Šťastná to žena, svíjející se bolestí

Hana Fejfarová
5. 2. 2006 0:00
Recenze - Německá režisérka natočila za německé peníze film o "české národní ikoně" Boženě Němcové.

Už sám tento fakt asi vzbudí u českého diváka zvědavost. Pikantností ostatně je, že film byl prý odmítnut na karlovarském festivalu - z obavy, jak ho zdejší publikum přijme.

V Německu se snímek s názvem Této noci hvězdy nevyšly promítá od loňského listopadu; česká premiéra se konala 20. ledna v pražském Ponrepu. V klasické distribuci ale není; jedná se o českém znění. Vidět ho lze německy s anglickými titulky, v nejbližší době například na březnovém Febiofestu.

Poslední tři dopisy

Dagmar Knöpfelová, režisérka a zároveň scénáristka, slibovala, že ukáže Boženu Němcovou, jak ji neznáme. A skutečně nabízí obrazy pro českého diváka až šokující: místo oslavované kněžny z notoricky známého portrétu, namísto roztomilé a moudré Barunky z Babičky vidíme spisovatelku dva měsíce před smrtí.

Foto: www.movienetfilm.de

Vyčerpanou, v horečce, svíjející se bolestí ve strohé a téměř prázdné místnosti, jak se jí nad psaním dopisů promítají vzpomínky na týrání, bití a nadávky opilého muže.

Na ustavičnou bídu a hlad, na omrzlé ruce a nohy v nevytopeném bytě. Do toho si v přestávkách drhne zkrvavené vložky ve vědru s ledovou vodou. 

Univerzální osud

A přece si režisérka téměř nic z toho nepřimyslela. Dlouho pracovala na tom, aby až na výjimky převedla na plátno obsah posledních tří rozepsaných a nikdy neodeslaných dopisů Němcové a vytvořila tak svérázný "paradokumentární" portrét.

Přes toto "obrazoborectví" však nelze říci, že její snímek výrazně zpřesňuje pohled na Němcovou; spíš jen nabízí jiný (a stejně definitivní) obraz, když z ní dělá v první řadě oběť domácího násilí. Kupříkladu o dobové politické situaci ve filmu není ani zmínka.

Foto: Aktuálně.cz

Vypadá to, jako by pro režisérku nebyla ani tak důležitá sama historická postava Němcové, jako spíš možnost předvést "na ní" jakýsi univerzální tragický osud velké ženy.

Babička v němčině

Formálně je křehký snímek postaven na neustálém prolínání různých časových rovin. Vysílená žena se v průběhu psaní dopisů opakovaně hrouží do vzpomínek a zase se vytrhává zpět k psaní. Postavy ze vzpomínek často vplouvají do reality podobné halucinacím a podtrhují horečnatý stav jejich pisatelky.

Poslední dva listy se však z velké části opakují, a tak na plátně vidíme leckteré scény dvakrát, někdy téměř nepozměněné, jindy lišící se v detailech či v interpretaci. Toto "zmnožení" ovšem působí spíš matoucím než halucinačním dojmem a film ztrácí na tempu.

Foto: www.movienetfilm.de

Corinna Harfouchová (známá například z Pádu Třetí říše) v hlavní roli má každopádně mimořádně těžkou úlohu, film na ní prakticky stojí. Nutno říci, že obstála poměrně dobře; otazníky občas vyvstávají spíš nad režijním vedením.

Horší je to s Bolkem Polívkou, jehož Josef Němec je až příliš jednoduchý a jednostrunný vulgární opilec. V ostatních rolích najdeme i další známé české tváře, například Ondřeje Vetchého.

Ačkoliv celkově lze film hodnotit spíše průměrně, má dvě nesporná pozitiva: u nás vybízí ke skutečnému zkoumání osudu, který za to rozhodně stojí; a na "druhé straně" má zásluhu na novém vydání Babičky v němčině.

 

Právě se děje

Další zprávy