Praha - Galerie středočeského kraje GASK do neděle opět nabízí hudební festival, který nemá v českém kontextu obdoby. Druhý ročník kutnohorského Creepy Teepee stojí ve výrazném kontrastu k většinové české představě o hudebních přehlídkách.
Vymezovat se vůči zdejším, stále poněkud stojatým hudebním vodám není příliš těžké. Zatímco v Evropském kontextu nabízí festival Creepy Teepee standardní průřez aktuální indie popovou scénou, v rámci domácích festivalů působí jako zjevení. Na nádvoří Jezuitské koleje v Kutné hoře mezi 15. až 18. červencem vystoupí skupiny, které reflektují světové dění v alternativním popu v duchu „tady a teď".
Vivian Girls, Toro Y Moi, Male Bonding, These Are Powers, Moon Duo nebo Former Ghosts jsou kapely, o kterých se právě nyní mluví. Tedy hlavně v blogosféře nebo na trendy udávajících webech jako Pitchfork. Tam totiž současná mladá generace chodí pro inspiraci především.
Creepy Teepee coby smělá přehlídka skupin, o kterých se ze spotřebních médií nedozvíte, počítá s publikem, které je otevřené novým podnětům, nepřichází si na festival vypít pár piv a poslechnout letité odrhovačky z rádií.
GASK ke sestavení line-upu Creepy Teepee znovu oslovil nezávislé sdružení organizátorů koncertů a výstav AM 180. Štěpán Bolf spolu s Jakubem a Anežkou Hoškovými mají za uplynulých sedm let na kontě bezpočet koncertů, které si rozhodně nekladly za cíl vydělat peníze.
Z vlastních kapes umožnili v převážně pražských klubech zahrát kapelám, ke kterým se komerční promotéři z vidiny prodělku nebo neznalosti stavěly zády. Že se ze spousty z nich staly postupem času hvězdy, můžou brát organizátoři jako zadostiučinění. Přesto je z rozhovoru se Štěpánem Bolfem zřejmé, že hlavně uplynulých pár měsíců staví „DIY pořadatele" na rozcestí.
Výběr kapel pro Creepy Teepee je oproti loňsku ještě odvážnější. Většinu umělců, které jste letos vybrali, zná v Česku jen hrstka lidí. Podle jakého klíče jste se rozhodovali?
Myslíš, že Toro Y Moi, Vivian Girls, Former Ghosts nebo These Are Powers zná v Česku jen hrstka lidí? Nepodceňoval bych lidi tolik. Díky větší dostupnosti hudby se hlavně mladší generace rychle samovzdělává.
Myslím obecně, v rámci většinového publika.
Jasně, nebavíme se o mainstreamu. Lidi, který pojedou na Trutnov a tam si nechaj naservírovat jistoty, který dobře znají, asi náš fest nezaujme. To nás nějak moc netrápí. Tohle je festival pro vybíravější diváky, limitovanej už místem, kde se koná. Nádvoří jezuitský koleje nepojme víc než 3 000 lidí.
Creepy Teepee je alternativa k tomu, co je tady „běžný". My chceme letos mimo jiný prezentovat jména, u kterých cítíme velkej potenciál do blízký budoucnosti - ClapsClap, A Grave With No Name, Tearist, ruský Love Cult a další. My coby A.M.180 jako kurátoři přehlídky, které GASK podruhé oslovil, jsme pak garanty toho, že jde o kvalitní věci, který odrážejí náš vkus.
Organizačně je festival mnohem náročnější než vloni. Tehdy nám hrál do karet souběh s polským Off festivalem, který mnohém usnadnil jednání o hraní některejch kapel na Creepy Teepee. Letos jsme se rozhodli udělat festival úplně nezávisle, pozvat část kapel exkluzivně Teepee; taky proto, aby se diváci nemuseli rozhodovat, kam jet. Některý kapely, např. Silk Flowers, si kvůli našemu pozvání zorganizovaly tour po celé Unii.
Co pro vás jako AM 180 Creepy Teepee znamená? Myslíš, že by bylo možné podobný festival pořádat bez záštity GASKU?
Je to pro nás srdeční záležitost. Soustředíme se na jeho dramaturgii kontinuálně od konce loňskýho roku. Využíváme pro to všech svejch kontaktů po Evropě i v USA, který se nám podařilo navázat během sedmi let našeho fungování. GASK nabízí zázemí a prostředí jezuitský koleje v Kutný Hoře, který má svoje kouzlo pro kapely i návštěvníky. První ročník Creepy Teepee byl jednou ze součástí GASK Artfestu coby velký promo akce k otevření týhle galerie - v tom spočívala záštita GASK včetně finančního pokrytí.
Jak s ročním odstupem vnímáš loňské, první vydání Creepy Teepee?
Byl to úspěch. Určitě v tom smyslu, že ač to všecko proběhlo dost narychlo, tak přijeli diváci, a o festu, a samozřejmě i o právě se k novýmu životu probouzející galerii GASK, se dobře a někdy s velkým nadšením psalo v podstatě ve všech seriozních médiích. My sami jako A.M.180 bysme festival tehdy nenastartovali. Neměli jsme a nemáme k tomu prostředky ani zázemí. Větší smysl má spojení naší už celkem zavedený značky a našeho know-how s možnostma artový instituce, jako je GASK, která si postupně buduje respekt.
Co bys řekl na výtky, který se loni vynořily z části scény, že spolupracujete na Creepy Teepee oproti dosavadní Do It Yourself etice s podporou GASK, tedy krajskou, potažmo státní istitucí? Z čeho tahle zaujatost pramení?
Shrnu to: Galerie, která dnes začíná bejt vnímaná jako asi nejprogresivnější velká instituce v tomhle ranku u nás, kam se díky teamu jejích kurátorů stahujou ty nejpozoruhodnější projekty z vizuálního umění, iniciovala vznik a vzala pod sebe festival toho možná nejlepšího ze světový alternativní hudby. Jestli s tímhle má někdo problém, nevím, jak mu ho pomoct řešit. Běžný koncerty pod značkou A.M.180 děláme dál na svoje triko, na koleni, bez finanční podpory nějaký státní instituce, nějakýho média nebo sponzora z byznysu.
Není tahle sisyfovská práce po sedmi letech vaší činnosti na zdejší scéně trochu depresivní?
Je někdy frustrující, když v tom topíš vlastní peníze, to jo; většinou ale zážitek z koncertu tuhle frustraci vykompenzuje. Jestli je to striktně „do it yourself", nebo není, o tom má prakticky každej z tebou zmíněný „scény" svojí představu.
Až teď poslední dobou přemýšlíme, že už to dál neutáhneme a že možná někde o nějakou podporu požádáme. Anebo radikálně osekáme počet akcí, do kterých se budeme pouštět, k újmě pestrosti koncertního dění tady. Anebo obojí.
Na koncerty zahraničních kapel v rozpuku chodí čím dál tím míň lidí. Čím myslíš, že to je?
Tohle je složitá otázka, nevim, jestli je tady na ni prostor. Během těch sedmi let jsme coby A.M.180 přežili už několikrát podobný krize. Teď je to způsobený taky hodně tím, že sem jezdí řádově mnohem víc kapel než před pár lety.
Údajně se míň prodávají nosiče, snad kromě vinylů, a pro kapely je tour jednou z mála možností, jak si vydělat na chleba - hraním, prodejem trik a dalšího merchandisingu. Přitom těch lidí, který tahle muzika v Čechách zajímá, je vlastně pořád stejně - málo. Ale věříme mladý generaci a jejich dobrýmu vkusu, kterej si můžou svobodně pěstovat, třeba díky přísunu hudby přes vyprofilovaný internetový blogy.
U festu je to tak, že už teď, po ohlášení skoro definitivního line-upu, máme značný množství pozitivních ohlasů i z ciziny, od lidí, kteří se do Kutný Hory chystají. A to nás na tom zajímá - nejde nám o to udělat fesťák, kterej vynikne v českým kontextu, to by byl snadnej cíl. Jde nám o akci, která specifičností svýho programu zaujme lidi, který sledujou současnou alternativní scénu kdekoli na světě.
Má šanci podobný festival přežít? Tady je spíš „zvykem", že podobně odvážné akce nemají dlouhého trvání a ustoupí masovému tlaku.
To je spíš otázka na GASK. Co se týče dramaturgie, snažíme se nezabývat moc tím co „je tady zvykem". Zabýváme se tím, co se děje ve světě. Já věřim, že festival přežije. Každopádně organizačně bude letošní ročník pro jeho další existenci zlomovej.