Zaplněné pražské Rudolfinum ve čtvrtek dlouze aplaudovalo orchestrům staré hudby Monteverdi Choir a English Baroque Soloists vedených jejich zakladatelem sirem Johnem Eliotem Gardinerem.
Dirigent, který jako jeden z prvních znovuobjevil originální barvy barokní hudby, na festivalu Pražské jaro představil výběr z kantátové tvorby Johanna Sebastiana Bacha. Ta tvoří těžiště repertoáru obou těles.
Bach se kantátové tvorbě věnoval prakticky celý život. Tyto vokálně instrumentální koncertantní skladby v hudbě vrcholného baroka tvořily samostatný žánr, takže autor mohl navázat na své předchůdce.
Na čtvrtečním koncertu zazněly Bachovy kantáty Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, Wachet! Betet! Betet! Wachet!, Jesus schläft, was soll ich hoffen? a Wachet auf, ruft uns die Stimme.
Bachovy rané kantáty vznikaly v souladu s dobovými normami, což se změnilo kolem roku 1713.
Tehdy byla uskutečněna zásadní reforma v evangelické barokní církevní hudbě. V souvislosti s ní Bach začal komponovat kantáty nového typu, s áriemi a recitativy.
Vedle tradičních textů protestantského chorálu a textů anonymních autorů se také nově začala objevovat duchovní poezie, vyvazující texty z výlučné závislosti na biblickém slovu a chorálu. To dalo vzniknout množství básnických reflexí popisujících rozličné biblické události, které evangeličtí faráři přednášeli věřícímu lidu.
Ačkoliv se Bach kantátám věnoval již během svého pobytu ve Výmaru, to podstatné z nich vytvořil až ve funkci kantora a hudebního ředitele v Lipsku, kam odešel v roce 1723. Mezi jeho povinnosti v té době krom jiného patřilo připravovat na každou neděli či svátek hudbu pro městské kostely. Touto hudbou byly jeho vlastní kantáty.
V průběhu roku bylo zapotřebí minimálně šedesáti kantát, což pro skladatele zejména v prvních letech znamenalo zátěž vyžadující mimořádnou koncentraci a disciplínu.
John Eliot Gardiner je jednou z vedoucích postav současného světa vážné hudby. Jako častý host předních světových těles se soustředí na repertoár hudby 17. až 20. století.
Jeho spolupráce s Monteverdi Choir, English Baroque Soloists a Orchestre Révolutionnaire et Romantique z něj učinila předního představitele a průkopníka v oblasti historicky poučené interpretace.
K nejambicióznějšímu projektu Gardinerovy dosavadní umělecké kariéry, kompletnímu provedení Bachových kantát na ročním turné, došlo omylem − v programu jakéhosi vlastního koncertu se dočetl, že prý míní natočit všechny Bachovy kantáty.
Gardiner se podivil, zamyslel a nakonec skutečně přišel s projektem zvaným Bach Pilgrimage. V roce 2000 tak oslavil 250 let skladatelova úmrtí provedením všech jeho církevních kantát.
S hudebníky a zpěváky tehdy dirigent putoval od kostela ke kostelu, z Německa přes Paříž a Curych až do New Yorku. Každá kantáta zazněla ve dnu liturgického roku, pro nějž byla autorem zkomponována.
Živé snímky, celkem 56 skladeb na 28 albech, Gardiner vydal na vlastním labelu Soli Deo Gloria založeném k tomuto účelu.
Monteverdi Choir patří již přes padesát let mezi nejlepší vokální tělesa světa. Kromě pravidelné koncertní činnosti v Evropě a Spojených státech se objevil v mnoha operních představeních, například v londýnské Covent Garden či v pařížské Opéra Comique.
Vloni sbor spolu s English Baroque Soloists nastudoval všechna tři dochovaná operní díla Claudia Monteverdiho, která provedl u příležitosti oslav 450. výročí skladatelova narození.
English Baroque Soloists se od svého založení v roce 1978 snaží změnit pohled na interpretaci barokní a raně klasicistní hudby. Kombinace zvuku dobových nástrojů a virtuózní hry z něj činní jeden z předních barokních orchestrů dneška.