Recenze: Zhulení Divoši nevědí, co by chtěli vyprávět

Jan Gregor Jan Gregor
2. 10. 2012 17:02
Divoši Olivera Stonea lavírují mezi brakovostí a syrovou realističností
Foto: Bontonfilm

Recenze - Divoši jsou návratem Olivera Stonea k jeho pulpové estetice z devadesátých let. Ve filmech jako Takoví normální zabijáci (1994) a U-Turn (1997) vyprávěl tenhle známý provokatér o vyšinutých hrdinech ve vyšinutém světě a adaptace bestselleru Dona Winslowa na tuhle perspektivu navazuje.

Foto: Aktuálně.cz

Ve zlém, zkaženém světě představuje marihuana dobro. Tak nějak zní jedno z mouder, které divákům servíruje vypravěčka příběhu O (zkratka pro Ophelii) v komentáři mimo obraz, který doprovází příběh o tom, jak se ona a její dva milenci Ben (Aaron Taylor-Johnson) a Čon (Taylor Kitsch) dostali do boje s nelítostným mexickým drogovým kartelem.

Jenže Oliver Stone tentokrát rezignuje byť jen na náznak analýzy téhle vyšinutosti a béčkový příběh mu slouží jen k tomu, aby naprázdno uchvacoval svou stylistickou ekvilibristikou. A tak se dočkáme různých obrazových kouzel, ironického využití soundtracku nebo prudkých změn nálad a žánrů, ale všechno je tentokrát ve službě vyprávění, které je tak zbavené veškeré tíže a názoru, že jediným smyslem Stoneova nekonzistentního filmu se zdá být ukázat zdvižený prostředníček divákům.

Tupí manekýni

Celý film se potácí mezi dvěma vyhraněnými mody: brakovou nadsázkou a realistickým vykreslením mechanismů drogového byznysu. Divoši připomínají divoký mix Rodriguezova filmu Machete a Soderberghova Trafficu - nadvlády gangů.

Foto: Bontonfilm

Zkarikované jednorozměrné postavy se dostávají do styku se syrovým násilím. Největší předobraz má Stoneův poslední film v Pravdivé romanci Tonyho Scotta. Jenže postupy, které byly před dvaceti lety svěže postmoderní, jsou dnes už vyčpělé a Scott se tehdy v jednom ze svých nejlepších snímků mohl opřít o lepší scénář Quentina Tarantina.   

Foto: Bontonfilm

Problém nastává už při vykreslení ústředního milostného trojúhelníku, který si žije bezstarostný kalifornský život marihuanových magnátů, již pěstují a prodávají nejlepší trávu ve Státech. Čon je tvrďák, bývalý voják a žoldák, veterán bojů proti Al Kaidě. Ben je jeho pravý opak: filozof a citlivý idealista, který si svědomí z nelegálního byznysu vykupuje charitou v Africe.

Problém je v tom, že tyhle jejich komiksové charakteristiky, které divákům vychrlí O. (Blake Lively) v expozici v nadužívaném voiceoveru, scénář kromě pár hlášek vůbec nevyužije a Stone je v průběhu děje prezentuje jako dva v podstatě nerozlišitelné manekýny surfařsko-huličského typu.

Nejvíc si autoři smlsli na O., která se i díky svým nesčetným komentářům dění na plátně projevuje jako typická pipka léčící si v posthipísácké švédské trojce frustrace z výchovy labilní zbohatlickou matkou.

Foto: Bontonfilm

Člověk se tak nejen nemůže s hlavními hrdiny ztotožnit, ale v situaci, kdy mocný mexický kartel O. unese (ve snad jediné opravdu skvěle vystavěné napínavé sekvenci) a začne naši dvojici vydírat, aby ji přiměl ke spolupráci, už je skoro nenávidí. Možná to byl Stoneův záměr, i ve Winslowově novele se objevují satirické šlehy vůči povrchnosti svých hrdinů, pak ale mohl ve svém vykreslení tuposti hlavních postav ještě více přitlačit na pilu.

Ještě větší zmatek do hlav vnáší do Divochů výjevy ze zákulisí drogového byznysu. Brutální scény poprav vesničanů nebo upalování údajných zrádců zaživa se střídají s nadsazenými gagy s neschopnými, komiksově laděnými zloduchy. Největší prostor tu dostává Lado (Benicio Del Toro), na jednu stranu bezcitný gauner, na stranu druhou ukázková karikatura prohnaného latinskoamerického macha.

Ale nejvíc člověk pozvedne obočí nad postavou šéfky kartelu Eleny (Salma Hayeková), která by v reálu ve své pozici musela být nelítostnou ženou podepisující dnes a denně rozsudky smrti. Jako z jiného filmu nebo spíše z telenovely působí dějová linka, v níž se Elena projevuje jako nešťastná osamělá matka zoufale toužící po náklonnosti své odcizené dcery studující v Americe.

Divoši působí jako dort pejska s kočičkou, jehož jednotlivé ingredience vypadají lákavě a jsou podané v atraktivním obalu, ale v celku z něj bolí břicho. Kontroverzní, nadvakrát vyprávěný konec je už pak jen logickým završením filmu, v němž tvůrci vrší schválnost na schválnost. „To, že vyprávím tenhle příběh neznamená, že budu na jeho konci naživu," říká na začátku filmu O. Bohužel je to ten typ příběhu, u něhož to bude mnoha divákům už úplně jedno.

Divoši
Savages
Žánr: Komedie, Thriller
Režie: Oliver Stone
Obsazení: Aaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch, Blake Lively, John Travolta, Benicio Del Toro, Salma Hayek, Emile Hirsch, Mía Maestro, Demián Bichir, Leonard Roberts, Diego Catańo, Jake McLaughlin, Trevor Donovan, Tj Myers, Joel David Moore, Livia Milano, Shea Whigham
Délka: 131 min
Premiéra ČR: 27.09.2012
 

Právě se děje

před 8 minutami

Zimola bude v krajských volbách kandidovat v dresu ČSSD, uvedl Hamáček. Jeho projekt Změna 2020 není konkurencí, ale platformou k přilákání osobností.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

MF chce zrušit povinnost podvojného účetnictví pro podnikatele

Fyzické osoby, které jsou v obchodním rejstříku vedeny jako podnikatelé, již zřejmě nebudou muset v budoucnu vést podvojné účetnictví při překročení hranice 25 milionů korun ročního obratu. Vyplývá to z návrhu věcného záměru nového zákona o účetnictví, který předložilo ministerstvo financí do mezirezortního připomínkového řízení. 

MF dále navrhuje rozšíření použití mezinárodních účetních standardů při sestavování účetní závěrky bankami, vybranými finančními institucemi a pojišťovnami. Ty přitom již dnes dohledovým orgánům informace v mezinárodních účetních standardech dodávají. Zároveň chce MF navrhnout, aby firmy, které využívají mezinárodní účetní standardy a využijí je i pro stanovení základu daně z příjmu, měly nižší administrativní zátěž. Zákon by měl dále zpřehlednit zákonné požadavky na inventarizaci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy