Recenze: Přepadení neví, jakou taktiku mít na teroristy

Antonín Tesař
16. 1. 2012 11:00
Snímek ztvárňuje únos francouzského letadla v Alžíru
Foto: Film Europe

Recenze - Francouzský film Přepadení (2010) bývá často přirovnáván ke snímku Let číslo 93 Paula Greengrasse (2006). Oba vycházejí ze skutečných případů únosů letadel arabskými teroristy, v obou případech se na první pohled autoři snaží spíš o rekonstrukci než o dramatizaci.

Obliba Greengrassova filmu přitom může působit trochu zvláštně; celý Let číslo 93 je založený na snaze cíleně se vyhýbat všem svodům toho, aby z událostí 11. září 2001 vzniklo velké tragické vyprávění. Ostatně stejným způsobem režisér přistupoval už k zpracování masakru v severoirském Derry ve filmu Krvavá neděle z roku 2002, tedy pouhý rok po teroristických útocích na World Trade Center.

Zpravodajský styl

Foto: Film Europe

Souvislost to nemusí být náhodná, oba Greengrassovy filmy vyvolávají podobné reakce jako sledování amatérských záznamů letadel narážejících do newyorských mrakodrapů. Nehraje při nich monumentální hudba, střih a pozice kamery nám neumožňuje mít co nejlepší přehled a výhled; není tu ani žádný hrdina, s nímž bychom mohli výjev spoluprožívat.

A nejde jen o vědomí, že to, na co se díváme, se opravdu děje, zatímco filmová vyprávění nejsou skutečná. Daleko důležitější je, že se to děje jinak, než jsme navyklí, že se věci dějí a mají dít - a to nejen z filmu a televize, ale i z každodenní životní zkušenosti. A právě toto „jinak“ stojí v základu Greengrassových filmů.

Specifický styl jeho filmů je označovaný jako „zpravodajský“, protože připomíná surové záznamy válečných zpravodajů nebo oněch amatérů přítomných u výjimečné události. Neukotvený pohyb kamery, nečekané střihy a chybějící návaznost záběrů poukazují na to, že jejich autoři neměli komfort k souvislému a přehlednému zachycení události.

Foto: Film Europe

Nejvěrnějším navázáním na Let číslo 93 ale není Přepadení, nýbrž norský snímek Nokas promítaný loni v Karlových Varech. Režisér Erik Skjoldbjærg využil Greengrassovy postupy ke ztvárnění skutečné události, přepadení norské sčítací centrály. Film vrcholí obrazy naprostého chaosu, kdy po sobě střílejí zmatení lupiči a policisté a kolem procházejí nic netušící chodci.

I Nokas přitom používá dramatické prostředky, ale velmi jemně a nenápadně. Kromě několika efektně zpomalených záběrů je to především ambientní soundtrack Geira Jenssena (samostatně vydávajícího hudbu pod jménem Biosphere).

Klasické žánrové drama

Také v Přepadení, které ztvárňuje případ únosu francouzského letadla v Alžíru v roce 1994, je možné najít řadu podobností s Greengrassovými filmy. Kamera se neustále chvěje, přeostřuje a zoomuje, děj se strikně omezuje na chronologické sledování průběhu události. Režisér Julien Leclerq, který před tímto filmem natočil jen mdlou sci-fi Chrysalis, tu však zároveň inscenuje i napínavý thriller.

Foto: Film Europe

Kromě hudby, která prakticky neustále výstražně skřípe i vypjatě burácí a jednoznačně určuje náladu scén, je to především tím, že snímek se soustředí na několik výrazně „žánrových“ figur. Samozřejmě se jedná o mladého vůdce únosců, který musí fanatickou odhodlanost osvědčit mimo jiné tím, že před něj na letiště předvedou jeho matku.

Opačný tábor je ztělesněn ve figuře ambiciózní a rovněž mladé pracovnice ministerstva zahraničí, která je podle žánrových regulí ze všech nejpohotovější, ať se to týká zpracovávání informací nebo akce - a musí svou pravdu obhájit před nadřízenými. Třetím hrdinou je člen protiteroristické jednotky, resp. spíš jeho manželka a děti, které trnou strachem o jeho osud.

Pomocí těchto postav získáváme v Přepadení něco, co nám Nokas i Greengrassovy filmy usilovně odpíraly, získáváme přehled a klasické žánrové drama. V případě Greengrassových rekonstrukcí šlo o náznak toho, že zachycované události se souvisle a přehledně zachytit nedají. Lépe řečeno, že když je zachytíme přehledně, dostaneme sice dramaticky vystavěný příběh, ale nepochopíme podstatu těchto událostí. Ta spočívá právě v chaosu a nepředvídatelnosti.

Foto: Film Europe

Krvavá neděle i Let číslo 93 působí neobyčejně tísnivě, neboť víme, že zachycovaná situace se dříve či později vymkne kontrole, ale nevíme kdy a jak. A co horšího, „zpravodajsky“ vyprávěný film nám k tomu nedává vodítka, nemáme dramatickou stavbu, podle níž bychom poznali, co přijde příště. Chaos může vypuknout kdykoli a jakkoli. V Přepadení se oproti tomu dokážeme podle dobře známých žánrových indicií snáze zorientovat v tom, co bude následovat, kdo zemře a kdo se zachrání.

Samozřejmě lze namítnout, že s žánry nemají tyto aspekty událostí co dělat, protože takhle se prostě reálně udály. Manželka člena protiteroristické jednotky možná skutečně sledovala celou akci na obrazovce na letišti se slzami v očích. Podstatné ovšem není to, zda „žánrové“ prvky odpovídají, nebo neodpovídají skutečnosti.

Spíš jde o rozdíl přístupů. Zatímco Leclerq se soustředí na oněch několik aktérů a všechno dění ztvárňuje jejich pohledem, Greengrass a Nokas vycházejí z události samé a na vystupující jedince se dívají "jen" jako na její účastníky.

Konvenční thriller o třech liniích

Foto: Film Europe

Ani to, že Přepadení je kompromis mezi „zpravodajskými“ rekonstrukcemi a žánrovými thrillery, ještě nemusí hrát v jeho neprospěch. Problém začíná až u toho, že není úplně uspokojivé ani jako thriller. Nabízí nám perspektivy tří postav, které se ale sotva kdy potkají a každá z nich v podstatě vypráví úplně jiný příběh.

Devadesát minut filmu nedokáže pořádně rozehrát ani jednu z předkládaných linií, takže všechny působí jako nahozené skici. Najednou nám tu chybí motivace a zájmy postav, o které u rekonstrukčních filmů nestojíme. Kvůli přílišné rozdílnosti tří dějových linií snímek postrádá úzkostnou sevřenost Letu číslo 93.

Scény z vnitřku uneseného letadla dlouho vypadají jako přehlídka modelových situací z "únosových filmů".  Jsme svědky hysterických výbuchů zločinců i neočekávaného, až hrdinsky ledového klidu některých cestujících. Především nás ale snímek z nitra letadla vytahuje ven; k událostem, které se situací uvnitř souvisí velmi volně. Závěrečná přestřelka, sama o sobě natočená efektně, pak nepůsobí jako finální eskalace napětí, ale spíš jako začátek akce, na kterou se celý film čekalo.

Přesto má Přepadení dynamiku a dokáže udržet napětí, a to právě díky díky stylu, ve kterém neklidná kamera, tempo a hudba pohání celek kupředu. Leclercq se ukazuje jako pokračovatel současné vlny evropských thrillerů, které přistupují k žánru civilněji a komorněji než Hollywood.

Stejně jako v Nevinné Freda Cavayého nebo v Tohle je láska Matthiase Glasnera se tu setkáváme s šedivou realitou – a to doslova, protože barevnost obrazu je stažena na úroveň přibližující se černobílé. A samozřejmě tu chybějí „nadlidské“ postavy, které by v nebezpečných situacích uměly chodit jako ve svém živlu. Zde vidíme jen vyděšené, nejisté a zranitelné jedince.

Ve výsledku ale Leclerc neudělal příliš plodný kompromis. Spojení zpravodajského stylu a žánrového vyprávění nepůsobí rušivě, nicméně sotva může nabídnout víc než konvenční thriller složený ze tří nesouvislých kusů. 

Možná měla být autorovým příspěvkem k filmovému zachycení výjimečných událostí právě tato rozdrobenost, kdy každý účastník prožívá zcela odlišný osud a vnímá celý "příběh" naprosto jinak. Pak to ovšem měl Leclerq říci lépe, i když ani tak by to nebylo nic objevného.

Přepadení
L'Assaut
Žánr: Akční, Thriller
Režie: Julien Leclercq
Obsazení: Vincent Elbaz, Grégori Derangčre, Mélanie Bernier, Philippe Bas, Aymen Saďdi, Marie Guillard, Mohid Abid
Délka: 95 minut
Premiéra ČR: 05.01.2012
 

Právě se děje

Další zprávy