Originální český román o stáří. Stará těla se v něm občas vzchopí a mladá selžou

Petr A. Bílek Petr A. Bílek
26. 7. 2023 17:00
I když je dosud leckde součástí povinné četby Babička od Boženy Němcové a v čítankách bývala báseň Jana Nerudy nazvaná Dědova mísa, stáří se v české literatuře dlouho krčilo stranou. A když už dostalo prostor, autoři ho roubovali spíš na stereotypy moudrosti či zkušenosti.
Spisovatelka Klára Vlasáková debutovala před třemi lety novelou Praskliny.
Spisovatelka Klára Vlasáková debutovala před třemi lety novelou Praskliny. | Foto: Honza Mudra

V popkultuře se ujal i obraz jeho vytěsnění: pod heslem "věčně mlád" se na nás zubí zpívající či hrající starci, kteří zdánlivě unikají toku času. Nová próza spisovatelky a novinářky Kláry Vlasákové nazvaná Těla je v tomto kontextu pozoruhodná už tím, že téma stojí v jejím centru - o aktivním stáří vypráví obnaženě, bez pozlátkových řečí nebo emocionálního ždímání obrazů z léčebny dlouhodobě nemocných.

Třiatřicetiletá Vlasáková debutovala před třemi lety novelou Praskliny, která vzbudila poměrně vehementní ohlas. V mezidobí vytvořila rozhlasové hry či hrané podcasty, do kin se dostal film podle jejího scénáře Běžná selhání. Nyní následují Těla.

Je to opět novela - na dvou stech stran lineárně se odvíjející příběh vztahu matky a dcery se zřetelným začátkem i výrazným koncem. Zaměřuje se na Marii: vdovu, která si k důchodu přivydělává hlídáním dětí. Už se nijak výrazně nevyvíjí, od života nic velkého nečeká. Potřebuje jen nějak dožít.

Pohyb do dění vnáší dcera: na počátku se Marie účastní její svatby, poté sledujeme peripetie s otěhotněním a na konci se narodí další dítě, Mariina vnučka. Protagonistka v mezidobí přejde od hlídání dětí k péči o seniory neschopné postarat se o sebe, až se na konci vytratí.

Na této příběhové kostře kniha nese několik výrazných témat. Jedním je generační střet a radikálně rozdílné vnímání světa rodiči oproti dětem. V tomto ohledu novinka připomene nedávnou prózu Nejvyšší karta od Petry Hůlové: minulost, kterou staří přijímají s pochopením, protože v ní žili a jsou v ní tudíž citově zanořeni, mladí chápou s apriorním odstupem jako něco divného, často cosi, zač by se staří měli stydět.

Generační propast se takto jeví mnohem hlubší, než jak ji před 21 lety vykreslil Emil Hakl v sugestivní novele O rodičích a dětech. Anebo hraje roli i to, že u něho šlo o konfrontaci otce se synem, zatímco u obou autorek se střetávají matka s dcerou?

Konflikt má i osobní rovinu. V Tělech dcera převádí svou ekonomickou nadvládu nad matkou do převahy mocenské. Matka je pro ni jen dosti obskurním, svévolně se chovajícím nástrojem, který je třeba neustále opravovat a nelze se na něj spolehnout. Linie koloběhu, dotažená do narození další generace, otevírá otázku, zda jde o permanentní mechanismus, který z dcery také jednou udělá nepotřebnou přežívající bytost, anebo zda se jedná o jev dobový.

Toto téma však spisovatelka jen pootevírá. Obraz duševního stárnutí líčí jako boj o moc, kontrolu nad tím, kdo bude o čem rozhodovat. V takovém zápase submisivní Marie - nejistá si sebou samou a zvyklá žít poslušně, bez ambicí - jednoznačně podléhá.

Klára Vlasáková však už titulem Těla klade do popředí stárnutí fyzické. Novelu až pozoruhodně přehustila důrazem na tělesnou ochablost, na selhávání těla v situacích, kdy je vystaveno pohledům jiných. I zde se vyznačuje dovedností vidět věci v širších než černobílých kontrastech.

Barevnost zajišťuje občasná schopnost starých těl se vzchopit a fungovat jako za starých časů, stejně tak obrazy selhávání těl mladých: proces umělého oplodnění, kterým musí projít Mariina dcera, je stejně ponižující jako záněty a otoky na tělech starých.

V prvotině Praskliny navěsila Vlasáková na zajímavou dystopickou zápletku většinu problémů soudobého světa. Tím celý konstrukt poněkud přetížila, protože tam, kde přímo nerozvíjela příběh, jsme četli spíše společenský traktát.

V novele Těla tematický záběr zúžila, a proto vznikl text mnohem intenzivnější, sevřenější. Nicméně i na Tělech se ukazuje, že autorka neumí či nechce řešit palčivé společenské záležitosti pouze příběhem. Vypravěčskou perspektivu sice koncentruje na Marii a my vnímáme hrdinčiny pocity. Jenže Marie je docela obyčejná zarputilá žena, žádná citlivá intelektuálka, aby jí šlo vložit do mysli složité problémy světa.

Proto vyprávění od Marie místy odstupuje a prostor dostává vypravěč, uchopující tyto záležitosti žurnalisticko-esejistickým jazykem i stylem. Nepřekvapí, že epizody a situace, které vnímáme prostřednictvím protagonistky, působí mnohem silněji a zajímavěji než pasáže, v nichž vypravěč mudruje a napřímo říká, co a jak je špatně.

Oproti Prasklinám nabízejí Těla mnohem soustředěnější, hutnější a hlubší příběh. Pracují s jemnými odstíny a působivou dynamikou náhlých zvratů, jen stále poněkud narážejí na fakt, že literatura není dobrým nástrojem na řešení problémů napřímo; že je potřeba tyto problémy vložit do nitra příběhu.

Kniha

Klára Vlasáková: Těla

Klára Vlasáková: Těla
Nakladatelství Listen 2023, 200 stran, 329 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy