reklama
 
 

V amerických kinech už začaly Vánoce. Čtyřikrát

1. 12. 2008 15:45
Silný víkendový žebříček vyhrála romantická komedie

Los Angeles - Takhle velkou návštěvnost americká kina nezažila od léta a slavení Dne nezávislosti: málokdy se stane, aby hned sedm filmů v Top 10 mělo tržby vyšší 10 milionů dolarů.

Lidé evidentně tráví víc času v nákupních centrech a chodí při tom do multiplexů téměř na všechno. Tržbám pomohlo zvláště to, že Američané slavili Díkůvzdání, takže žebříčky vlastně existují dva: ten, který počítá jen víkend, a ten, který má díky čtvrtečnímu svátku víc dní.

V obou případech vyhrála komedie vykalkulovaná přesně pro tuto sezonu - Čtvery Vánoce (Four Christmases) s Vincentem Vaughnem a Reese Witherspoonovou. Víkendové tržby byly 31,6 milionu, se Dnem díkůvzdání dokonce 46,7 milionu.

Vzhledem k tomu, že dotyčné hvězdy jsou drahé a ve snímku se objeví spousta dalších známých tváří jako Robert Duvall, Sissy Spaceková či Jon Voight, vyšplhal se rozpočet rutinní konverzačky až na 80 milionů.

Vánoce s nemotorou Vaughnem

Čtvery Vánoce tak byly předem odsouzeny k tomu stát se hitem. Režisér Seth Gordon přitom měl za sebou jenom pár krátkých filmů a jeden oceňovaný dokument o fanoušcích videoher nazvaný King of the Kong.

Zápletka Čtver Vánoc - do českých kin přijdou 11. prosince - vypráví o páru, který obvykle tráví Vánoce v přímořských letoviskách, ale tentokrát kvůli shodě náhod budou muset navštívit své rodiče. Vzhledem k tomu, že jsou z obou stran rozvedení, znamená to podniknout celkem čtyři oddělené návštěvy a potkat spoustu lidí, s nimiž by hlavní hrdinové raději neměli nic společného.

Celkové divácké ohlasy vykazují mírnou spokojenost, hodnocení publicistů je horší. Pouze asi čtvrtina recenzí byla kladných a kritici se především diví, koho z producentů napadlo dát dohromady hřmotného Vaughna a křehkou Witherspoonovou.

"Nechat nemotorného Vaughna blízko jakéhokoli vánočního filmu je jako dát do ruky nůž vašemu bláznivému opilému strejdovi během rodinného svátečního shromáždění - je to nezodpovědný, nesmyslný a úplně přihlouplý nápad," napsal Frank Ochieng z časopisu Movie Eye i v narážce na předchozí Vaughnův film Fred Claus.

Austin Kennedy ze Sin Magazine si zase povzdechl, že Vaughn se sice snaží razit si cestu snímkem, jak nejlépe dovede, zato "Witherspoonová - zdá se - nemá nejmenší ponětí, co dělá".

Jeden z mála, kdo Čtvery Vánoce pochválil, byl recenzent čtrnáctideníku Variety Aaron O. Scott, který je považuje za "osvěžujícím způsobem břitké a čisté a předcházející obvyklé kýčovitosti a strupovitosti Vánoc".

Superpsisko zabralo

Na druhé příčce se překvapivě nachází 3D animovaná disneyovka Bolt o psí filmové hvězdě, která si minulý týden odbyla premiéru až na třetím místě. A uplynulý týden vydělal superpes dokonce o pár drobných víc: 26,6 milionu přes víkend a 36 milionů s Díkůvzdáním.

Na třetí místo klesla teenagerská upírská romance Stmívání (Twilight), jejíž raketový nástup minulý týden přesvědčil producenty, že pokračování musí vzniknout co nejdřív. Natáčet se tedy začne už v březnu příštího roku.

Víkendové tržby Stmívání byly jen kousek na Boltem - 26, 4 milionu, ale se Dnem díkůvzdání ho o něco předběhly se sumou 39,5 milionu. Celkem už mají emo upírci na kontě 120 milionů dolarů, takže už nemusejí být tak smutní.

Čtvrtá se o uplynulém víkendu slušně držela poslední bondovka Quantum of Solace se 28 miliony. Dolárek po dolárku, a už má v Americe 142 milionů a celosvětově 450. Čistý zisk z posledního Bonda ale kvůli enormním nákladům na produkci a propagaci poplyne teprve tehdy, až překročí hranici půlmiliardy.

Pearl Harbor z Austrálie

Až na pátém místě skončila velkoformátová romance Australia režiséra Baze Luhrmanna s Nicole Kidmanovou a Hugem Jackmanem. Tajný sen producentů, aby se z Austrálie stal nový Titanic, jde pomalu ke dnu. Jistě, že za první víkend není 14,8 milionů špatný výsledek (Den díkůvzdání zarovnal sumu dokonce na 20 mil.), a Titanic měl ostatně jen 28,5 milionu a také vyhlížel jako propadák.

Jenže Austrálie dosavadním výsledkem spíš znovu potvrzuje status, jaký má režisér Luhrmann už dlouhodobě: dělá filmy, které si na sebe jakž takž vydělají a po nějakém čase se z  nich stanou klasiky, ale výdělečné hity to nejsou.

Ostatně i recenze na Austrálii jsou vlažné. Adam Tobias z Watertown Daily Times přirovnal epičnost a romantičnost snímku ke králíčkovi Duracelovi: "Prostě pořád běží, běží a běží."

James Berardinelli z ReelViews zase napsal: "Vypadá to úžasně, ale totéž lze říct o Pearl Harboru Michaela Baye, s nímž Austrálie sdílí víc než jen přechodnou a náhodnou podobnost."

Šestý je nezmar Madagaskar dvojka se 14,5 miliony za víkend (19,6 se Dnem díkůvzdání) a 160 miliony celkem.

Sedmé místo v tvrdé konkurenci vybojoval akční bijec Transporter 3 s Jasonem Stathamem v hlavní roli. Vypadá to zdánlivě slabě, ale 12,3 milionu za víkend (18,5 - Díkůvzdání) je plně srovnatelný výsledek s předchozími dvěma díly, respektive lepší než jednička a horší než dvojka.

Recenzenti filmu každopádně měli problém rozeznávat jednotlivé díly od sebe. Jakýsi konsensus nejlépe vyjadřuje věta Christophera Smithe z Bangor Daily News: "Je to šílené, absurdní a jistým způsobem úplně přes čáru, a ačkoli to není úplně nejlepší díl série, nabízí to přesně to, co jeho publikum chce."

Skvělý Sean Penn

Na sedmém místě je komedie Role Models (5,2 mil. víkend, 7,8 mil. Díkůvzdání) a na osmém drama z koncentračního tábora Chlapec v pruhovaném pyžamu (1,7 mil. víkend, 2,2 mil. Díkůvzdání).

Relativním poraženým se stal životopisný film o prvním otevřeně homosexuálním americkém starostovi. Snímek Milk režiséra Guse Van Santa se Seanem Pennem v hlavní roli měl rozpočet 15 milionů dolarů a v prvním víkendu utržil pouhých 1,3, resp. 1,7 milionu.

Jenomže jde o tzv. limitované nasazení. Dotyčnou sumu tak Milk získal v pouhých 36(!) kinech, a má tím pádem definitivně nejvyšší průměrné tržby ze všech filmů v žebříčku - 38 300 dolarů na kino. Druhé jsou Čtvery vánoce, které měly 3310 kin a průměr 9570 dolarů na kino.

>

Milk je každopádně horkým favoritem Oscarů a bude v kinech ještě dlouho poté, co z nabídky zmizí všechny výše uvedené snímky. Drtivá většina recenzentů je z Van Santova filmu nadšená a oceňuje jeho zručnost v rekonstrukci atmosféry San Francisca 70. let.

Amy Nicholson z periodika I. E. Weekly napsala, že "Penn a režisér Van Sant ukazují Milkovu sexuální orientaci s otevřeností, jež nikdy neklesne ke karikatuře. Je to osvěžující, pravdivé a… mužné."

Nezávislý recenzent Willie Waffle dodává: "Penn se coby osoba a herec úplně vytrácí, aby z Milka stvořil jednu z nejcharismatičtějších postav, jaké jste kdy viděli na plátně."

1. 12. 2008 15:45

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama