udělá tak radikální krok jako původně brněnské trio Fiordmoss.
Po dvojici "ípíček" Gliese a Ink Bitten (za nějž obdrželi v roce 2012 cenu Vinyla jako objev roku) se Petra Hermanová, Roman Přikryl a Jan Boroš rozhodli vydat vstříc mezinárodní scéně a přestěhovali skupinu do Berlína.
Příprava jejich debutového alba Kingdom Come zde nakonec trvala pět let, nahrávka ale nese stopy jasné a hlavně silné umělecké vize, již Fiordmoss - doplnění na kvarteto norským hudebníkem Jonem-Eirikem Boskou - roky pečlivě pilovali.
Jejich ambiciózní mix downtempa, indierocku a temného popu je na dlouhohrajícím debutu dotažený do posledních detailů, zároveň ale působí krypticky.
Album inspirované Berlínem i severskými lesy
V roce 2012 byla německá metropole ještě známá jako ideální město pro kočující umělce, kteří chtějí nasát kosmopolitního ducha a zároveň měli hluboko do kapsy. O pět let později už ale i Berlín pomalu dohnala vlna gentrifikace běžná v západních velkoměstech a oázy levného bydlení nekompromisně kosí Airbnb.
Debutové album Fiordmoss však jako kdyby ještě zachycovalo divokého ducha bývalých východoněmeckých čtvrtí, v nichž se mísí pach přepálených bratwurstů se smogem z automobilových výparů.
Stejně dobře se ale na hudbu z Kingdom Come hodí i metafory hustých severských lesů, kam slunce ani v poledne nepronikne k mechu. Zahuštěný mix syntezátorových a kytarových ploch a éterického vokálu buduje atmosféru temné džungle (ať už skutečné, či betonové), která by měla být naším domovem, stejnou měrou nás ale děsí svou nejednoznačností.
Album propagovaly dva klipové singly Madstone a Motherland, jež vydání desky Kingdom Come předcházely o rok a půl, respektive rok. To je v dynamickém světě současné indie hudby hodně dlouhá doba na to, aby se na kapelu zapomnělo.
Fiordmoss jsou notoričtí puntičkáři a desku si po námluvách s firmami nakonec vydávají sami, jako kdyby se na poslední chvíli rozhodli vzdát se výhod networkingu, kvůli němuž do Berlína vlastně původně odjeli.
I vizuálně pozoruhodné klipy od spřízněných režisérů (Jan Durina, Teri Varhol) jim nakonec budují image introvertních ztracenců, kteří vlastně nepatří vůbec nikam. A ani patřit nechtějí. Pro nastartování velké mezinárodní kariéry hned několik překážek, které se budou těžko překonávat.
Deska, která přišla o čtyři roky později
Na Fiordmoss je cítit, že své hudbě bezmezně věří a za každou notou a motivem jsou hodiny přemýšlení.
Chladný a propracovaný design písní ale posluchače vyloženě nevítá, spíše ho nechává jen jemně nahlédnout. Teprve s každým dalším poslechem se může dostat hlouběji pod povrch. Něco podstatného ale jako kdyby zůstalo nevyřčeno.
Fiordmoss: Kingdom Come
Vydali Fiordmoss, 2017
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %
fiordmoss.bandcamp.com
Termíny turné
- 17. 10. Praha - Café V lese (host: Khoiba)
- 20. 10. Opava - Klubová noc
- 21. 10. Plzeň - Anděl Café
- 14. 11. Brno - Kabinet Múz (host: Khoiba)
- 15. 11. Bratislava - A4
- 16. 11. Ostrava - Cooltour
- 18. 11. Valašské Meziříčí - M klub
- 22. 11. Žilina - Stanica
- 23. 11. Košice - Tabačka
- 24. 11. Liptovský Mikuláš - Diera do sveta
- 25. 11. Trenčín - Lúč
- 30. 11. Ústí nad Labem - Radio Wave Live Session / Kino Hraničář
Při poslechu Kingdom Come si nelze nevzpomenout na minimalismus The xx, atmosféričnost Warpaint nebo syrovou epičnost Anny von Hauswolffové a dalších severských hudebníků, operujících v žánru temného popu.
Když v roce 2013 Fiordmoss vydali samostatně stojící singl Siberia, byli vlastně součástí této vlny míchající ponuré nálady na pomezí rocku a elektroniky. Dlouhohrající deska jako "statement" ale už o čtyři roky později přichází trochu pozdě. Z kapely, která mohla hrát první ligu, jsou už zase jen čeští epigoni trendu, jenž už je v zahraničí vlastně víceméně pryč.
Hudba se samozřejmě nemusí nutně poslouchat ve škatulkách a souvislostech. Debut Fiordmoss je sám o sobě uhrančivou a velmi působivou kolekcí, která z domácích poměrů výrazně trčí.
Silné momenty jako úvodní Eight Bones nebo industrialem prodchnutá Sheer Soul převyšují cokoliv, co letos vzešlo z domácí alternativy. Trio z Brna cestující směrem na západ ale kdysi mělo nepochybně mnohem větší ambice.