Tak tohle je jiný tabáček

Michal Pařízek
15. 4. 2006 17:00
Recenze - Rockové kapely Anyway a Prohrála v kartách jsou z opačných pólů české hudební scény. Přesto mají jejich novinky hodně společného...
Anyway - Dead End
Anyway - Dead End | Foto: Aktuálně.cz

U obou se jedná o druhé album, přičemž to první vydaly obě skupiny v roce 2002. Obě vznikaly dlouho (i těžce) a v neposlední řadě vyšly na jiné značce než debuty.

Na každé se podílel jiný producent, ale Ondřej Ježek (Anyway) i Jan Šmejkal (PVK) patří k výjimečným osobnostem, které se na každém projektu podepíší značnou měrou.

Hlavní a nejdůležitější však je, že obě alba jsou velmi dobrá, v našich poměrech až výjimečná. Samozřejmě každé z jiných důvodů...

Pražsko mělnická skupina Anyway vydala album Dead End na nezávislé značce Silver Rocket, která už několik let systémem DIY vydává to nejzajímavější, a snad i nejoriginálnější z českého hudebního podzemí.

Anyway
Anyway | Foto: Silver Rocket

Tucet skladeb kolem vás profrčí rychlostí sebevědomého kamiónu a zanechá na šedivých českých vozovkách rozvířený prach spolu s opakující se vzpomínkou: Nezdálo se mi to?

Tohle je rock'n'roll ve své přímosti, jistotě a drzosti nejryzejší. Zabijácké riffy, živelné bicí, znepokojující vícehlasy a k tomu foukací harmonika, nervózní klávesy a špetka bluesového feelingu. Hity Sick, Bar Song nebo I Feel Bad se v hlavě drží stejně dlouho jako kocovina z laciné tequily, ale pocit je to o poznání příjemnější.

Prohrála v kartách - Jaký to bude za vodou
Prohrála v kartách - Jaký to bude za vodou | Foto: Aktuálně.cz

Tohle není žádná slepá ulička, ale highway, na které jsou sice Queens Of The Stone Age jedou pořád ještě vpředu, ale měli by se ohlížet - Anyway se jich drží s "bullittovskou" urputností jako klíště. Možná je i dohání, ale rozhodně nejde o plagiát. Spíš úplně jiný vůz na stejném rockovém okruhu.

Prohrála v kartách zatím sice ještě neví Jaký to bude za vodou, jak zní titul jejich novinky, ale pravděpodobně to dost brzy zjistí. Album, které se s jistotu monumentu zastavilo na křižovatce mezi popem, rockem a písničkářstvím, mění textařská genialita Filipa Horáčka v milník a ukazatel směru pro méně nadané.

Desce vévodí hity Proč nás svět nenechává spát ("...Byla jsi, když jsem se smál Byla jsi, když jsem si hrál Zmizelas, když jsem se bál Kdes byla, když jsem to vzdal...") nebo Světlo a uvozuje ho dvojice jedovatých slin Prase a DanieLa.

Prohrála v kartách
Prohrála v kartách | Foto: Monitor/EMI

První z nich, ve které PVK cudně, ale důrazně přitvrdí, bývá na koncertech věnována páně premiérovi ("...tak nám to otevři a ukaž co tam máš...") a ve druhé se hrdina ve slovech "...a kdo to nepochopí, toho nakopám..." jistě pozná sám. Konečně někdo s obraty typu "z moci svěřené mi, nevnímám". Konečně kvalitní pop  s názorem, po kterém všichni volají...

Určitě se najdou tací, kteří nám spojení obou kapel v téhle recenzi nikdy neodpustí, ale obě alba dávají českému rocku naději k přežití mnohem více než různé jiné "tabáčky".

Anyway: Dead End. CD, 34 minut. Silver Rocket, 2006. Prohrála v kartách: Jaký to bude za vodou. CD, 51 minut. Monitor/EMI, 2006.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 28 minutami

Rýmuje o Havlovi a Bibli. Mistrem Česka ve slam poetry se stal Strýc Pepin

Mistrem Česka ve slam poetry, tedy v přednesu vlastních básnických textů, se tuto sobotu v zaplněné pražské MeetFactory stal nováček mezi slamery vystupující pod přezdívkou Strýc Pepin. Porazil 11 kolegů, kteří do finále postoupili z kvalifikačních kol v 11 městech.

Asi s deseti exhibicemi je Strýc Pepin, vítěz klasifikačního kola v Ústí nad Labem, na české slamerské scéně nováčkem. V prvním kole přednesl báseň o návštěvě knihovny a čtení Bible, ve druhém pobavil publikum satirickým textem o působení Václava Havla na sociální platformě, na níž sdílí své fotografie. "Věřil jsem, že to v Praze bude fungovat," řekl slamer na dotaz, proč vybral zrovna tato díla.

První ročník mistrovství republiky ve slam poetry se uskutečnil roku 2003 na olomouckém literárním festivalu Poezie bez hranic. Finále se dlouho konala v brněnském klubu Fléda. Do Prahy se slamerské klání přesunulo v roce 2016. Galavečer v MeetFactory moderoval slamer Anatol Svahilec.

Zdroj: ČTK
Další zprávy