Za americké filmy se loni utratila rekordní suma

kf
6. 3. 2008 13:33
Chodilo víc diváků, na tržbách se podepsal kurz dolaru
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Americká filmová asociace (MPAA) vydala výroční zprávu, podle níž diváci po celém světě zanechali v roce 2007 v pokladnách kin za americké snímky rekordních 26, 7 miliardy dolarů. Za rok 2006 to bylo 25, 5 miliardy.

Mimo Severní Ameriku se v kinech za zámořské snímky utratilo 17, 1 miliardy, což je výsledek převyšující předešlý rok o 4, 9 procenta.

Ve Spojených státech a Kanadě se "domácí" tržby zvýšily dokonce o 5, 4 procenta k rekordní sumě  9, 6 miliardám dolarů. Prodalo se celkem 1,4 miliardy lístků za nezměněné ceny a pět procent lístků dražších než průměrných 6, 88 dolarů.

Předseda asociace Dan Glickman řekl, že zpráva jistě přináší pozitivní informace; ovšem je nutné si uvědomit, že na nominální výši tržeb se podílel slabý dolar. "Není pochyb, že významný podíl na vzrůstu tržeb má situace naší měny," prohlásil na tiskové konferenci.

Druhý zásadní vliv může mít zvyšující se technická kvalita promítání. "Vidíme, že konzumenti jsou velmi otevřeni myšlence digitálně vybavených domácností a zároveň milují kina. Obojí má tedy velmi, velmi světlou budoucnost," řekl Glickman.

Američtí diváci loni podnikli průměrně 7,9 výletu do kina; 73 procent z nich si vybralo film díky online programům, zároveň víc než polovina z nich uvádí, že si vybrali i díky trailerům v kinech.

Hlavní studia jako Paramount, Sony a Walt Disney utrácejí průměrně 106,6 milionu dolarů na produkci a marketing každého filmu -  což znamená 6,3procentní nárůst oproti minulým letům.

Největší blockbustery - čili předem zamýšlené hity - roku 2007 jako Spider-Man 3 od Sony, Shrek Třetí od Paramountu či Transformers a Piráti z Karibiku 3 od Disneyho nešly s tržbou pod 300 milionů dolarů.

Přese všechna vysoká čísla je ovšem nutné poznamenat, že filmový byznys je oproti jiným podstatně menší a návratnost v něm podstatně méně zajištěná a hůře předvídatelná.

 

Právě se děje

Další zprávy