Ospalému hudebnímu průmyslu kraluje rap ze sekáče

Adam Pešek
27. 1. 2013 18:53
Hitparádám kralují rapeři ASAP Rocky a Macklemore
Macklemore
Macklemore | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Prvními žebříčkovými králi nového roku jsou rapeři, a to velmi rozdílní. Aktuálně nejprodávanější desku má za oceánem na kontě harlemský debutant A$AP Rocky ideově navazující na linii gangsterského hip hopu. Mezi singly pak vede běloch Macklemore, který se dlouhodobě otevřeně hlásí k podpoře práv homosexuálů a v současném hitu Thrift Shop rapuje o tom, jak si užívá nakupování a objevování módních klenotů na bleších trzích a v obchodech s označením second hand.

Úspěšný návrat na scénu zaznamenal Justin Timbrelake se skladbou doprovázející restart kdysi jedné z nejvlivnějších sociálních sítí MySpace. Novoroční stagnaci hudebního průmyslu naopak demonstrují vysoké prodeje dvou muzikálových soundtracků - k nejnovější verzi Bídníků a k teenagerské romantické komedii Ladíme!.

Nejaktuálnějším hitem je rap z blešáku

ASAP Rocky
ASAP Rocky | Foto: Aktuálně.cz

Absolutní prodejní čísla A$AP Rockyho nejsou nijak závratná a k milionovým trhákům Taylor Swift nebo Mumford & Son z uplynulého roku mají poměrně daleko. Přesto je vzhledem k aktuální konstelaci hudebního průmyslu 139 tisíc prodaných kopií debutu Long.Live.A$AP třeba považovat za úspěch. Především už kvůli tomu, že od loňského září a desky Based On a T.R.U. Story rapera, který si říká 2 Chainz, se žádná jiná hip hopová deska na čísle jedna neobjevila.

Mladého harlemského rapera může těšit také jeho rekordní smlouva s vydavatelským koncernem Sony. Dvouletý kontrakt mu má vynést tři miliony dolarů. Podobně štědrou smlouvu dostal z hip hopových interpretů naposledy 50 Cent, nutno podotknout, že to bylo začátkem druhého milénia.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

A$AP Rocky si mimo to dobře vede i se singlem F**kin' Problems, v němž hostují Drake, Kendrick Lamar nebo zmíněný 2 Chainz. V žánrovém žebříčku se i přes relativní stáří drží na pátém místě a dosud si jej v digitální podobě koupilo na 850 tisíc lidí.

Za aktuální jedničkou Thrift Shop dvojice Macklemore a Ryan Lewis nicméně už výrazně zaostává, ta totiž znamená nejúspěšnější skladbu ve Státech nehledě na žánrové kategorie a stala se masivním hitem na Youtube a streamovacích službách jako je Spotify, Pandora, Rdio a další. Jenom v uplynulém týdnu nasbírala téměř 350 tisíc digitálních prodejů.

Mykki Blanco
Mykki Blanco | Foto: Aktuálně.cz

V nově vzniklé hitparádě sestavované čistě na základě dat streamovacích služeb pak je suverénním vítězem. Za týden na Spotify apod. měla více než 1,5 milionu poslechů, čímž se stala novým rekordmanem v této kategorii. O více než sto tisíc překonala dosavadního krále streamů, jímž byla skladba Somebody That I Used to Know nezávislého zpěváka Gotye.

Úspěch rapera, jakým je Macklemore, navíc ukazuje, že kdysi konzervativní žánr dokázal vstřebat jinou tematiku, než je pouliční život a s ním spojené problémy či kratochvíle. Několik výrazných impulzů k tomu přinesl právě uplynulý rok.

Doby, kdy byl bílý MC automaticky podezřelým úkazem, jsou pryč už od masového úspěchu Marshalla Matherse neboli Eminema. Jistá témata však byla až donedávna zapovězená. Když se r&b zpěvák Frank Ocean, jinak také člen kolektivu Odd Future, před vydáním sólového debutu veřejně přiznal k homosexualitě, vyvolal v hip hopové komunitě vášnivé debaty a následný humbuk mu zajistil pravděpodobně nejlepší možnou marketingovou kampaň. Další stigma prolomil raper Mykki Blanco, jemuž se podařilo prosadit se s queer a transgender tematikou v textech, byť u něj nešlo ani tak o mainstreamový sukces jako o vysoké počty downloadů loňského mixtapu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Absenci novinek suplují soundtracky

Začátkem roku hudební průmysl nemívá nejplodnější období. Velká vydavatelství si po ataku na předvánoční trh dávají oddych a sumarizují účetní uzávěrky. Hudební publicisté a různé hudební organizace zase bilancují výročními žebříčky a udílením množství cen. Stagnaci zpravidla kopírují hitparády prodejnosti či poslechovosti, jelikož nových desek je prostě minimum.

Everything Everything
Everything Everything | Foto: Aktuálně.cz

Jisté vakuum se v hitparádovém dění rozprostřelo i letos. Když si totiž odečteme A$AP Rockyho, už se mnoha novinek nedopočítáme. Na britských ostrovech si solidně vede leda moderní kytarovka Everything Everything, která mimochodem předskakovala na posledním pražském koncertě Muse.

Jinak ale dominují nahrávky žebříčkových stálic formátu Adele, Emeli Sandé, Rihanna, Mumford & Son nebo One Direction. Předběhnout je dokázali jedině soundtracky k současným muzikálovým trhákům.

Hudba z posledního zpracování Bídníků je v Británii nejprodávanější deskou vůbec a v Americe je na čísle šest. Tam ji předběhl, mimo jiné, soundtrack k příběhu sociálně procitající, původně introvertní hudební fanynky s názvem Ladíme!.

Justin Timberlake pokouší ospalý trh

Velmi solidní start zaznamenal někdejší dívčí idol, r&b zpěvák Justin Timberlake. Jeho nový singl Suit & Tie se vešel do top pěti na obou nejvýznamnějších trzích. Jednu z prvních možností k zaslechnutí skladby znamenalo veřejné uvedení beta verze znovuzrozeného portálu MySpace, v němž má zpěvák významný majetkový podíl.

Justin Timberlake
Justin Timberlake | Foto: Reuters

Restart jedné z kdysi nejpopulárnějších sociálních sítí zatím sklízel převážně slova chvály. Podařilo se mu skloubit uživatelský požadavek na jednoduchý systém odběrů nových skladeb oblíbených interpretů s přívětivou webovou variací streamovacích služeb. MySpace se navíc dosud pyšní jednou z největších dostupných databází hudebních skladeb. Šrám na nadějně vyhlížejícím vzkříšení by nicméně mohlo znamenat nařčení z používání skladeb bez svolení některých malých vydavatelů. Digitální distribuční síť Merlin, sdružující více než tisícovku nezávislých labelů, totiž údajně mělo s portálem uzavřenou smlouvu o autorských právech pouze do roku 2011.

V Británii ještě zabodoval 50 Cent, jehož hit My Life byl nově nasazen do tamních hitparád. Rapový velikán jej nahrál s Eminemem a kytaristou populární skupiny Maroon 5 Adamem Levinem. I v jeho případě jde ale teprve o první záchvěvy probouzení se z novoroční letargie hudební průmyslu.

V ospalém bezčasí si tak magazín Billboard, jenž ve Státech sestavuje statistiky na základě prodejů a radiových rotací, mohl minulý týden dovolit spustit rovnou tři nové žebříčky. Dva z nich jsou vymezené žánrově - taneční elektronické skladby a r&b desky.

Větší vypovídající hodnotu o současných posluchačských tendencích ale bude mít poslední z nich pojmenovaný Streaming songs, neboli hitparáda skladeb založená čistě na základě dat služeb jako Spotify, Rhapsody, Rdio, MySpace nebo Xbox Music a další. Dosud byly zahrnovány pouze do takzvaných Digital songs, kde se mísily s klasickými digitálními prodeji z obchodů typu iTunes. Krom toho Billboard také tento víkend přepracuje svůj web, aby byl interaktivnější a vstřícnější co do poslouchání skladeb přímo skrze rozhraní portálu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy