Recenze: O čem Nick Cave dumá, když je na turné

Jarda Konáš
10. 5. 2017 3:00
Nová kniha hudebníka Nicka Cavea Píseň z pytlíku na zvratky sice vyšla v AAA - Edici angloamerických autorů nakladatelství Argo, trochu se z ní však vymyká. Nejde o prozaické dílo, ale o sbírku poznámek, myšlenek, črt a nápadů, které dal hudebník dohromady během severoamerického turné v roce 2014.
Nick Cave s kapelou.
Nick Cave s kapelou. | Foto: Warner Music

Pokud knihu Nicka Cavea Píseň z pytlíku na zvratky provází nějaká souvislost, je to okolnost jejího vzniku a členění kapitol podle měst, do kterých zrovna Cave s kapelou přijel hrát. Obsah už se pak liší nevyrovnaným až těkavým způsobem. Někde se autor pozastavuje nad historickou důležitostí města, jinde, překvapivě v New Yorku, se podělí akorát o dojmy z masturbace na hotelovém pokoji.

Cave a nejlepší roky s The Bad Seeds: The Best Of 1984-2014

Nick Cave právě vydal album Lovely Creatures, na němž rekapituluje své roky s kapelou The Bad Seeds. Deska s podtitulem The Best Of 1984-2014 obsahuje všechny zásadní písně, jež Cave s kapelou hrál. Vychází jako vše zásadní a je k dispozici hned v několika formátech - jako 2CD či DVD.

Nick Cave se kromě hudby věnuje i psaní, tvorbě scénářů a herectví. Kapelu The Bad Seeds založil v roce 1983 na troskách seskupení The Birthday Party a sešel se v něm třeba s multiinstrumentalistou Mickem Harveym nebo kytaristou Blixou Bargeldem. Nicka Cavea si letos poslechne i pražské publikum, v O2 aréně hraje 26. října 2017.

V jedné kapitole popisuje život na turné a z cigarety v karavanu nebo steaků pro kapelu v šatně dokáže vytvořit až filmové obrazy, v další je naopak posledním mužem na světě ponořeným do vzpomínek a jediný skutečný lidský kontakt hledá v telefonickém spojení s manželkou.

Z Caveových poznámek je cítit rutina, nuda a únava, jež na muzikanty na šňůře padá, a s tím vším bojuje po svém - autorskými poznámkami a bardským filozofováním. Někdy čtenáři nabízí skutečně zajímavý vhled, například v pasáži o propojení muzikantského kočovného života s vyšším smyslem antických múz a biblických andělů, pak překvapí materialistickou přízemností, třeba když srovnává odlišnost a praktičnost pytlíků na zvratky jednotlivých leteckých společností.

Zatímco někdo v takovém srovnávání pytlíků uvidí dar nekonečné vnímavosti, jiný to může brát jako důkaz, že Cave na turné zabíjel čas opravdu vším, co bylo po ruce. A tak je to s většinou poznámek v této knize: někoho nadchne, co vše autor svou potemnělou poetikou zaznamenal, jiný to bude brát jen jako nekompromisní výpověď o zdlouhavosti kontinentálního turné, kde člověk vděčně reflektuje cokoliv, co přijde na ubíjející ose letadlo - stadion - hotel na mysl.

Nick Cave & The Bad Seeds - 'Jesus Alone'
Nick Cave & The Bad Seeds - 'Jesus Alone' | Video: YouTube

Nejzajímavější je kniha v momentech, kdy Cave sklouzne k přemýšlení o umění a kultuře tak, jak mu na cestách vyskakují v hlavě. Ve Filadelfii se podivuje nad Stalloneho scénáři k filmu Rocky a kleje, že nevyběhne známé schody muzea jako slavný filmový hrdina. V San Francisku zase vypráví o Ginsbergovi. Takových míst ale není mnoho a hudebník se brzy zase ponoří do svého vnitřního světa temného poety.

Kdo má tento svět rád, bezpochyby si Píseň z pytlíku na zvratky užije. Ostatní ať sáhnou po starších Caveových prózách vydaných v této edici, neboť jde o hodnotnější díla.

před 35 minutami

Junior Lamparter předčil na MS dospělé sdruženáře, Vytrval byl 22.

Rakušan Johannes Lamparter udržel vedení po skoku a stal se sdruženářským mistrem světa na velkém můstku. Devatenáctiletý Rakušan mezi dospělými triumfoval jen tři týdny po té, co získal juniorský světový titul. Nejlepším českým reprezentantem byl tentokrát Jan Vytrval, který obsadil 22. místo, což je jeho nejlepší umístění na vrcholné akci.

před 40 minutami

Štafeta běžkyň na lyžích byla na MS osmá, vyhrály Norky

České běžkyně na lyžích zajely na mistrovství světa nejlepší štafetu od Sappora 2007. Čtveřice Kateřina Razýmová, Petra Nováková, Kateřina Janatová a Petra Hynčicová skončila v Oberstdorfu osmá. Na světový trůn se v závodě na 4×5 kilometrů vrátily Norky, tentokrát ve složení Tiril Udnes Wengová, Heidi Wengová, Therese Johaugová a Helene Marie Fossesholmová. Naopak selhaly obhájkyně titulu Švédky, které obsadily až šesté místo.

Štafetu skvěle rozjela Razýmová, která po prvním klasickém úseku předala na prvním místě. Nováková se snažila udržet Norky Heidi Wengové a Rusky Julie Stupakové, ale v závěru prvního dvouapůlkilometrového okruhu odpadla a v tom druhém jí došly síly. Propadla se na osmé místo. O další příčku pak klesla Janatová, ale finišmanka Hynčicová dostala Češky na osmé místo před Kanadu. V elitní desítce byly na MS Češky naposledy před čtrnácti lety, kdy ještě s Kateřinou Neumannovou obsadily pátou příčku.