Los Angeles - Americká kina zažívají v těchto týdnech nesmírnou finanční bídu. K vítězství stačilo snímku Bangkok Dangerous nizoučkých 7, 8 milionu doalrů za první víkend. V předělávce hongkongsko-thajského akčního filmu, který natočili - stejně jako originál - bratři Pangové, se v hlavní roli nájemného vraha na pracovní cestě v asijské destinaci ztrapňuje Nicolas Cage.
Zatímco v původní filmu je nájemný čarostřelec hluchoněmý a akční scény jsou několikrát stylizovány z jeho subjektivního pohledu, americký snímek tuto základní atraktivitu škrtá a hrdina je pouze zamlklý podivín.
Cageova kariéra vůbec vykresluje nesmírně kolísavou křivku. Už vlastně nikdo ani neví, kdy byl skutečně výdělečná hvězda, a zároveň už si téměř nikdo nepamatuje, kdy byl charakterní herec. To dobré, co dosud natočil, totiž překryla halda odpadu a šmíry.
Ocenění a chválu kritiky sbíral naposledy za snímek Adaptace v roce 2002, kde ztvárnil bratry dvojčata-scenáristy. Komerčně bodoval díky dvěma dílům Lovců pokladů v letech 2004 a 2007. Jenomže mezitím má na kontě spoustu propadáků.
Romantická komedie Pan Rosnička (The Weather Man, 2005) utržila v USA celkově jen 12,5 milionu dolarů, mysteriózní thriller Rituál (The Wicker Man, 2006) 23,5 milionů a akční sci-fi Next (2007) slabých 18,2 milionu. Nedobrý komerční výsledek 24 milionů měl i divácky obstojně hodnocený Obchodník se smrtí (Lord of War, 2005).
Což při běžných produkčních nákladech (tj. bez reklamy) od 20 do 60 milionů znamená, že do filmů s Cagem se příliš nevyplácí investovat; respektive, že si Cage neumí hledat dobré filmy a spolupracovníky.
Snímek Rituál se dokonce stal pro svou nepovedenost a nechtěnou směšnost oblíbeným terčem vtipů - viz tento falešný trailer:
Podobně nechtěně směšná je i překvapivě rentabilní comicsová adaptace Ghost Rider (2007), která v USA utržila 116 milionů, za což ovšem může především popularita předlohy.
Recenzenti si každopádně na Bangkok Dangeous smlsli. Gary Brown z Houston Community Newspapers napsal: „Celý film Cage nosí na obličeji tak zkormoucený výraz, až to vnuká myšlenku, že by ve svém jídelníčku potřeboval více vlákniny."
V Sun Online odpravili snímek větou: „Drsná střílečka se zasekla v devadesátých letech, což znamená ještě dekádu jinde, než kam patří Cageův sestřih fotbalisty z let osmdesátých."
Účes zvaný „mullet" (vpředu kratší, vzadu delší - alias vpředu byznys, vzadu párty) vůbec vyvolal až nevídané množství vtípků od recenzentů.
„A zde je vzkaz pro Nicolase Cage: tvůj kadeřník tě nenávidí. A tvůj režisér a scenáristi? Nejsou v tom až tak pozadu," zaprovokoval si Christopher Smith u Bangor Daily News-
A Elliott Noble ze Sky Movies nasadil podobnou notu, když se ptal, jaké adjektivum snímku sedne nejlépe: „Směšný a absurdní? Občas. Těžkopádný a neohrabaný? Často. Ale nebezpečný? Pouze pro Cageovu kariéru a pro jeho holiče."
Ve zbytku TOP 10 dojíždějí filmy z minulých týdnů; žádná novinka se nedostala vysoko. A dojezdy Tropické bouře (2. místo), Temného rytíře (4.), Mammy Mii! (8.) a Pineapple Expressu (10.) jsou to šťastné, jejich tržby slibují přinejmenším pokrytí nákladů, případně už i solidní výdělky.
Propad u ostatních snímků je ovšem zřejmě nezadržitelný. Zdá se, že se příliš nevyplácejí postapokalyptické akční sci-fi (Babylon A.D. a Rallye smrti) a příliš nezabírají ani parodie úspěšných filmů (Disaster Movie).
Nakonec to dopadá tak, že - i díky nízkým nákladům - se stane úspěšným starý sexem posedlý intelektuál Woody Allen se svou lechtivou a emocionálně bolavou komedií Vicky Christina Barcelona, která si vytrvale střádá milionek k milionku a nyní jich má už šestnáct.
Ve světových, tedy mimoamerických tržbách kraloval tento víkend muzikál Mamma Mia! s 15 miliony na 39 trzích nad Temným rytířem, který posbíral necelých 12 milionů z 60 trhů. Mamma Mia! má ovšem dosud celkově 206 milionů mimo Severní Ameriku, zatímco poslední Batman již 437 milionů. Po velkém nástupu sice přišel propad, ale to už producenty nejspíš netrápí.