Minulost na studených Kazetách je lepší než budoucnost

Karel Veselý
15. 1. 2010 8:21
Domácí projekt na vlně osmdesátkového revivalu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Někdejší progresivitu elektronické hudby zadusily retro nálady a klubovou scénu ovládla fascinace osmou dekádou. Dalším důkazem jsou i Kazety - společný projekt zpěvačky a divadelní herečky Jany Švarcové a producenta DJ Ventolina.

Jejich bezejmenný debut servíruje studené electro beaty, primitivní syntezátorové vyhrávky, špinavé kytarové riffy a odcizený zpěv. Vítejte v chladném světě zbaveném emocí.

Když debutové CD dvojice Kazety otevřete, vypadne vám úhledně složený černobílý plakát. Vlevo se skví Eva Herzigová vystavující svoje vyhlášené poprsí, vpravo samospouští vyhotovený snímek nahého muže, jehož přirození zakrývá květináč s bambusem. Na jedné straně objekt touhy (supermodelka) a na straně druhé její subjekt, beznadějně ztracený ve své obyčejnosti, jež postrádá jakýkoliv smysl.

Foto: Aktuálně.cz

Fotka je to chladně surová, tisíce podobných najdete na internetových erotických seznamkách. A přesně taková je v kostce hudba Kazet - nekašírovaně primitivní a špinavá. Už není ani melancholická nebo smutná, empatická nebo vzdorná - je jen prostě dokonale prázdná.

Jana Švarcová recituje: "Necítím nic. Nemůžu se pohnout" a za chvíli pro změnu: "Jsem smutná, jsem veselá. Většinou je to jedno. Většinou je to jedno." Jsme u zásadní otázky, která vás u desky Kazet napadne: A proč by to nemělo být jedno i mě?

Nic nicuje

Kazety zapadají do aktuální domácí vlny, v níž se současná klubová generace obrací do minulosti - k primitivnímu osmdesátkovému soundu, jehož estetika navíc vyrůstá z punkové filosofie, že hudbu může dělat každý. Místo blyštivého electroclashe berlínského střihu, jak ho předváděli třeba The Nihilists, jdou ale Kazety hlouběji k existenciálnímu jádru.

Foto: Aktuálně.cz

Na první pohled se vezou na stejné vlně jako britští La Roux nebo The Ting Tings s jejich modelem: kluk-intelektuál za syntezátorem a zpěvačka u mikrofonu, která usilovně předstírá, že jí na ničem nezáleží. Místo synth-popových trylek ale vplétají do své hudby prvky garážového rocku a špinavé kytary dodávají jejich skladbám tah na bránu. Tohle by nejspíše nebyla potrava pro žebříčky, ani kdyby byli Britové.

Deska začíná skvělou Depilací, skvostným feministickým pandánem s textem "Trochu to bolí, když mě nechceš takovou jaká jsem" recitovaným odevzdaným hlasem. Závěrečný verš skladby "odhrnu sníh a kouknu se ven, na nebi září plno hvězd" snad nabízí aspoň nějaký závan naděje; je to ale poslední místo na desce, kde Kazety vzhlédnou mimo svůj hermeticky uzavřený svět.

Zbytek alba se nese ve stylu dokonalé - někdy až protivné - stylizace osmdesátkové prázdnoty. Tam, kde mají spříznění MIDI LIDI v textech aspoň špetku humoru, drží se Kazety tvrdohlavě ortodoxního nihilismu.

Prázdnota až na dřeň

Kde se fascinace osmdesátkami vzala? Nový pop kapel jako Human League, Visage, Soft Cell tehdy vzešel z post-punkové DIY estetiky a reagoval na nástup nekompromisní pravicové politiky Margaret Thatcherové. Její totální kapitalismus, stejně jako Reganovy silácké pózy vůči východnímu bloku a závody ve zbrojení, vybudily u tradičně levicových hudebníků vize odcizení člověka člověku a v hudbě začala dominovat odlidštěná témata civilizační prázdnoty a úniku do světa umělohmotných snů.

Foto: Aktuálně.cz

Žijeme snad v začínající druhé dekádě nového tisíciletí v podobném svrabu? Možná, že obliba 80. let začala spíš jako dekadentní cool hra, jako fascinace plastikovým kýčem a tehdejší výstředností.

Globální úzkost a nejistota by se však (nejen) v době finanční krize dala krájet, a tak retro vlna dostala záhy i jiné konotace. A žádný div, že hudebníci posluchači teď zase dávají přednost hudbě, která jim říká, že je lepší "necítit nic".

Návrat chladné, emocí zbavené hudby má totiž ještě jeden rozměr - slouží jako antiteze "vřelé" a dokonale zprodukované černé hudby, která dominovala popu po celou první dekádu tisíciletí.

Je ale třeba říci, že Kazety jsou v tom trochu nevinně. Ano, honí "electro" trendy zpoza hranic, ale - pokud se nemýlím - spíše než Human League ctí Suicide a Bauhaus. A z kopírování úspěšných žebříčkových modelů by je snad obviňoval jen blázen neznalý reálných poměrů v domácí hudbě, kde kterákoli z písniček mohla vzniknout v posledních 15 letech.

A přestože je to zčásti pořád hra, i v retro stylizaci Kazet něco znepokojivého. Hlavně když si uvědomíte, jak se jejich debut "nebezpečně" blíží nahrávkám domácí novovlnné hvězdy Dybbuk z poloviny 80. let.

Stejně jako electro-punkýši Like She nebo hrdí digitální primitivové I love 69 popgejů nemíří Kazety do budoucnosti, ale do minulosti. V tom je jedna z nejpozoruhodnějších domácích desek za rok 2009 zároveň i jednou z nejsmutnějších, když svým posluchačům vzkazuje: minulost je lepší než budoucnost.

Kazety: Kazety. CD, 45 minut. X Productions, 2009. Ukázky na MySpace kapely zde.

 

Právě se děje

před 19 minutami

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 24 minutami

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 27 minutami

OSA dostane pokutu přes 10 milionů, požadovala nesmyslné poplatky

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 10,67 milionu Kč pro Ochranný svaz autorský (OSA) za zneužití dominantního postavení. Pokuta je pravomocná, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Úřad svaz potrestal za to, že v letech 2008 až 2014 požadoval po ubytovacích zařízeních platbu i za přijímač v pokoji, ve kterém nebyl nikdo ubytován.

"Provozovatelé ubytovacích zařízení tak platili účastníku řízení autorské odměny i v případě, kdy v pokoji nebyl reálně ubytován žádný host. Podle rozhodnutí úřadu nelze požadovat platbu autorské odměny i tehdy, kdy na pokoji ubytovacího zařízení prokazatelně nemohlo dojít k užití díla," uvedl úřad v tiskové zprávě.

OSA potvrdil, že mu bylo doručeno rozhodnutí o zamítnutí rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. "OSA se s obsahem rozhodnutí teprve seznamuje a zvažuje další kroky. Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Je proto pravděpodobné, že proti rozhodnutí předsedy úřadu pana Rafaje, podáme žalobou u Krajského soudu v Brně," řekl Roman Strejček, předseda představenstva OSA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy