Partyzánka Marta v podání Petry Špalkové se chytí do pasti nastražené na zvířata. Zraněná se tak dostává do domácnosti dvou mužů žijících na samotě uprostřed lesa.
Mrzoutský otec (Jan Novotný) s nelibostí přihlíží tomu, jak jeho dospívající syn (Vojtěch Štěpánek) ošetřuje Martu a sbližuje se s ní.
V lesích kolem je spousta vojáků, kteří představují nebezpečí pro všechny tři; otec se bojí, aby neodvedli syna do války, syn, aby nepřišel o Martu - a Marta se bojí o život.
"Pro mě film je hlavně o tom klukovi, i když se jmenuje Marta," říká debutující režisérka Marta Nováková. "O outsiderovi, který má svůj svět, z něhož je najednou vytržen a musí začít uvažovat prakticky."
Infobox
- SPECIÁL: Co se točí v Česku
- Anglický král je už dotočen, stejně jako Grandhotel. Točí se Svěrákovy Vratné lahve a dívčí road movie Pusinky. A v srpnu se začne natáčet veselá road movie o Romech Roming...ČTĚTE V NAŠEM SPECIÁLU
Podle Novákové je jedním z témat i schopnost a neschopnost si porozumět: "Dva lidé, kteří znají stejnou řeč, k sobě cestu vůbec nenajdou, zatímco dva, kteří si vzájemně nerozumí, ano."
Nováková strohý a syrový snímek natočila podle scénáře Jana Coufala na podzim 2004. Na scénáři spolu pracovali od roku 2000 pod pedagogickým vedením Karla Kachyni.
Slavný režisér připomínkoval několik verzí scénáře, ale realizace se už nedožil. "Pořád se velice dobře orientoval mezi jednotlivými verzemi," vzpomíná Nováková.
Příběh není zasazen do konkrétního časového rámce. "Já chtěla, aby to bylo bezčasí, Honza chtěl první světovou válku nebo 50. léta. Od začátku o to byl spor," říká režisérka s tím, že Kachyňa dokonce prosazoval zasazení do napoleonských válek.
Postava Marty byla psaná na tělo Petře Špalkové, s níž Marta Nováková spolupracovala už na svém bakalářském filmu Bílé noci.
"Řekli jsme si, že zkusíme drama. A jako jednu z podmínek jsme stanovili, že hlavní roli bude hrát Petra Špalková. Je to výborná herečka a utáhne celý film."
Marta vstoupí do kin 31. srpna v pěti kopiích. Po prosincovém Restartu Julia Ševčíka je už druhým absolventským filmem FAMU, který se v poslední době do kin dostal.
Zatímco Ševčíkovi výrazně pomohl koprodukční vstup Finů, tvůrci Marty sháněli peníze těžce na natáčení, pak na přepis a výrobu kopií. Proto jde film do kin až nyní.
"Člověk musí přistoupit na nějaký kompromis, aby se dostal k realizaci," vysvětluje Nováková. "My jsme si to koprodukovali sami - trochu proti své vůli."
Marta tak vznikla s rekordně nízkým rozpočtem 3,6 milionu korun. Štáb i herci pracovali zadarmo; bez finanční pomoci FAMU a produkční práce Evy Pospíšilové by snímek pravděpodobně vůbec nevznikl.
Snímek nyní čeká prezentace pro zahraniční novináře na karlovarském festivalu, promítání na Letní filmové škole a srpnovém Fresh Film Festu. Prý už o Martu projevil zájem i rotterdamský festival.
Nováková věří, že její dílo si své diváky najde: "Tajně doufám, že se na to chodit bude. Bojím se toho označení klubový nebo festivalový film. Marta podle mě vyvolává u diváků otázky."
Režisérka už uvažuje o dalším filmu. Hrdinové mého dětství by měl být rodinný snímek typu Schmidtových Vracenek, který by se "bez pupendovské idealizace" podíval na dobu osmdesátých let.
"Hrdinkou bude desetiletá holčička, která vyrůstá v 80. letech. Cítí, že něco není v pořádku. Je to téměř autobiografický film o tom, co tehdy na nás působilo - Studio Kamarád, Vinnetou a tak," dodává.