Recenze: Film Na shledanou tam nahoře rozverně účtuje s dějinami. Tak, jak to umí jen Francouzi

Jan Gregor Jan Gregor
19. 11. 2017 7:00
Na shledanou tam nahoře je francouzský film, který letos uspěl na festivalu v San Sebastianu a ozdobí také letošní tuzemský Festival francouzského filmu. Jedná se o výpravný snímek zasazený do období konce první světové války, i když je však lemovaný obrazy zmaru a utrpení, tón vyprávění není prvoplánově depresivní nebo sentimentální. "Nejde o vlastenecký film o hrdinství a obětech, není to dokonce ani antiválečný film o absurditě války. Je to snímek o lidech, kteří jsou válkou vytlačeni na okraj společnosti a kteří se snaží z krutosti doby a svého osudu vytřískat, co se dá," píše v recenzi Jan Gregor.
Laurent Lafitte ve filmu Na shledanou tam nahoře.
Laurent Lafitte ve filmu Na shledanou tam nahoře. | Foto: Gaumont Distribution

Film Na shledanou tam nahoře režiséra Alberta Dupontela mate tělem. Je to výpravný snímek zasazený do období konce první světové války, i když je však lemovaný obrazy zmaru a utrpení, tón vyprávění není prvoplánově depresivní nebo sentimentální.

Příběh tří kolegů z jednoho regimentu, jejichž cesty se i po skončení konfliktu protnou díky byznysu parazitujícím na lidském neštěstí, je spíš tragikomický a dokonce i lehce potměšilý. S takto rozverným espritem umějí účtovat s vlastními dějinami vážně snad jen Francouzi.

Na shledanou tam nahoře je překvapivě věrnou adaptací nejen litery, ale i ducha předlohy Pierrea Lemaitrea, která se ve Francii stala nečekaným hitem poté, co autor, považovaný do té doby spíše za slušného řemeslníka v oblasti thrillerů, získal prestižní Gouncortovu cenu.

Označení jeho nejúspěšnějšího opusu za historický se však brání: jde prý jednoznačně o dílo pikareskní, jak se nazývají romány, v nichž je hlavním hrdinou sympatický dareba.

Což je postřeh, který se dá vztáhnout i na film samotný. Nejde o vlastenecký film o hrdinství a obětech, není to dokonce ani antiválečný film o absurditě války. Je to snímek o lidech, kteří jsou válkou vytlačeni na okraj společnosti a kteří se snaží z krutosti doby a svého osudu vytřískat, co se dá.

Takovým hrdinou je bezvýznamný účetní Albert, kterého ztvárnil sám režisér. V nesmyslné bitvě pár dnů před koncem války, již vyprovokuje ambiciózní poručík Pradelle (Laurent Lafitte), ho v poslední chvíli ho vytáhne ze zasypané jámy po granátu mladý talentovaný malíř Edouard (Nahuel Pérez Biscayart).

V ten moment ovšem střepina znetvoří zachránci dolní část obličeje. V lazaretu Albert na Edouardovu žádost zfalšuje jeho smrt. Zraněný mladík se totiž nechce vrátit domů k despotickému otci - velkopodnikateli (Niels Arestrup).

Nastává doba poválečné rekonstrukce a osudy postav se nepřestávají protínat. Albert poskytuje azyl znetvořenému Edouardovi, jenž se vyžívá v tvorbě obličejových masek a v melancholických náladách.

Nenáviděný Pradelle si vezme Edouardovu sestru a dělá kariéru v prudce se rozvíjejícím oboru pohřebnictví. Edouard se rozhodne vytvořit návrhy na vlastenecké pomníky na upomínku padlých, které poptává takřka každá obec. Mají s Albertem v plánu shrábnout zálohy a zmizet ze země. Do hladkého průběhu podvodu ovšem zasáhne Edouardův podezřívavý otec. 

Košatý děj plyne v rychlém tempu a nenechá diváka vydechnout. Nedá mu zároveň ani prostor k zamýšlení, jestli těch nepravděpodobných náhod není na jeden film až příliš a jestli jsou motivace chování postav dostatečně logické.

Na shledanou tam nahoře.
Na shledanou tam nahoře. | Foto: Gaumont Distribution

Režisér ale pracuje s přiznaně brakovou zápletkou velmi důmyslně a vytváří dojem přijemně cynické a nadčasové frašky o hamižné povaze lidství. Herecké výkony jsou s výjimkou civilně impozantního patriarchy v podání Nielse Arestrupa lehce hysterické až afektované a pěkně se kloubí s dlouhými a vynalézavými jízdami kamery, které akci na plátně dodávají další dynamiku.

Na shledanou tam nahoře

Francouzská komedie, 2017
117 minut
Režie: Albert Dupontel
Předloha: Pierre Lemaitre (kniha)
Hrají: Mélanie Thierryová, Émilie Dequenneová, Niels Arestrup, Albert Dupontel, Laurent Lafitte, Nahuel Pérez Biscayart a další
Distribuční premiéra v České republice: 7. 12. 2017
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Na shledanou tam nahoře je dosud nejvýpravnější a nejambicióznější režijní projekt herce Alberta Dupontela a je třeba uznat, že nesnadnou látku převedl na plátno s nečekanou lehkostí a bravurou.

Poetika snímku může připomínat filmy Jean-Pierrea Jeuneta nebo dokonce i Baze Luhrmanna.

Je to okázalá filmařina, jíž se ovšem daří vystavět emoční pouto k ústřední dvojici hrdinů, kteří mají ke vzorňákům daleko. Když Albert sedí na policejní stanici kdesi v marocké poušti a vyšetřovateli přežvýkává příběh svého zločinu, nejspíš se nenajde nikdo, kdo by mu nepřál happyend.

 

Právě se děje

před 31 minutami

Disney bude od zaměstnanců vyžadovat očkování

Walt Disney Company se přidala k firmám, které od svých zaměstnanců začnou vyžadovat očkování proti nemoci covid-19. "Očkování je nejlepší nástroj, kterým můžeme celosvětovou pandemii dostat pod kontrolu a ochránit naše zaměstnance," vysvětlil agentuře AP mluvčí společnosti, jež provozuje zábavní parky, televize, filmová studia i vydavatelství.

Zaměstnancům, kteří dosud očkovaní nejsou, Disney poskytne 60 dnů na to, aby se nařízení přizpůsobili. Po dohodě s odbory rovněž firma oznámila, že očkování bude vyžadovat od všech budoucích pracovníků. Stejně jako Disney hodlají očkování od zaměstnanců vyžadovat firmy Walmart, Google, Facebook, Twitter, Uber, Lyft nebo noviny Washington Post. Podobné opatření, byť zatím ne plošně pro všechny pracovníky, zavádí i videotéka Netflix.

Zdroj: AP
Další zprávy