Sunshine: Anděly by měl odmítnout každý soudný člověk

Pavel Turek
8. 4. 2008 11:30
Kay Buriánek: Setrvačnost je naše národní vlastnost
Foto: Roman Černý

Rozhovor - Bylo to skoro jediné vyšinutí z letargické atmosféry čtvrtečního přenosu předávání cen Akademie populární hudby v O2 Areně. Vyhlášení kategorie rocková deska rocku. Vítězí album Dreamer od Sunshine. Ovšem pro sošku si nikdo nepřichází.

Zazní věta, že kapela si nepřála, aby cenu kdokoli převzal a moderátor Richard Krajčo se snaží věc uhrát na vtip: vždycky chtěl mít cenu za rock, a tak ji Sunshine schová u sebe, ale jen do konce pořadu.

V průběhu večera to byl okamžik probuzení, který jen reflektoval otázku po smyslu a výpovědní hodnotě APH v estrádní podobě, jakou ji vtisklo úřadování Petarda Production. A to je jen jeden z důvodu, který frontman kapely Kay Buriánek vidí jako problematický.

Předpokládám, že rozhodnutí nezúčastnit se ceremoniálu nepramenilo z odporu vůči cenám obecně - jiné, třeba čtenářské ceny Sunshine přebírají. Ale spíš šlo o komentář k tomu, jakou podobu Andělům dává Akademie. Proč přesně tuhle cenu nechcete mít?

Předně my si na tomhle nechceme dělat žádnou reklamu, takže kromě vyjádření na našich a fanouškovských stránkách jsme nedělali žádné prohlášení a hodně jsem zvažoval, jestli vůbec odpovídat na tvoje otázky. Kdybychom se tím chtěli zviditelnit, nebo na sebe upozornit, tak nebylo nic jednoduššího tam jít a provést nějakou klukovinu v přímém přenosu, třeba si dát pásku na pusu, nebo tak něco. Jenže to už bylo.

Sunshine
Sunshine | Foto: Roman Černý, Universal music

Nebo jsme mohli poprosit někoho, z Universalu třeba, aby řekl, že jsme pracovně zaneprázdnění, a tak nemůžeme přijít, alibisticky se z toho vyvléct, a pak si hrát na revoluci. My ale nejsme a nikdy jsme nechtěli být underground, to není o aroganci a hudebních cenách. To naše "ne" je o tom, že se nám příčí podoba Andělů, koncept Petardy, lobby, zákulisní šmíra a přetvářka, která je podporována a živena veřejnoprávním médiem ČT. S tím nechceme mít nic společnýho.

A podle nás by s tím neměl chtít mít nic společnýho ani nikdo, kdo má trochu hlubší vztah k hudbě než jenom jako k případnému zdroji vydělávání peněz a stavění kariéry. Ať už pasivně jako hudební kritik, potažmo akademik, nebo aktivně jako hudebník. A koneckonců ani jako divák. Každej soudnej člověk by měl vypnout, nebo přepnout, i když se přiznám, že jsem na to taky fascinovaně čučel v televizi. Ale prostě jsme se rozhodli, že už nikdy. Jednou nám to stačilo.

Přenos jsi sledoval. Proč jsi nezachoval důsledný nezájem?

Byli jsme zvědaví, jak se s tím případně popere moderátor a jestli zástupci vydavatelské firmy dodrží naší prosbu tu cenu nepřevzít. Nebyl to zákaz, jak tam 'vtipně' zaznělo. My jsme původně poprosili Universal, aby v případě, že bychom náhodou něco vyhráli, tlumočili naše stanovisko, ale oni nám rovnou řekli, ze to neudělají, protože ta vazba s Petardou je úplně zjevná. Na druhou stranu je to alespoň docela jasnej důkaz toho, za čí stranu firmy kopou. Interpreti a kapely to nejsou. Je to obchod, proti čemuž apriori nemůžu nic mít, i když to smrdí. Ale tohle je navíc hodně trapnej byznys.

Sunshine - Days Will Never Be The Same

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Jak podle tebe Andělé vypovídají o zdejší scéně a jaký vliv můžou mít? Když pod hlavičkou "ankety odborníků" vzniká ospalá estráda, která dramaturgicky kopíruje silvestrovské programy.

Pop music, nebo řekněme mainstream, by měl mít podle mě diametrálně rozdílnou a důstojnější rekapitulaci. Všichni průměrně inteligentní a kulturně sofistikovaní lidé úplně automaticky ohrnují nos nad plytkostí normalizačních estrád, ale v případě Andělů dochází k nějaký hromadný lobotomii. Jinak si nedokážu vysvětlit to, že si přečtu v seriózním plátku od renomovaného pana XY, že to bylo v pořádku. Případně přizdisráčský modely, že "by mohlo být hůř". To je úplně absurdní! Považuju to celý za výsměch, arogantním monopolem Petardy počínaje, dementní nabubřelou dramaturgií, playbackem a gagem se zahraničním hostem konče.

Ale dá se vůbec sestavit ještě "jiný" obraz české scény? Jinak řečeno, není ta výsledná zoufalost vlastně přesným obrazem?

Je a není. Záleží na úhlu pohledu, ale obecně platí to, že menšina je vždycky v opozici. Proto jsme si řekli, že se toho prostě nechceme účastnit. Jako aktu. Ten princip je v pořádku, hudební ceny proč ne? Ale ne takhle a pokud to nemůžeme změnit, tak se od toho alespoň budeme distancovat. To není alibismus, nijak z toho nechceme těžit. Je to jenom náš názor, nikomu ho nevnucujeme. 

Foto: Jiří Košnar, musicserver.cz

Jak velká vina je na straně českých mainstreamových médií, když se věnují skoro výhradně špatným kopiím špatných zahraničních vzorů a vydává se to za progresi?

Poměrná, asi. Jejich vliv je jenom takový, jaký si ho přejeme mít. Rádia a televize v podstatě reflektují přímo, nebo nepřímo přání a vkus konzumenta. Chceme slyšet normalizační vykopávky nebo nevkusnej pseudopop, kterej je jenom parodií toho, co je považováno za konzumní pop kdekoliv venku? Chceme vidět pana Gotta zpívat nonšalantně na playback v pořadu, kterej se tváří, jako že playback ne? Tak, tady to máme...

Nepřipadá ti trochu příznačné pro celé Česko, že si Anděly "koupí" jeden člověk, který tam prosazuje svoje koně a dělá si z toho svůj byznys?

Je to malá rošáda na malém českém trhu. Směšná, ale naše. Hudební průmysl jde globálně do háje v tom pojetí, jak ho známe. V Čechách to znamená úplnej kolaps, prežijou jenom dinosauři, protože setrvačnost je naše národní vlastnost. Koho zajímají trochu progresivní věci, když se neprodávají a nikdy prodávat nebudou? Nikoho. A jak vydavatelské firmy, tak média, akademici i samotný monopolní pořadatel to moc dobře vědí. Takže ten předpoklad, že budeme přihlížet každoročně bující sračce, je celkem odhadnutelný.

Dokázal bys na faktu, že Sunshine vyhráli rockovou desku roku, najít něco pozitivního, určitou satisfakci - s trochou přiznané ješitnosti?   

Jo. Byl bych idiot a pokrytec, kdybych tvrdil, že nás to nezajímá, ale to už jsem řekl na začátku. I když mnohem důležitější je pro nás to, jak nás přijímají lidi pod pódiem, fanoušci, což se nevylučuje. Koneckonců, kritik by měl byt především fanoušek. Fanoušek hudby a ne korporačních kejklí a zákulisního eskamotérství.

 

Právě se děje

Další zprávy