reklama
 
 

Do Prahy přijíždějí falešní rapoví burani z interwebu

7. 7. 2010 8:00
Jihoafričtí Die Antwoord jsou odpověď. Na všechno!

Londýn, Praha - Internetové fenomény se střídají snad ještě rychleji, než si průměrný člověk mění spodní prádlo. Pro některé je ale virtuální svět příliš malý. Patří k nim jihoafrická skupina Die Antwoord, jež dokonale pobláznila internet. Ve středu  se představí v České republice, na jejich první zdejší koncert se chystá Lucerna Music Bar.

Die Antwoord už dávno není jen internetová senzace, jejich vystoupení na populárním americkém festivalu Coachella vidělo třicet tisíc fanoušků a podle ohlasů patřilo v mimořádně nabitém programu k těm nejlepším. Podobně nadšené ohlasy doprovází i jejich aktuální evropské turné, v jehož rámci se objeví v Praze. Nikomu nevadí, že trio z Kapského města vlastně zatím oficiálně nevydalo žádnou desku.

Superhrdinský tým

Členové Die Antwoord vypadají trochu jako postavy z komiksu. Šéfem je potetovaný Ninja, který rád nosí trenýrky nadměrné velikosti s přesnou replikou obalu pinkfloydovského Dark Side Of The Moon. Tedy pokud zrovna nemusí mít na sobě vězeňský mundůr. Je to ten typ,  o kterém si řeknete, že k němu byl svět nespravedlivý a on se mu to snaží řádně oplatit. Jinak má na hlavě účes jako Vanilla Ice a mouše by neublížil (když má dobrý den).

Jeho partnerkou je étericky křehká zpěvačka Yo-Landi Vi$$er (čtěte: fasa) - když by se před vámi začala vysvlékat, přepadne vás strach, že váš byt obklíčilo policejní komando bojující proti pedofilům. Má ráda peníze a motorky, ale je to vlastně zosobněná nevinnost.

Třetí do party je tlouštík DJ Hi-Tek, který toho moc nenamluví, ale všechno řekne jeho budhovsky blažený úsměve a hiphopové oblečky velikosti XXXXXL. „Dělá beaty z jinýho vesmíru," říká o něm v dokumentu Ninja.

Jejich stylizace do autentického buranského hip hopu z ghetta je tak dokonalá, že to až skoro nemůže být pravda. A vlastně není.

Enter Die Antwoord: 36. komnata buranství

Povyk kolem Die Antwoord odstartoval klip ke skladbě Enter Ninja, který na YouTube za měsíc zhlédl přes milion lidí. Aby bylo všem jasné, že je to „ložený" virální fenomén, zahrála si v něm i Youtube celebrita Leon Botha - jihoafrický performer trpící progérií,  vzácným onemocněním předčasného zestárnutí.

Krátký fiktivní dokument Zef Side pak představil trio z Kapského města jako zástupce předměstské kultury „zefs", jakési esence hrdého buranství smíchaného s hiphopovou gangsta pózou (více zde).

Tři členové Die Antwoord bydlí na předměstí Cape Townu v dřevěných vilkách svých rodičů, prohání se na motorkách, rožní maso na otevřeném ohni a poslouchají Jay-Zho - tedy věci, které se na předměstích obyčejně dělají. Navíc mluví jazykem, který je výbušným mixem afrikánštiny (neboli zmutované holandštiny, kterou v regionu jižní Afriky mluví chudé vrstvy) a černošské angličtiny odkoukané z MTV.

Jak internetoví detektivové brzy odhalili, Die Antwoord ve skutečnosti nejsou předzvěstí nové hiphopové revoluce z chudinských slumů, ale jen nový projekt Watkina 'Waddyho' Tudora Jonese; dobré duše jihoafrické hiphopové scény, který od poloviny 90. let působil v několika rapových projektech.

Násilnický schizofrenik Ninja je jen jednou ze zástupu jeho postaviček. Předtím například vystupoval jako rapper v obleku s přezdívkou MaxNormal.TV, který v jednom roztomilém klipu na Youtube učí rapovat manažery s pomocí prezentace v Power Pointu.

Fikce, nebo skutečnost?

„O Die Antwoord se v Jihoafrické republice hodně debatuje a každý na ně má svůj názor," hlásil už na jaře Craig Duncan z Rádia Wave. „Někdo říká, že Waddy Jones podrobuje buranské prvky v bílé afrikánské kultuře v brilantní satiře. Jiní zase říkají, že celý svůj styl ukradl černým a chudým afrikánským rapperům z chudinského ghetta Cape Flats - což je vlastně vykořisťování."

Waddy rozhodně není Afrikánec, nicméně tetování které má na sobě v klipech, jsou přesné kopie kérek, kterými se označují členové pouličních gangů v Cape Flats. To spousta místních považuje za obzvláště pohoršující.

Nuže dobrá - Die Antwoord jsou tedy něco jako jihoafrický Ali G alias hiphopový floutek britského komika Saschy Barona Cohena (pozdějšího Borata a Bruna). I Die Antwoord jsou vtipně udělaná parodie na kulturu chudiny, která okopírovala svůj životní styl z amerických gangsterek.

Co když je to ale ještě něco víc než parodie? Die Antwoord si chytře pohrávají se západním fetišem autenticity, který muzikantům z třetího světa automaticky připisuje auru výjimečnosti bez ohledu na to, jakou hudbu hrají.

Opravdovostí nakonec není posedlá jen tzv. world music, ale i hip hop. A objevování zapadlých městských scén ve třetím světě se nakonec řídí stejným pravidlem jako fascinace domorodou hudbou.

„Zef je moje vnitřní já, extenze mé bytosti," brání se Waddy AKA Ninja v rozhovorech, ale jinak hraje svoji roli do roztrhání těla. Die Antwoord jsou tak krásně falešní, až z toho přechází zrak. Šest milionů lidí, kteří viděli jejich klip Enter The Ninja, se přece nemůže mýlit; nebo ano?

Jsou po celým interwebu

Kdyby byl příběh Die Antwoord natočený jako epizoda amerického seriálu Věřte - nevěřte, vystoupil by na konci zpoza kamery fousatý vědátor a na klíčovou otázku „Fikce, nebo skutečnost?" by nám odpověděl.

Jenomže svět popu takhle jednoduše nefunguje, ostatně autenticita je umělý romantický termín aplikovaný západní optikou na hudbu, o jejímž kontextu nic netušíme. Proto raději berme Die Antwoord jako postmoderní popový balíček, který nejlépe funguje na rovině první signální soustavy.

A kdo chce, může se bavit „intelektuálním" podtextem. Tohle naposledy dokázali Gorillaz. Co je ale nejpodstatnější, hudba funguje i bez přídavných „motorů". Jejich chytrá fúze umanutého bělošského rapu a primitivních elektronických beatů je stokrát zábavnější než obdobný electro hip hop třeba takových Black Eyed Peas. Parodie nebo ne, Die Antwoord dokázali skvěle smíchat kutilství ranné acidhouseové scény s hiphopovým postojem.

Mají to rozehrané dokonale. Poté, co vzali útokem internet, podepsali v květnu nahrávací smlouvu se společností Interscope. Nadnárodní korporace jim zaplatí nový klip, který Die Antwoord natáčí s Neillem Blomkampem, jihoafrickým režisérem sci-fi trháku District 9.

Jejich debutové album $0$ by snad mělo vyjít na podzim; komu se nechce čekat, můžete si ho v celé délce poslechnout na jejich webové stránce zde.

Nasrat na všechny, kteří tvrdil, že to nikdy nedokážu. Říkali, že jsem lůzr, nikdo. Říkali, že jsem psychouš. Ale podívej se na mě teď: Jsem po celým interwebu," rapuje Ninja uprostřed virálního hitu Enter the Ninja.

Přesvědčí i české publikum, že svět interwebu dávno přerostli?

autor: Karel Veselý | 7. 7. 2010 8:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama