Benátky - V soutěži benátského festivalu je jedenadvacet filmů a většina z nich jsou - jak už tak na přehlídkách bývá - depresivní dramata s aktuálními společenskými a politickými tématy.
Jednou z výjimek je v tomto ohledu japonský animovaný snímek Gake no ue no Ponyo (Mořský koník na útesu) od proslulého režiséra Hayaa Miyazakiho.
Ukázka (kulturní rubrika upozorňuje, že píseň je silně nakažlivá):
Sedmašedesátiletý tvůrce požívá ve své domovině pověst národního umělce, kterého milují lidé všech věkových a sociálních skupin. Jeho filmy se pravidelně umisťují na prvních příčkách návštěvnosti.
Jeho Princezna Mononoke z roku 1997 byla v Japonsku úspěšnější než Titanic, Cesta do fantazie z roku 2001 úspěšnější než první díl Pána prstenů a nejnovější Mořský koník na útesu momentálně zapříčinil, že nejnovější díl Batmana, Temný rytíř, nemá ani dost sálů, kde by se promítal.
Koník od 19. července nasbíral v Japonsku přes 10 miliard jenů (zhruba 93 milionů dolarů). Temný rytíř se vedle něj se svými čtrnácti miliony ztrácí.
Miyazaki je přitom přijímán i odbornou veřejností jako výjimečný humanistický umělec, který dovede naprosto bezelstným způsobem šířit v srdcích diváků cit pro dobro, solidaritu a životní harmonii.
Většina jeho filmů nenásilně vypráví o ekologických tématech a za své hrdiny si vybírá děti, které se střetávají s dosud nepoznanými stránkami skutečnosti. Jejich nevinný pohled na svět je předurčuje k tomu, aby pak mohly zachránit ostatní ohrožené bytosti.
Mořský koník vychází tentokrát z pohádky Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla a vypráví příběh zlaté rybky, která se chce stát člověkem, aby mohla být s pětiletým chlapcem Sosukem, do něhož se zamilovala.
Miyazaki i na tiskové konferenci v Benátkách působil jako dobrotivý pohádkový dědeček, pocházející ze zcela jiných časů; a novináři mu uctivě naslouchali.
"Animace potřebuje dotek lidské ruky, což je ten důvod, proč budu používat kreslicí pero tak dlouho, jak jen to bude možné," odpověděl na otázku, proč své filmy dělá "postaru" - s minimem počítačových efektů a v paletě vodových a pastelových barev.
Režisér si je přitom vědom, že již nebude mít dlouho dost sil, aby "utáhl" celovečerní filmy. Do důchodu chtěl odejít již v roce 2001, ale nakonec se nechal přemluvit k dalšímu celovečernímu filmu Howlův pohyblivý zámek (2004) a třem krátkometrážním kouskům.
Mořský koník každopádně vyhlíží jako poslední film, pod nímž je podepsán jako hlavní režisér. Dál už by měl pokračovat jeho syn Goro, podle jehož dětské podoby ostatně vznikl i hlavní hrdina koníka.
K Miyazakimu jako svému velkému inspirátorovi, který dovede dělat dětské filmy tak, aby se líbily i dospělým, se hlásí rovněž animátoři z amerického studia Pixar (Toy Story, Příšerky s. r. o., Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Ratatouille, VALL-I).
Miyazaki se k jejich vzájemnému vztahu vyjádřil s všeobjímající tolerancí: "Ilustrátoři z Pixaru jsou všechno lidé, kteří jsou mi drazí. Není mezi námi žádná soutěživost. Náš vztah je založen na přátelství."
V Mořském koníkovi sehraje důležitou úlohu vlna tsunami, a Miyazaki se tudíž nevyhnul otázce, nakolik jej ovlivnila asijská přírodní katastrofa v roce 2004. "Když jsem dělal film, na onu tsunami jsem nemyslel," řekl reportérům. "V přírodě jsou určité cyklické věci, které se dějí tak, že je člověk nemůže nikdy popírat."
Ačkoli na první pohled mohou jeho filmy působit naivně, primitivně a téměř i kýčovitě, obvykle dovedou svým vyprávěním vtáhnout diváky dovnitř a dát jim pocítit velmi silné a čisté emoce, které vedou k hlubšímu pochopení zákonitostí sil, jež přesahují lidskou civilizaci.
Miyazaku už před lety vyhrál na berlínském festivalu Zlatého lva a také Oscara za zmíněnou Cestu do fantazie (Spirited Away; Sen to Chihiro no kamikakushi) a Mořský koník patří momentálně k favoritům benátské soutěže.
"Je to dílo úžasné fantazie, které osvítí děti ve věku od tří do sta let," napsala o něm kritička Deborah Youngová.
Benátská soutěž má přitom ve výběru ještě jeden japonský animovaný film The Sky Crawlers neméně slavného Mamorua Oshiiho (Ghost in the Shell 1-2). Adaptace románové pentalogie Hiroshi Moriho se odehrává v alternativním světě, kde zuří letecká válka. Snímek bude představen veřejnosti ve středu. Zatím je na něj možné zhlédnout ukázku: