Příběh kuriózního objevu začal v okamžiku, kdy si obyvatelka Paříže všimla krabice s historickými dokumenty uložené u popelnic. Protože se zajímá o dějiny, krabici si odnesla.
Mezi dopisy a dokumenty z let 1914 až 1918 objevila starší zápisník. Neobsahoval údaje, které by ukazovaly na autora, byla k němu ale přiložena obálka s Rejchovým podpisem a komentářem, že se jedná o "signature de Reicha", tedy Rejchův podpis.
Nálezkyně pak při ověřování informací po internetu narazila na francouzskou verzi virtuální výstavy Antonín Rejcha znovunalezený. Obrátila se tak na jejího spoluautora z Francouzské národní knihovny.
"Zápisník byl omylem vyhozen vzdálenou rodinou Antonína Rejchy spolu s dalšími mladšími rodinnými dokumenty. Sousedka jej díky své zvídavosti nalezla a nakonec za pomoci naší výstavy na internetu identifikovala," přitakává Francois-Pierre Goy, spoluautor výstavy a správce Rejchova fondu v knihovně. "Je nesmírně chvályhodné, že se jej rozhodla bez váhání darovat do sbírek Francouzské národní knihovny, kde je nyní k dispozici badatelům," dodává.
Jedná se o jediný dochovaný Rejchův zápisník tohoto druhu. "Na několika stranách obsahuje poznámky k právě tvořeným skladbám a notované záznamy související s jeho pedagogickým působením. Tento nález je unikátní nejen svými okolnostmi, ale i obsahem, který bude předmětem dalšího výzkumu," doplňuje Jana Franková, spoluautorka výstavy z Moravské zemské knihovny.
"Když jsme uvažovali o přenesení expozice z původně plánované fyzické podoby do virtuální, tušili jsme, že bude mít mnohem větší dosah, ovšem v tomto případě jsme více než mile překvapeni," dodává ředitel knihovny Tomáš Kubíček.
Pražský rodák Rejcha, který žil v letech 1770 až 1836, byl uznávaným profesorem kompozice, symfonickým i operním skladatelem a přítelem Ludwiga van Beethovena. Stal se členem Francouzské akademie krásných umění. Filharmonie Brno loni uvedla jeho vokálně-instrumentální kompozici Lenora, jejíž obsah připomíná Erbenovy Svatební košile. Na přelomu roku ji orchestr nahrál a vydal.
"Lenora je silná hudba, která může zarezonovat u dnešních posluchačů. Vyprodané byly už všechny její koncerty a v nabídce Evropské vysílací unie patřila k nejžádanějším programům Českého rozhlasu," napsal o nahrávce na Aktuálně.cz kritik Boris Klepal.