Los Angeles - Tato kauza zřejmě nemá v dějinách Hollywoodu precedens. Jedno studio natočí drahý velkofilm - a krátce předtím, než má jít do kin, druhé studio oznámí, že právo na distribuci mají oni, přestože se na produkci nepodíleli jediným centem.
Studio, které film vyrobilo, dá případ k soudu a čeká, že musí vyhrát. Ovšem nejvyšší instance rozhodne, že právo na distribuci, a tím pádem naprostou většinu zisku má opravdu ono druhé studio, které (zákeřně?) utajovalo informaci před konkurencí, jež oddřela veškerou práci.
Takto se aspoň prozatím jeví případ comicsového snímku Watchmen, jenž měl už beztak dost spletitou cestu vzniku. Nyní je ve fázi, kdy kvůli právnímu sporu možná vůbec nepůjde do kin; skončí v trezoru a odpočet na oficiálních stránkách filmu běží zbytečně.
Kdo bude hlídat hlídače?
Watchmen (v Česku vyšli knižně jako Strážci) spisovatele Alana Moorea a výtvarníka Dave Gibbonse patří podle odborníků i fanoušků k nejlepším comicsům všech dob. Jde o spletitý, románově strukturovaný příběh o zestárlých superhrdinech, které kdosi začne vraždit.
Dílo nesené leitmotivem „Kdo bude hlídat hlídače?" převzatým od Platóna a George Orwella uchvacuje propracovanou psychologií, překvapivými zvraty a působivým vylíčením apokalyptické atmosféry.
Svým stylem se zásadně odlišuje od většiny ostatních comicsů a jde spíše o intelektuální disputaci na téma „co to znamená být hrdina" než akční podívanou, respektive čtivo pro teenagery.
Dílo bylo od počátku považováno za nefilmovatelné, ale o práva na adaptaci se hollywoodská studia přetahovala už od konce 80. let. Studio 20th Century Fox nakonec získalo v roce 1990 smlouvu, ale po neúspěšných pokusech o použitelný scénář předprodalo práva společnosti Largo Entertainment.
Složitá cesta vzniku
Zástupce Larga, producent Lawrence Gordon, pak po několika krocích, kdy se čachrovalo s právy na merchandising a distribuci, prodal některá práva zástupcům společnosti Warner Bros.
Právníci ve Warner Bros. si ovšem zřejmě špatně přečetli smlouvy a nedomysleli, že práva na distribuci doposud náleží 20th Century Fox.
O film Watchmen postupně projevili zájem režiséři jako Darren Aronofsky (Requiem za sen, Fontána) či Paul Greengrass (Let č. 93, Bournův mýtus a Bourneovo ultimátum), ale nakonec film natočil za 120 milionů dolarů Zack Snyder, který se krátce předtím stihl proslavit adaptací comicsu 300: Bitva o Thermopyly.
Snyder si na poměrně liberálních Warnerech vymohl právo udělat tříhodinové, velmi temně laděné dílo. S touto podobou filmu se ovšem nyní může nejspíš rozloučit, protože Foxové, kteří jako jediní mohou uvést film do amerických kin, takový snímek neakceptují.
O rozdílu mezi tím, jaká je strategie Warneru a Foxu, vypovídá například letošní Temný rytíř od Warnerů a dva díly Fantastické čtyřky od Foxů. První film evidentně cílí na starší, inteligentnější a náročnější publikum, druhé dílo je určeno nenáročným teenagerům.
Pravý důvod odsunutí Pottera?
Warner Bros. pochopitelně chtějí spor marketingově využít a fanfarónsky tvrdí, že než by přepustili Watchmeny Foxům, kteří by je podle všeho upravili, raději je nikdy neuvedou.
Problém je ale v tom, že Warneři se potýkají s finančními problémy. Ačkoli je Temný rytíř nejúspěšnějším filmem roku, musí zalepit ztráty, které způsobila akční sci-fi Speed Racer.
Pokud se spor o uvedení Watchmenů potáhne dlouho, Warneři by na příští rok neměli v záloze žádný velký potenciální hit. I proto nejspíš přesunuli šestý díl Harryho Pottera z letošního prosince o osm měsíců.
Další nešťastná adaptace Alana Moora
Režiséra Zacka Snydera tedy čeká v nejhorší variantě smutný osud: buď jeho Watchmen nikdy nepůjdou do kin, nebo budou radikálně přestříhaní.
Studio Warner Bros. zkouší se studiem Fox dohodnout ještě další variantu než přepuštění. Věří, že by se spolu aspoň dohodli na rozdílné distribuci v USA a ve zbytku světa, případně vyřešili práva okolo merchandisingu - tedy prodeje hraček, triček a dalších suvenýrů.
Fox tvrdí, že jejich cílem je úplný stop filmu. Pravdou ale je, že takhle rozjeté filmy se v Hollywoodu nezastavují a že studia si přes rivalitu podobné naschvály nedělají. 20th Century si tak podle všeho připravují lepší vyjednávací pozici na procenta ze zisku.
Ať spor dopadne jakkoli, už teď Watchmen rozšiřují řadu nešťastných adaptací comicsů od Alana Moorea, který se od výsledných filmů obvykle distancuje.
Podle jeho představ totiž nedopadlo ani Z pekla (2001), ani Liga výjimečných (2003) - stejně jako o dva roky později V jako Vendeta, kde dokonce zcela odmítl být uveden v titulcích.