Průběžný festival Stimul je už přes relativně krátké trvání docela osvědčenou značkou. Nápaditá dramaturgie seznamuje české posluchače s nejnovějšími jmény světové experimentální scény, jež u nás nekoncertují, a leckdy splácí i dluhy minulosti, když přiváží význačné hudebníky, kteří se v Čechách ještě neobjevili.
I třetí série tak opět a tradičně klade důraz na polské muzikanty, jejichž tvorba byla u nás řadu let neprávem opomíjena. Hned dnes, v první večer nové edice, se posluchači v Experimentálním prostoru NoD Roxy mohou seznámit se superskupinou Loskot, která mísí postfreejazzové prvky s avantrockem.
Jejich leader Mikolaj Trzaska patří v současnosti mezi nejuznávanější světové saxofonisty. Jeho cit pro nonšalantní improvizaci se tu dokonale doplňuje s údernou rytmickou sekcí, která jiskří neotřelými nápady v bohatých zvukových erupcích.
Duo Paralaksa představuje psychedelii nového tisíciletí, v níž se střetává nostalgická linka s využitím nových technologií. Jejich set doplní "abstraktní" DJ Lenar, jenž posouvá možnosti turntablingu do neprobádaných oblastí. Je to hudba, která by se hodila do apokalyptického baru, kde přestal existovat prostor i čas. Paul Wirkus se pohybuje na poli ambientu a dokáže navodit hladivou i mrazivou atmosféru, již umocňuje jeho místy pološeptaný zpěv.
Stimul pak pokračuje 3. října koncertem u nás opravdu hyperkultovní britské kapely Legendary Pink Dots, která tu ve speciálním programu oslaví pětadvacet let existence.
Nevšední zážitky nabízí i francouzský operátor s gramofony ErikM, který 6. října spojí síly s vycházející hvězdou rakouské elektroniky jménem Dieb 13.
Skutečnou lahůdkou ovšem bude o čtrnáct dní později vystoupení představitele radikálně úchylného country&western Eugena Chadbourna a v Dánsku žijícího českého "hračičkáře" Martina Klappera. Jejich dokonalý smysl pro humor i nonsens se sčítá a násobí a explatuje do zcela absurdních konstelací.
V listopadu se pak můžeme těšit například na norskou skvadru Supersilent, která je označována jako jeden z nejdůležitějších experimentálních souborů nové doby, a v neposlední řadě na klasiky německé krautrockové avantgardy Faust, kteří už před před pětatřiceti lety způsobili vichřici na poli jiné hudby.