Los Angeles - Filmové studio Sony se snaží vytěžit co nejvíc z toho, že školáci v USA mají prázdniny a spoustu volného času. Zatímco v Česku jsou distributoři v nasazování novinek opatrní a často odsouvají premiéry zahraničních hitů až k začátku školního roku kvůli českému fenoménu dovolených v zahraničí a na venkově, v USA studia považují léto za nejvýnosnější období hned vedle Vánoc.
Nápad posunout premiéru z obvyklého pátku na tuto středu padnul na typický film pro teenagery, nazvanou Pineapple Exprees, o dvou zhulencích, kteří silně pod vlivem prchají před nájemnými vrahy.
Počítá se s tím, že přes víkend snímek může utržit 30 milionů dolarů a za pět dní od premiéry i 40 milionů. A je možné, že to bude právě Pineapple Express, který po čtyřech týdnech nahradí na prvním místě žebříčku Temného rytíře.
Pineapple Express (Ananasový express) - což je mj. kódové označení pro výjimečně účinnou odrůdu marihuany - přitom nepatří k primitivnímu typu zábavy. Teenagerské komedie v poslední době vycházejí z poetiky nezávislých filmů (Big Lebowski či snímky Kevina Smithe) i televizních sitcomů a přitahují nové talenty, kteří povyšují vulgaritu na inteligentní úroveň.
V případě Pineapple Expressu nastalo spojení dvou, respektive tří jmen, která jsou synonymem obrody hollywoodské kinematografie. Námět a produkci obstaral Judd Apatow, proslavený seriálem Machři a šprti a komediemi 40 let panic a Zbouchnutá.
Scénář vytvořil Seth Rogen, herecká hvězda Zbouchnuté, který si nedávno napsal i komedii Superbad. Při psaní Pineapple Expressu prý vycházel z klasického středoškolského filmu Zlaté časy na Ridgemont High (1982) režisérky Amy Heckerlingové.
Pro Apatowa byla zase výchozím impulzem postava Floyda z Tarantinovy a Scottovy Pravdivé romance (1993) - strašlivého huliče si tehdy zahrál Brad Pitt.
Hlavním a překvapivým esem je ovšem osoba režiséra. David Gorgon Green totiž dosud vůbec není spojen s komediálním žánrem a natáčel jemná, psychologicky a lyricky laděná dramata z jižanských maloměst jako George Washington (2000), All the Real Girls (2003), Protiproud (Undertow, 2004) a Snow Angels (2007).
Kritici jeho poetiku dokonce občas přirovnávají k výsostně artovému režisérovi Terrenci Malickovi (Tenká červená linie, Nový svět).
Zdá se, že od všemožných Prciček se přes dadaistické kousky typu Hele, vole, kde mám káru?
a Zahulíme, uvidíme, dostávají flákačské komedie pro teenagery do nové éry.
Kromě Rogena, který se svým chraplavým barytonem zapsal během krátké doby do paměti mnoha diváků, hraje v Pineapple Expressu druhou hlavní roli James Franco, jenž zatím zaujal hlavně v sérii Spider-Man coby Harry Osborn, kamarád a poté protivník Pavoučího muže.
Rogen je na povrchu celkem spořádaný konzument marihuany, ale poté, co mu jeho dealer (Franco) prodá obzvlášť "hustej matroš", omylem uvidí úkladnou vraždu. Jenže jako naprosto nespolehlivý svědek musí začít prchat před mafií.
Prozatímní reakce diváků a kritiků na eskapády dvou nemohoucích budižkničemů se shodují, že film je ještě vtipnější než velmi povedený trailer.
Recenzent Philip Martin z deníku Arkansaských demokratů dokonce napsal: "Má to takový lehce ošuntělý vzhled nízkorozpočtových filmů ze 70. let a jakýsi podivně zázračný instinkt k vystižení toho, jak myslí a chovají se lidé, co jsou pod vlivem."