Billboard Hot 100 vzal na vědomí sílu streamů

Adam Pešek
15. 3. 2012 9:30
Singlový žebříček bere v potaz i streamové služby
Dubstepový producent Skrillex
Dubstepový producent Skrillex | Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Pravděpodobně nejvýraznější měřítko komerčního úspěchu v hudbě, americký magazín Billboard, mění pravidla hry. Žebříček nejúspěšnějších singlů Hot 100 se přizpůsobil současnému způsobu poslechu hudby a nově bere v potaz i služby pro streamování hudby jako je Spotify nebo Rhapsody.

„Podíváte-li se na tyto streamovací služby, a to především v loňském roce, je zřejmé, že jsou pro dnešní dobu typické a čas zahrnout je do výpočtu pořadí právě přišel," zdůvodnil změnu ve způsobu sestavování žebříčku šéfeditor Billboardu Bill Werde.

O tom, že hudební služby jsou v posledních letech na vzestupu, jasně svědčí i údaje společnosti Nielsen Broadcast Data Systems, která se zabývá monitoringem počtu přehrávání skladeb v různých druzích médií. Počet uživatelů šesti největších serverů pro streamování hudby od loňského března do začátku letošního roku narostl ze tří set milionů na téměř půl miliardy.

Foto: Aktuálně.cz

Billboard je v sestavování Hot 100 vcelku flexibilní a od začátků singlových žebříčků v roce 1955 metodiku změnil mnohokrát. Vždy se přitom snažil reflektovat aktuální dění v hudebním průmyslu. V počátcích byly klíčové počty přehrání dané skladby v jukeboxech, rádiích a prodeje singlů v obchodech.

Dodnes pak zůstává zachována rotace v rádiích a prodeje singlů. Přibyly ještě počet zakoupení dané skladby v digitální formě a nově právě kritérium streamovacích serverů, konkrétně šesti největších - Spotify, Rhapsody, MOG, Slacker, Muve Music a Rdio. V potaz se bere i streamování skladeb na portálech Yahoo, Myspace, Guvera a Akoo, které také tyto služby poskytují, ovšem nestojí pouze na nich.

Na základě dat z těchto serverů Billboard od nynějška začne sestavovat žebříček On-Demand Songs, který bude jednou z dílčích částí pro výpočet celkového pořadí Hot 100. Největší váhu by ale stále měla mít prodejní část, následovaná rádiovou rotací a online streamováním.

M83
M83 | Foto: Aktuálně.cz

V žebříčku by se tak měli začít více prosazovat interpreti, kteří svou slávu získali právě na webu. Konkrétně by mělo jít například o dubstepového producenta Skrillexe, švédského DJe a producenta s pseudonymem Avicii nebo elektropopový projekt M83.

„Mnoho hvězd se prosazuje podstatně víc ve službách s personalizovaným playlistem - a zatímco v rádiích slyšet příliš nejsou, lidé se o nich dost často baví," tvrdí Werde v reakci pro New York Times. „Skrillex bude v tomto ohledu králem," dodává.

Streamovací servery pomalu začínají vystrkovat růžky i v Čechách; už nyní zde funguje služba MusicJet a francouzský Deezer. Hudba v digitální podobě tuzemským vydavatelům generuje i větší zisky. Z 25 milionů korun v roce 2010 vzrostly na více než 31 milionů.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy