New York, Praha - Kolem sedmi stovek hudebních obchodů v USA a dalších zhruba pět set ve zbytku světa se v sobotu zúčastnilo akce na podporu fyzického prodeje hudby v nezávislých kamenných obchodech. Den hudebních obchodů (Record store day) nabídl koncerty i sběratelské edice vinylů, které se prodávaly právě jen tento den.
Nad akcí drží záštitu Ozzy Osbourne, který shlížel ze samolepek jako oficiální velvyslanec svátku hudby. „S mocí mě svěřenou vám všem přikazuji, ať v sobotu 16. dubna zajdete do svých obchůdků s hudbou," hrozil rocker z videospotu, který koluje po internetu.
Den hudebních obchodů měl opět upozornit na těžkou situaci malých kamenných obchodů s hudebními nosiči, které se v éře digitálních formátů stávají ohroženým druhem. „Byla by ostuda nechat další generace bez jedné z největších krás života. Proto ukažte svoji přízeň hudbě ve fyzickém formátu a pomožte, aby se nikdy nestala jen shlukem digitálních dat určených k rychlé spotřebě." vzkazoval z oficiální stránky akce známý staromilec Jack White (ex-The White Stripes, The Raconteurs, Dead Weather).
Zachraňte obchody
Mezi nejžádanější rarity letošního ročníku asi patřila reedice EPčka Hormoaning, které prodávala Nirvana v roce 1992 na svém australském turné, sedmipalcový vinyl The Rolling Stones se skladbou Black Sugar nebo exkluzivní vydání nové desky Gorillaz nazvané The Fall. Limitované edice singlů vypustili také AC/DC, Bruce Springsteen, Duran Duran, Foo Fighters, Kate Bush, The White Stripes nebo Pearl Jam. Seznam lahůdek pro sběratele je ale mnohem delší.
Muzikanti jako My Chemical Romance, TV On The Radio, Regina Spector a stovky dalších navíc podpořily záchrannou akci přímo v obchodech; ať už improvizovanými koncerty nebo podepisováním desek. K projektu se připojily i dva pražské obchody - Phono a Rekomando.
Tradice dne věnovaného obchodům s hudebními nosiči začala před čtyřmi lety v USA. Majitelé několika malých nezávislých krámů se tehdy inspirovali nápadem Chrise Browna, prodavače z obchůdku Bull Moose, a na třetí sobotu v dubnu vyhlásili Record Store Day, který má "oslavovat unikátní kulturu, jejíž součástí je přes sedm stovek nezávislých obchodů v USA a stovky podobných po celém světě".
První ročník oficiálně zahájil 17. dubna 2008 koncert skupiny Metallica v sanfranciském obchodě Rastputin Music. V dalších letech se přidaly stovky muzikantů, kterým není lhostejný osud hudebních krámků. Každým rokem význam akce roste a připojuje se čím dál více muzikantů - například seznam exkluzivních vinylových desek vydaných u příležitosti tohoto dne narostl oproti loňskému roku dvojnásobně na zhruba tři sta položek.
Vinyly obyčejně vychází v limitovaných ediciích a sběratelé si proto museli v sobotu přivstat. Například na comebackový singl Blur se skladbou Fool's Day se vloni stály před londýnským obchodem fronty už od pěti ráno; britská kapela ho nechala u příležitosti Dne hudby vylisovat jen tisíc kusů a aktuálně se prodává na eBay za třicet liber.
Vinylová horečka
Kamenné obchody s hudebními nosiči jsou jednou z obětí současné krize hudebního průmyslu a také digitalizace hudby. Podle čísel organizace Institute of Music Retail skončilo mezi léty 2003 - 2008 v USA přes tři tisíce obchodů zaměřených na hudbu. Svoje pobočky ale zavírají i velké řetězce jako Tower Records nebo HMV.
Jistou naději strádajícímu byznysu dávají právě vinylové desky, o něž zájem v posledních letech konstantně stoupá. V USA se vloni prodalo 2,8 milionu vinylů, což je nárůst o čtrnáct procent a také nejvyšší číslo od roku 1991, kdy se začaly zveřejňovat detailní statistiky prodejů. Pořád je to ale jen jedno procento z celkových prodejů hudby - a jak upozorňuje blog v LA Times, všech vinylů se prodalo zhruba stejně jako nové desky Taylor Swift za prvních deset týdnů od vydání.
Nejžádanějším interpretem na vinylech byli vloni Beatles, jejichž Abbey Road zvítězil ve stejném žebříčku už před dvěma lety. V Top 5 je ze starých nahrávek ještě Thriller Michaela Jacksona, zbytek tvoří novinky od Arcade Fire, The Black Keys a Vampire Weekend. V USA se vinyly se prodávají už i v obřích obchodních domech jako Wal-Mart; dva ze tří prodaných vinylů se ale distribuovaly v nezávislých obchůdcích.
Posluchači dnes odmítají CD, stačí jim pouze downloady - ale ti, co si přejí držet v ruce nějaký fetiš, dávají čím dál víc přednost právě romantičtějšímu vinylu (k němu ostatně obvykle dostávají zdarma i přístup k digitální verzi).
Přestože je to také způsob, jak ozdravit gramofonový průmysl, spíš než o ochranu před internetovými piráty se primárně jedná o trend, jímž můžou věrní fanoušci demonstrovat svůj vztah k danému interpretovi a k fungování nezávislé scény. Nicméně vinylová tendence v posledních letech čím dál tím víc proniká do mainstreamu. I velké hvězdy rády ukazují, že nejsou jen továrny na peníze.