Obrazem: Když se z antické sochy stane hipster. Krakovská výstava si hraje se slavnými díly

Z antické sochy se stal hipster.
Oskar Dawicki: Znesvětitelovy tanečky, 2013
Marcin Maciejowski: My, mladí umělci, vítáme toto dílo od Władysława Podkowińského (1866-1895) s velkým nadšením, 2014
Zofia Kuliková: Vyslanci minulosti, 2006
Dorothee Golz: Dívka s perlou, 2009
Foto: MOCAK
Hana Slívová Hana Slívová
30. 6. 2017 6:00
Co by se stalo s melancholickými momenty amerického malíře nové věcnosti Edwarda Hoppera, kdyby mu na ně svítily paprsky z Rembrandtových obrazů? Jak vypadá da Vinciho slavný obraz Dáma s hranostajem ve chvíli, kdy hranostaj ožije, opustí plátno a ustele si na jeho rámu? A jsou dámy relaxující v budapešťských Gellértových lázních opravdu podobné gotickým madonám? Na všechny tyto otázky odpoví skvělá výstava Arti in Art, kterou je až do října možné vidět v polském Krakově.

Krakovské Muzeum současného umění (MOCA), se v posledních letech systematicky zaměřuje na výtvarné zpracování témat, která se týkají každodenního života.

Přehlídka nazvaná History in Art se současným pohledem dívala na válečné drama, Sport in Art se zaměřil na lidské ambice a potenciál těla, výstava Medicine in Art divákům ukázala, jak náchylný je člověk k závislostem všeho druhu, Economy in Art si zase pohrávala s mocí peněz.

Aktuální výstava Art in Art z existenciální linie uhýbá. Představuje obrazy, instalace či sochy, kterými umělci mění vyznění již známého díla, jež si z historie výtvarného umění vybrali. Zdůrazňují v něm aspekty, kterých by si divák původně ani nevšiml.

A tak třeba rakouský umělec Manfred Grübl poukazuje na paradoxní situaci nejslavnějšího obrazu světa: da Vinciho Mona Lisa je v pařížském Louvru přísně střeženým unikátem, přitom jen několik kroků od galerie se za pár eur prodává nespočet reprodukcí.

Grübl se v několikaminutovém videu snaží přes odpor ochranky k obrazu proniknout a napodobit tak situaci z roku 1911, kdy si Monu Lisu odnesl zloděj - bývalý zaměstnanec muzea Vincenzo Peruggia. Dílo bylo poté ještě slavnější a návštěvníci muzeum hojně navštěvovali jen proto, aby viděli prázdnou zeď.

Hrajeme si tu s významy

Podle kurátorky Delfiny Jalowikové jde na výstavě o sofistikovanou hru s významy. A hra je to nápaditá, vtipná a zábavná. Divák se podiví, jak málo "odpadu" se mezi vystavenými pracemi od více než šedesáti autorů z celého světa najde a kolik nosných cest objevili, aby význam mistrovských děl proslulých umělců posunuli.

Pro mladé návštěvníky bude magnetem výstavy práce Léo Caillarda. Jako kdyby tento francouzský umělec chtěl na svých objektech prakticky vysvětlit teorii simulaker filozofa Jeana Baudrillarda, tedy vztah mezi originálem, kopií a realitou: vyfotografoval antické sochy, snímky v počítači upravil, "oblékl", zdůraznil některé části těl a v muzeu je vystavuje jako postavy z 21. století, jimž říkáme hipsteři.

Portrét britské královny Alžběty I., která odmítla nabídku k sňatku, neboť byla vdaná za Anglii, si zase ze své starší série z roku 2006 vypůjčila Polka Pola Dwurniková. Svou práci parafrázuje slovy "Jsem vdaná za malbu" a obraz-autoportrét doplňuje textem: "Jsem malířka a tento obraz jsem namalovala proto, abych demonstrovala nesouhlas s konceptuálními tendencemi, které se v polském umění objevovaly v první dekádě 21. století."

Cesta krakovským muzeem tak funguje nejen jako procházka lesem nápadů, ale rovněž jako alternativní encyklopedie dějin umění.

Co by se stalo s melancholickými momenty amerického malíře nové věcnosti Edwarda Hoppera, kdyby mu na ně svítily paprsky z Rembrandtových obrazů? Kolik klasických děl je možné rozložit na kubistické prvočinitele? Jak vypadá da Vinciho slavný obraz Dáma s hranostajem ve chvíli, kdy hranostaj ožije, opustí plátno a ustele si na jeho rámu? Jsou dámy relaxující v budapešťských Gellértových lázních opravdu podobné gotickým madonám?

Galerie MOCAK na tyto otázky odpovídá. Výstava Art in Art potrvá do 1. října. 

 

Právě se děje

před 3 minutami

Centrální bankéři jsou v pasti, cena zlata bude do konce desetiletí 2,5krát vyšší, soudí analytik

Cena zlata bude zřejmě dál růst. Do konce tohoto desetiletí dosáhne 4800 dolarů za unci, zvýší se tedy dvaapůlkrát proti dnešní hodnotě. Na konferenci Vyšehradské fórum to dnes řekl rakouský ekonom společnosti Incrementum AG Ronald-Peter Stoeferle.

Centrální bankéři po celém světě jsou podle Stoeferleho chyceni v pasti nulových úrokových sazeb. Globální předlužení a nedostatek prostoru pro zvyšování sazeb jsou nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími cenu zlata, uvedl ekonom. Představitele vídeňské ekonomické školy znepokojuje vývoj v posledních letech, zejména růst globálního dluhu a extrémní měnová opatření přijatá centrálními bankami. "Systém nekrytých úvěrových peněz coby základ dnešní ekonomiky není udržitelný. Při investování by se lidé měli dívat za horizont současného měnového systému," vysvětlil Stoeferle.

Takzvaná rakouská škola vychází z ekonomického a sociálního myšlení, které se nezaměřuje na matematické modely. Ekonomiku nevidí pouze jako objekt státněpolitické regulace a centrální kontroly. "Rakouská ekonomická škola nevychází z fiktivního 'homo economicus', ale bere v úvahu všechny relevantní parametry reálného světa, vychází z povahy a psychologie lidské činnosti. Většina zemí světa jde přesně opačným směrem, tedy více intervencí, méně kapitalismu na volném trhu, více inflace," upozornil Stoeferle.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

Zdroj: ČTK
Další zprávy