Královna na křídlech mytického ptáka

MIchal Pařízek
27. 6. 2006 13:00
Recenze - Padesátiletá Cassandra Wilson se na čtrnáctém albu Thunderbird pustila do neznámých zvukových území. Naštěstí s dobrým navigátorem.

Původně striktně jazzová pěvkyně se postupem času dostala přes blues, pop a "roots music" až k současné formě souljazzu podporované elektronickými beaty. To poslední je zásluha T Bone Burnetta.

Královna vokálního jazzu se narodila v roce 1955  v muzikální rodině v Jacksonu ve státě Mississippi. Po zastávce v New Orleansu, kde pracovala například s Ellisem Marsalis, se vydala do New Yorku. Tady začala vydávat sólová alba - původně čistě jazzová, ale už tehdy ozvláštněná cover verzemi. Kdo zná její temný sametový hluboký hlas dnes, byl by překvapen, do jakých výšek se pouštěla.

Na desce Blue Light Till' Down z roku 1993 pak poprvé nabídla publiku vybroušený styl založený na dokonalém vokálu a decentní instrumentaci. Každé následujícící album se přitom něčím odlišuje. Někdy je popovější, jindy se vrací ke kořenům do mississippské delty. Na tom zatím posledním jsou temné bluesové tóny podpořeny elektronikou.

Foto: Blue Note

Thunderbird je mytické stvoření uctívané původními obyvateli Ameriky. Bájný pták svými křídly zvedá vítr a vyvolává hromy, jeho vypodobnění najdeme na mnoha totemech. Právě tak přichází do poklidného zpěvaččina území T Bone Burnett.

Ne že by deska Thunderbird byla tak totálně jiná oproti ostatním nahrávkám, ale s jeho produkcí rozhodně povýšila. Burnettem produkované soundtracky O Brother, Where Art Thou?, The Ladykillers nebo Walk The Line dokázaly vybudit zájem publika o starou hudbu. A tu se teď jal sám oživovat moderními přístupy - tak postupoval už při spolupráci s The Blind Boys of Alabama.

Na předchozích albech Cassandry Wilson působila skromná instrumentace určitě přitažlivě, ale přece jen občas únavně. Tentokrát tradiční nástroje podporují beaty a plochy, občas se písně přibližují až Massive Attack nebo temnějšímu Trickymu. Přestože většinou jde o klasické bluesové kousky.

Foto: Blue Note

Cassandra Wilson se na albu autorsky podílí na pouhých třech skladbách, což je suverénně nejmenší počet za posledních třináct let. V popředí jsou tu její oblíbené coververze: skladba Willieho Dixona I Want To Be Loved a tradicionál Red River Valley tvoří páteř alba.

Zajímavá je další předělávka. Na předchozích albech Belly Of The Sun a Glamoured zařadila zpěvačka po jedné skladbě od Boba Dylana (Shelter From The Storm, respektive Lay Lady Lay). Na novince najdeme skladbu Closer To You, kterou napsal také Dylan, jenže Jacob. Ano, syn a frontman skupiny The Wallflowers. Že by symbolicky další náznak nového začátku?

Je to určitě nejpovedenější album Cassandry Wilson od vzpomínkového Travelling Miles z roku 1999 a dost možná jejím nejlepším vůbec. Sázka na producenta zpěvačce vyšla, znovu zní svěže a moderně. Thunderbird přinesl do její nostalgické krajiny nové zprávy.

Cassandra Wilson: Thunderbird. CD, 50 minut, vydala firma Blue Note, 2006, v ČR distribuuje EMI.

 

Právě se děje

Další zprávy