Obrazem: Výstava Země jelena ukazuje Izrael jako zemi plnou paradoxů

Izrael očima Orit Ishay.
Barevné bunkry, objekt zájmu izraelské fotografky.
36% šedá
54% šedá
90% šedá
Foto: Galerie hlavního města Prahy
Hana Slívová Hana Slívová
17. 6. 2017 5:00
V pražském Domě fotografie je k vidění práce izraelské umělkyně Orit Ishay, která svými fotkami, lepty či videoinstalacemi komentuje dění v rodné zemi. “Nechodím na demonstrace, nediskutuji na sociálních sítích. Situaci vnímám a reaguji na ni prostřednictvím práce. Věřím, že umění má sílu změnit sled událostí,” říká.

Než se šestapadesátiletá Orit Ishay, rodačka z Tel Avivu, dala na začátku nultých do studia fotografie a nových médií, živila se jako fotografka pro nejrůznější časopisy. Dnes v Praze ve dvou patrech Domu fotografie vystavuje jako renomovaná umělkyně.

Na výstavě pojmenované Země jelena ukazuje, jak vnímá izraelskou každodennost, spojenou s všudypřítomnou stopou táhlého náboženského konfliktu. Zajímá jí periferie i centrum, komunita i jednotlivci. Své poznatky se pak snaží zobecňovat a přenášet je do roviny vztahu mezi člověkem a místem. Využívá k tomu jak fotografii a video, tak lept a další "klasické" výtvarné techniky.

Barevné bunkry jako paradox války

Mezi divácky nejpřitažlivější část výstavy patří ta pojmenovaná Veřejná autorita. Orit Ishay vyfotografovala pestrobarevné bunkry, v nichž se lidé v čase bombardování skrývají už od 50. let. Některé už svými technickými parametry nevyhovují, fotografku ovšem zajímal kontrast mezi jejich barevností a "temnou" podstatou existence. "Barevné bunkry mimo jiné dokládají aktivitu komunity, která chce překrýt hrůzu války a zároveň ta místa měnit v cosi veselého," říká.

V podobně přeneseném významu funguje i série prázdných židlí. Připomínají ostrahu, která má zabránit dotýkání se exponátů, zároveň poukazují na izraelský zvyk dát ke stolu prázdnou židli za pohřešovaného člena rodiny. 

Přísný režim zase připomínají geometricky dokonalé fotky ze série Moře, země, vzduch, vycházející z naskenovaných uniforem různých barev.

"Jde o armádní systém zkomprimovaný do kódu, který láká k tomu, abychom ho rozluštili," říká Magdalena Juříková, ředitelka pořadatelské Galerie hlavního města Prahy. Umělkyni oslovila po zhlédnutí její výstavy v Izraeli a doufá, že se jí touto spoluprací podaří nastartovat častější prezentace izraelského současného umění v Česku.

Proč Země jelena?

Magdalena Juříková vysvětluje, že za netradičním názvem výstavy stojí hned několik důvodů. Jelen je symbolem izraelské pošty, zároveň se jedná o slovní hříčku: "deer" - "jelen" vyslovujeme stejně jako "dear" - "milý, drahý". V neposlední řadě se o Izraeli jako o "zemi jelena" píše ve starozákonní Knize Daniel. O Bibli však Orit Ishay mluví spíše jako o filozofickém inspiračním textu, než že by v ní hledala útěchu.

 

Právě se děje

Další zprávy