Už sám tento fakt asi vzbudí u českého diváka zvědavost. Pikantností ostatně je, že film byl prý odmítnut na karlovarském festivalu - z obavy, jak ho zdejší publikum přijme.
V Německu se snímek s názvem Této noci hvězdy nevyšly promítá od loňského listopadu; česká premiéra se konala 20. ledna v pražském Ponrepu. V klasické distribuci ale není; jedná se o českém znění. Vidět ho lze německy s anglickými titulky, v nejbližší době například na březnovém Febiofestu.
Poslední tři dopisy
Dagmar Knöpfelová, režisérka a zároveň scénáristka, slibovala, že ukáže Boženu Němcovou, jak ji neznáme. A skutečně nabízí obrazy pro českého diváka až šokující: místo oslavované kněžny z notoricky známého portrétu, namísto roztomilé a moudré Barunky z Babičky vidíme spisovatelku dva měsíce před smrtí.
Vyčerpanou, v horečce, svíjející se bolestí ve strohé a téměř prázdné místnosti, jak se jí nad psaním dopisů promítají vzpomínky na týrání, bití a nadávky opilého muže.
Na ustavičnou bídu a hlad, na omrzlé ruce a nohy v nevytopeném bytě. Do toho si v přestávkách drhne zkrvavené vložky ve vědru s ledovou vodou.
Univerzální osud
A přece si režisérka téměř nic z toho nepřimyslela. Dlouho pracovala na tom, aby až na výjimky převedla na plátno obsah posledních tří rozepsaných a nikdy neodeslaných dopisů Němcové a vytvořila tak svérázný "paradokumentární" portrét.
Přes toto "obrazoborectví" však nelze říci, že její snímek výrazně zpřesňuje pohled na Němcovou; spíš jen nabízí jiný (a stejně definitivní) obraz, když z ní dělá v první řadě oběť domácího násilí. Kupříkladu o dobové politické situaci ve filmu není ani zmínka.
Vypadá to, jako by pro režisérku nebyla ani tak důležitá sama historická postava Němcové, jako spíš možnost předvést "na ní" jakýsi univerzální tragický osud velké ženy.
Babička v němčině
Formálně je křehký snímek postaven na neustálém prolínání různých časových rovin. Vysílená žena se v průběhu psaní dopisů opakovaně hrouží do vzpomínek a zase se vytrhává zpět k psaní. Postavy ze vzpomínek často vplouvají do reality podobné halucinacím a podtrhují horečnatý stav jejich pisatelky.
Poslední dva listy se však z velké části opakují, a tak na plátně vidíme leckteré scény dvakrát, někdy téměř nepozměněné, jindy lišící se v detailech či v interpretaci. Toto "zmnožení" ovšem působí spíš matoucím než halucinačním dojmem a film ztrácí na tempu.
Corinna Harfouchová (známá například z Pádu Třetí říše) v hlavní roli má každopádně mimořádně těžkou úlohu, film na ní prakticky stojí. Nutno říci, že obstála poměrně dobře; otazníky občas vyvstávají spíš nad režijním vedením.
Horší je to s Bolkem Polívkou, jehož Josef Němec je až příliš jednoduchý a jednostrunný vulgární opilec. V ostatních rolích najdeme i další známé české tváře, například Ondřeje Vetchého.
Ačkoliv celkově lze film hodnotit spíše průměrně, má dvě nesporná pozitiva: u nás vybízí ke skutečnému zkoumání osudu, který za to rozhodně stojí; a na "druhé straně" má zásluhu na novém vydání Babičky v němčině.