Recenze: Zhulení Divoši nevědí, co by chtěli vyprávět

Jan Gregor Jan Gregor
2. 10. 2012 17:02
Divoši Olivera Stonea lavírují mezi brakovostí a syrovou realističností
Foto: Bontonfilm

Recenze - Divoši jsou návratem Olivera Stonea k jeho pulpové estetice z devadesátých let. Ve filmech jako Takoví normální zabijáci (1994) a U-Turn (1997) vyprávěl tenhle známý provokatér o vyšinutých hrdinech ve vyšinutém světě a adaptace bestselleru Dona Winslowa na tuhle perspektivu navazuje.

Foto: Aktuálně.cz

Ve zlém, zkaženém světě představuje marihuana dobro. Tak nějak zní jedno z mouder, které divákům servíruje vypravěčka příběhu O (zkratka pro Ophelii) v komentáři mimo obraz, který doprovází příběh o tom, jak se ona a její dva milenci Ben (Aaron Taylor-Johnson) a Čon (Taylor Kitsch) dostali do boje s nelítostným mexickým drogovým kartelem.

Jenže Oliver Stone tentokrát rezignuje byť jen na náznak analýzy téhle vyšinutosti a béčkový příběh mu slouží jen k tomu, aby naprázdno uchvacoval svou stylistickou ekvilibristikou. A tak se dočkáme různých obrazových kouzel, ironického využití soundtracku nebo prudkých změn nálad a žánrů, ale všechno je tentokrát ve službě vyprávění, které je tak zbavené veškeré tíže a názoru, že jediným smyslem Stoneova nekonzistentního filmu se zdá být ukázat zdvižený prostředníček divákům.

Tupí manekýni

Celý film se potácí mezi dvěma vyhraněnými mody: brakovou nadsázkou a realistickým vykreslením mechanismů drogového byznysu. Divoši připomínají divoký mix Rodriguezova filmu Machete a Soderberghova Trafficu - nadvlády gangů.

Foto: Bontonfilm

Zkarikované jednorozměrné postavy se dostávají do styku se syrovým násilím. Největší předobraz má Stoneův poslední film v Pravdivé romanci Tonyho Scotta. Jenže postupy, které byly před dvaceti lety svěže postmoderní, jsou dnes už vyčpělé a Scott se tehdy v jednom ze svých nejlepších snímků mohl opřít o lepší scénář Quentina Tarantina.   

Foto: Bontonfilm

Problém nastává už při vykreslení ústředního milostného trojúhelníku, který si žije bezstarostný kalifornský život marihuanových magnátů, již pěstují a prodávají nejlepší trávu ve Státech. Čon je tvrďák, bývalý voják a žoldák, veterán bojů proti Al Kaidě. Ben je jeho pravý opak: filozof a citlivý idealista, který si svědomí z nelegálního byznysu vykupuje charitou v Africe.

Problém je v tom, že tyhle jejich komiksové charakteristiky, které divákům vychrlí O. (Blake Lively) v expozici v nadužívaném voiceoveru, scénář kromě pár hlášek vůbec nevyužije a Stone je v průběhu děje prezentuje jako dva v podstatě nerozlišitelné manekýny surfařsko-huličského typu.

Nejvíc si autoři smlsli na O., která se i díky svým nesčetným komentářům dění na plátně projevuje jako typická pipka léčící si v posthipísácké švédské trojce frustrace z výchovy labilní zbohatlickou matkou.

Foto: Bontonfilm

Člověk se tak nejen nemůže s hlavními hrdiny ztotožnit, ale v situaci, kdy mocný mexický kartel O. unese (ve snad jediné opravdu skvěle vystavěné napínavé sekvenci) a začne naši dvojici vydírat, aby ji přiměl ke spolupráci, už je skoro nenávidí. Možná to byl Stoneův záměr, i ve Winslowově novele se objevují satirické šlehy vůči povrchnosti svých hrdinů, pak ale mohl ve svém vykreslení tuposti hlavních postav ještě více přitlačit na pilu.

Ještě větší zmatek do hlav vnáší do Divochů výjevy ze zákulisí drogového byznysu. Brutální scény poprav vesničanů nebo upalování údajných zrádců zaživa se střídají s nadsazenými gagy s neschopnými, komiksově laděnými zloduchy. Největší prostor tu dostává Lado (Benicio Del Toro), na jednu stranu bezcitný gauner, na stranu druhou ukázková karikatura prohnaného latinskoamerického macha.

Ale nejvíc člověk pozvedne obočí nad postavou šéfky kartelu Eleny (Salma Hayeková), která by v reálu ve své pozici musela být nelítostnou ženou podepisující dnes a denně rozsudky smrti. Jako z jiného filmu nebo spíše z telenovely působí dějová linka, v níž se Elena projevuje jako nešťastná osamělá matka zoufale toužící po náklonnosti své odcizené dcery studující v Americe.

Divoši působí jako dort pejska s kočičkou, jehož jednotlivé ingredience vypadají lákavě a jsou podané v atraktivním obalu, ale v celku z něj bolí břicho. Kontroverzní, nadvakrát vyprávěný konec je už pak jen logickým završením filmu, v němž tvůrci vrší schválnost na schválnost. „To, že vyprávím tenhle příběh neznamená, že budu na jeho konci naživu," říká na začátku filmu O. Bohužel je to ten typ příběhu, u něhož to bude mnoha divákům už úplně jedno.

Divoši
Savages
Žánr: Komedie, Thriller
Režie: Oliver Stone
Obsazení: Aaron Taylor-Johnson, Taylor Kitsch, Blake Lively, John Travolta, Benicio Del Toro, Salma Hayek, Emile Hirsch, Mía Maestro, Demián Bichir, Leonard Roberts, Diego Catańo, Jake McLaughlin, Trevor Donovan, Tj Myers, Joel David Moore, Livia Milano, Shea Whigham
Délka: 131 min
Premiéra ČR: 27.09.2012
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Marcon chce posílit vztahy s Bidenovou Amerikou. Prezidenti chtějí spolupracovat v rámci WHO

Nový americký prezident Joe Biden v neděli poprvé od nástupu do funkce mluvil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem a vyjádřil touhu po upevnění vzájemných vztahů obou zemí, uvedl Bílý dům. Podle Macrona měli oba vůdci velmi blízké názory, a to zejména co se týče přístupu k mezinárodním problémům, jakými je například boj s pandemií či klimatickými změnami, uvedl Elysejský palác.

Prezidenti se shodli na nutnosti spolupracovat v oblasti globálního veřejného zdraví v rámci Světové zdravotnické organizace (WHO). Z té USA vyvedl předchozí prezident Donald Trump, Biden však hned po nástupu do funkce nařídil, aby se k ní Spojené státy vrátily. Stejně tak tomu bylo i u pařížské klimatické dohody z roku 2015.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Koulař Crouser vylepšil 32 let starý halový světový rekord

Americký koulař Ryan Crouser vytvořil na mítinku ve Fayetteville světový halový rekord. Osmadvacetiletý olympijský vítěz z Ria de Janeiro předčil pokusem 22,82 metru o šestnáct centimetrů výkon krajana Randyho Barnese, který se v čele historických tabulek držel 32 let.

Crouser se na devět centimetrů přiblížil svému absolutnímu maximu z loňského roku. Pod střechou měl jeho dosavadní osobní rekord hodnotu 22,60. Ve Fayetteville Barnsův výkon překonal dokonce dvakrát. Nejdál poslal kouli hned v první sérii, ve třetí ještě předvedl pokus dlouhý 22,70.

"Velmi dobrý start do roku 2021," řekl televizi ESPN Crouser. Historickým zápisem si upevnil první místo v letošních tabulkách, v nichž se za něj v sobotu zařadil výkonem 21,48 český rekordman Tomáš Staněk.

Barnes zůstává nadále absolutním světovým rekordmanem výkonem 23,12 z roku 1990. Za 23 metrů poslal 7,26 kg těžké náčiní také němec Ulf Timmermann (23,06), Crouser se výkonem 22,91 dělí o třetí místo v tabulkách s krajanem Joem Kovacsem a Italem Alessandrem Andreiem.

před 5 hodinami

Portugalský prezident de Sousa podle odhadů obhájil mandát

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa podle odhadů obhájil mandát, hned v prvním kole dnešních voleb se mu podařilo získat přes polovinu hlasů. S odkazem na projekci veřejnoprávní televize RTP o tom informují tiskové agentury.

De Sousa, který je zástupcem pravého středu, si podle odhadů zajistil 57 až 62 procent odevzdaných hlasovacích lístků. V čele Portugalska tak bude dalších pět let.

Další zprávy