Proč má Nova Občana Havla a ČT Tobruk

Irena Hejdová Irena Hejdová
19. 3. 2008 9:50
Na základě čeho si televize vybírají koprodukční filmy
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Z letošní třicítky českých filmů vzniká převážná většina v koprodukci s ČT a Novou.

Ve výběru nejsledovanější komerční televize lze pochopitelně vysledovat hlavně sázky na jistotu skrze podporu osvědčených diváckých režisérů, jakými jsou Filip Renč, Jan Hřebejk nebo Zdeněk Troška.

"Zajímají nás jak silné filmy osvědčených tvůrců, tak ale i filmy nadějných začínajících režisérů, což je případ Bobulí nebo snímku František je děvkař," říká mluvčí Novy Veronika Šmítková.

Při výběru filmů, které Nova podpoří, hraje řada faktorů: "Obecně je pro nás rozhodující kvalita scénáře, herecké obsazení, finanční náročnost a samozřejmě potenciál být divácky atraktivní."

Foto: Negativ/Marek Špelda

I Česká televize se rozhoduje na základě kvality scénáře. "Měl by to být silný příběh, který zaujme veřejnoprávního diváka a hodí se do celkové skladby vysílacího okna - tedy mezi naši televizní dramatiku," říká šéfproducent Centra dramatické tvorby ČT Jaroslav Kučera.

Jen občas se prý stane, že se o projekt přetahují obě televize,  nebo si producenti kladou přehnané podmímky.

"Výběrem neprojde nabídka, která se finančně či obchodně výrazně liší od našich představ či od obvyklých zvyklostí. Rozhodně nepřeplácíme konkurenci a holt se někdy - byť s těžkým srdcem takového titulu vzdáme," dodává Kučera.

To ale není případ letošního roku. "Naše tři jarní premiéry - Venkovský učitel, Karamazovi a Terezka - nám plně vyhovují a zapadají do naší strategie. pro podzim chystáme plno dalších lahůdek, například Máj, Tobruk, Děti noci - Ofka, Hlídače č. 47 či Anglické jahody," vypočítává šéfproducent.

Herci čekají, až štáb přestaví scénu.
Herci čekají, až štáb přestaví scénu. | Foto: Aktuálně.cz

Vybírají si i producenti - podle toho, která z televizí jim nabídne lepší podmínky. "Jednodušší podmínky nabízí v poslední době Nova," říká Ondřej Trojan, producent filmů Jana Hřebejka.

"Jen si předkupuje práva na vysílání a zároveň dává objem v televizní reklamě. My je na oplátku prezentujeme jako partnera - je to pro mne tak jednodušší, že vyrábím film bez koproducentů," dodává.

"Jednání s Novou také jsou o mnoho rychlejší než s ČT," souhlasí producent Pavel Strnad, který dokument Občan Havel společně s hlavní producenkou Jarmilou Polákovou předprodal Nově poté, co ČT účast na unikátním projektu "prováhala".  Nova ho vysílat i ve formě čtyřdílného seriálu. O nasazení ještě není rozhodnuto, snímek je pořád v kinech.

Názory producentů vysvětlují, proč letos tolik filmů neodolalo nabídce právě z Novy. Momentální nadvláda "jejich" snímků může být ale i optickým klamem: filmy Novy jsou mnohem víc vidět právě v bezpočtu upoutávek přímo na obrazovce i ve venkovní reklamě.

Občan Havel
Občan Havel | Foto: Aktuálně.cz

Strnadův Negativ nicméně nabízí filmy oběma televizím: "Jednáme s nimi pak na základě jejich zájmu o daný projekt." V případě Slámova Venkovského učitele, který vstupuje do kin tento týden, se dohodl s ČT.

"Venkovský učitel je spíš typ filmu právě pro Českou televizi," říká s tím, že v tomto případě se dohodl rychle, protože ČT projevila velký zájem.

Zástupci ČT souhlasí, že veřejnoprávní stanice nabízí šanci i méně nápadným snímkům. "Při výběru z toho velkého množství scénářů, které dostáváme, vycházíme zejména ze snahy nabídnout pro nedělní čas pestrou skladbu témat, žánrů, způsobů zpracování. Výběr je shodou několika názorů," objasňuje Kučera.

Česká televize podle něj podporuje filmy rodinné i pro různé věkové skupiny, filmy o menšinách i debuty. "Spolupracujeme také na látkách, které reflektují naši historii - tedy Tobruk, Anglické jahody nebo Protektor," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy