Londýn - Tým popových hvězd pod hlavičkou projektu Helping Haiti dobyl vrchol britského žebříčku. Coververze balady Everybody Hurts v podání smetánky britského a amerického popu shromážděné pod taktovkou Simona Cowella z X Factoru suverénně zvítězila v aktuálním pořadí britského singlového žebříčku.
Singl vydaný na podporu charitativních akcí pro Haiti se prodala v počtu 453 tisíc kusů, což je zhruba stejný počet jakého dosáhl zbytek hitů v Top 15 dohromady. Pro dobročinné účely se sešly ve studiu popové hvězdy mezi nimiž nechyběla Susan Boyle, Rod Stewart, Mariah Carey nebo Robbie Williams.
Navíc organizátoři mohli využít nové digitální technologie, kdy je každý song snadno k samostatnému zakoupení na jedno klinutí na iTunes. Už proto nahrávka slibovala ještě vyšší prodeje.
Stipe a spol v Británii singlový žebříček nedobyli
Vysoce sacharidová verze skladby R.E.M. z roku 1993 se nicméně v tabulce nejrychleji prodávaných singlů v Británii od roku 2000 zařadila až na osmičku. Miliónový debut Willa Younga s Anything Is Possible/Evergreen z roku 2002 neohrozili ani zdálky a více prodali třeba také Rage Against The Machine ve vyhrocené vánoční bitvě. V ní za mohutné podpory Facebooku porazila jejich klasika Killing In The Name čerstvého vítěze X-Factor Joe McElderryho.
Osmnáctiletý televizní objev v týmu pro Haiti také nechybí, což znamená, že se mu během měsíce podařilo dobýt vrchol britského žebříčku v krátkém čase potřetí, navíc v třech různých formacích. Jeho vánoční singl nakonec číslo jedna dobyl, ale až v obvykle mrtvém novoročním týdnu. Už měsíc předtím si připsal vítězství v společném singlu You Are Not Alone s kolegy z X-Factor.
Skladba R.E.M. dosáhla v roce 1993 jen na číslo sedm; mimochodem Mike Stipe a spol nikdy v Británii singlový žebříček nedobyli. Everybody Hurts už nazpívala Cowellem kočírovaná pop-operní kapela G4 nebo další televizní objev Paul Potts, který ji ale předvedl v operním aranžmá s italským textem.
V roce 2006 skladbu nazpívali také dva britští strážníci Paul Feather a Richard Hopper ze Západního Yorkshiru, aby vydělali peníze pozůstalým po dvou zabitých policistech. Skladba v jejich podání se v žebříčku dostala jen na číslo osmdesát.
O vznik charitativního singlu na pomoc Haiti se zasadil sám britský premiér Gordon Brown, který o jeho realizaci požádal Simona Cowella, majitel labelu Syco a porotce X-Factoru. Díky premiérovi byla nahrávka osvobozena od DPH už dva týdny před vydáním vydělala na předprodejích půl milionu liber.
V Británii mají charitativní singly silnou tradici. Nahrávky hvězd pro organizaci Comic Relief pravidelně vítězí v žebříčku, zdaleka nejslavnější dobročinnou skladbou je ale Do They Know It's Christmas? vydaná pod jménem Band Aid.
V roce 1984 ji nazpívaly tehdejší hvězdy na pozvání Boba Geldofa a výdělky putovaly do hladomorem postižené Etiopie. S 3,5 miliony prodaných kusů se píseň na dlouhou dobu stala nejprodávanější v britské historii. O 25 let později ji přezpívali jiní interpreti a také z toho bylo vánoční číslo jedna.
We Are The World po čtvrtstoletí
Inspirováni právě úspěchem britského charitativního hitu Do They Know It's Christmas? napsali Lionel Richie a Michael Jackson v roce 1985 vlastní charitativní hit - We Are The World. Pod hlavičkou USA for Africa ji nazpívaly americké hvězdy v čele s Jacksonem, Stevie Wonderem nebo Bruce Springsteenem. Prodalo se ho více než dvacet milionů a vynesl na pomoc přes 390 milionů dolarů.
Lionel Richie a producent Quincy Jones plánovali oslavit čtvrtstoletí novou verzí, zprávy o zemětřesení na Haiti však přípravy radikálně urychlily. Už den po předávání cen Grammy se do stejného studia jako před 25 lety sešlo na 80 současných hvězd, mezi nimiž jsou jména jako Bono, Pink, Celine Dion, Carlos Santana, Enrique Iglesias nebo Lady Gaga. Dylanův verš převzal rapper Lil' Wayne.
O modernější aranžmá se postarali producenti RedOne (spolupracovník Lady GaGa) a Will.i.Am z Black Eyed Peas. Vzhledem k počtu sedmdesáti pěti interpretů se píseň rozrostla ze tří minut na bezmála sedm.
Nahrávka We Are the World 25 for Haiti měla oficiální video premiéru během úvodního ceremoniálu zimních olympijských her ve Vancouveru. Objevuje se v ní i její spoluautor - zesnulý Michael Jackson, jehož zpěv z originálu byl do skladby vložen společně s hlasy jeho sestry Janet a jeho tří synovců.
Píseň se prodává na digitálních obchodech v audio i video verzi. Jen několik hodin stačilo k tomu, aby vyskočila na číslo jedna v žebříčku iTunes. Fyzický nosič by měl vyjít do dvou týdnů; organizátoři akce prý vedou rozhovory s řetězcem obchodních domů Target, kde by se mělo CD exkluzivně prodávat.
Americká média ovšem novou verzi nijak nešetří. The New York Times kritizuje „hollywoodský patos" a přirovnává ji k nepovedeným filmovým remakům, které těží z nostalgie. The Washington Post připomíná, že nová verze oproti originálu postrádá vzrušení a kritizuje výběr interpretů, kde prý chybí víc zástupců rocku, country a latinskoamerické hudby.
Hity pro charitu tak dobře ukazují, jaký je dnes většinový konzument a jaká hudba je určena k masové spotřebě - musí v nich být stejně emocí jako v Superstar a hlavně musí být retro.