Uherské Hradiště – Svou novou biografii nazvanou Autopsie (pitva režiséra) představil na Letní filmové škole v Uherském Hradišti Juraj Herz. Režisér snímků Spalovač mrtvol, Petrolejové lampy či Holky z porcelánu v ní na 520 stranách přibližuje svůj život a tvorbu, kniha obsahuje také 400 fotografií.
"I kdybyste nečetli, co jsem tam napsal, ty fotografie za to stojí," řekl Herz účastníkům besedy.
"Musel jsem strašnou spoustu věcí vynechat, vydalo by to na ještě jednu takovou knihu, ale řada lidí ještě žije, tak jsem některé věci musel vynechat," podotkl režisér, který podle svých slov má biografie moc rád a čte je od mládí. "Nejvíc mě ovlivnila biografie Luise Armstronga, kde píše, jak byl jako mladý v ústavu, dostal tam trubku a učil se na ni hrát. Aby se to naučil, hrál v nevěstincích, což mně se nepovedlo," uvedl Herz.
Osmdesátiletý Herz natočil více než 30 celovečerních filmů, získal desítky ocenění, kromě Spalovače mrtvol má rád svůj snímek Pasáž z roku 1996. "Přišel příliš brzy, byl dost kritický a tady byla ještě euforie. Kdyby přišel o pět nebo deset let později, byl by přijat jinak," podotkl Herz.
U Spalovače mrtvol hned věděl, že už nikdy nebude mít příležitost natočit takový film. "Líbil se mi scénář i forma, na kterou jsme přišli. Doufal jsem, že rok 1968 bude v kvalitě pokračovat, měl jsem připraveného Nadsamce, Příběhy kriminálního rady s Hrušínským a synem, to byly filmy, které měly jít jeden za druhým. Ale stejně jsem si myslel, že ta možnost, která byla u Spalovače, se už nikdy nevrátí," řekl Herz.
Slavný film o zaměstnanci krematoria Kopfrkinglovi by s odstupem času natočil trošku jinak. Tehdy byl nadšený z možností nového širokoúhlého objektivu, který dokáže roztáhnout obraz. "Byl jsem do něj zamilovaný, to bylo poprvé, co jsme viděli, jak umí zkreslit tvář, tak jsem to přehnal, dnes bych ten objektiv použil daleko míň nebo vůbec," poznamenal.