Praha - Loni na festivalu Berlinale získal cenu Anglický král. Také letos bude mít Česko v Berlíně minimálně jednoho zástupce - celovečerní časosběrný dokument Občan Havel, pohled do prezidentské kuchyně Václava Havla.
Pro nový dokument to ale nejspíš bude start podobného mezinárodního ohlasu, jaký měl za svého prezidentování i jeho aktér. Který jiný snímek se může marketingově pochlubit už tím, že se v titulcích jako účinkující sešli dva američtí prezidenti, skupina Rolling Stones i Havlovi psi Madla a Šugr?
Havla začal dokumentarista Pavel Koutecký natáčet na podzim 1992 a strávil s ním dvě funkční období. Po jeho tragickém úmrtí film dokončil Míra Janek se střihačkou Toničkou Jankovou v produkci Jarmily Polákové ze společnosti Film a Sociologie a firmy Negativ.
O filmu: Občan Havel odhaluje soukromí i silná slova |
Koutecký měl unikátní možnost dostat se s kamerou i na soukromé porady Havlova týmu zvané polívky a na vyjednávání politických špiček po volbách, mohl sledovat Havla se světovými politiky i s přáteli.
Ne všichni se pod dohledem kamer cítili dobře. "Když jsem se o tom projektu dozvěděl, byl jsem zděšen," přiznává dlouholetý exprezidentův mluvčí Ladislav Špaček.
"Václav Havel je člověk od divadla a je všemu otevřený, tak tomu byl nakloněn, my okolo jsme se obávali, že se ty materiály mohou dostat do nepovolaných rukou a způsobit mu potíže." Prý se s natáčením smířil, až když poznal Kouteckého blíž.
Ve filmu se při neveřejných jednáních objevuje i řada dalších politiků, kteří měli s přítomností kamery problém. "Dovedete si představit, že by se takto nechal sledovat třeba Václav Klaus?" ptá se Špaček.
Z politických špiček kývl na natáčení jen Miloš Zeman a Havlovi spolupracovníci přiznávají, že kameru často nechali zastavit. "Kameru jsem chtěla nechat zastavit vždy, když prezident recituje nebo zpívá," říká Havlova tajemnice Anna Freimanová, ale pár takových okamžiků přesto film zaznamenává.
"Já jsem kameru zastavil v oficiální rezidenci Bílého domu, kdy se debata stočila k tématu, které mohou slyšet jen lidé s prověrkou na stupeň přísně tajné," dodává někdejší kancléř Ivo Mathé.
Až do konce se podle Špačka s natáčením řada Havlových spolupracovníků nesmířila a v přítomnosti kamer mlčela. "A v tom užším kruhu spolupracovníků jsem já patřil k těm zděšenějším," dodává Mathé.
Havlovi spolupracovníci se každopádně shodují, že první český prezident se při natáčení choval velmi otevřeně; byli to spíš oni, kdo museli hlídat, co se ještě může zaznamenat.
K tomu sloužilo Kouteckému i bliknutí baterkou do kamery. "Po tom jsem věděl, že můžeme mluvit trochu svobodněji," vzpomíná Špaček.
Přesto je film velmi otevřeným pohledem do Havlova soukromí a politického zákulisí. "To, co jsem viděl, je naprosto autentická výpověď o Václavu Havlovi," hodnotí film Špaček, který nyní v médiích dává rady ohledně etikety.
"Pro diváka bude asi silným zážitkem poznat Havla jako charismatického člověka, který srší humorem, je velmi otevřený a stejně jako v divadle si veškerá svá vystoupení detailně nazkouší."
"Pro mne je i vzpomínkou na Olgu, kterou jsme měli velmi rádi," dodává Freimanová.
Film vrcholí za tónů Ódy na radost během summitu NATO v Praze a poté při Havlově odchodu z funkce.
Ještě před Berlinale vstoupí Občan Havel 31. ledna do českých kin a před volbou hlavy státu možná znovu rozdmychá dávné "spory o Havla" i pojetí úřadu.
Film čeká i televizní uvedení, pro český dokument poněkud netypicky na Nově, která je partnerem. "ČT prováhala okamžik, kdy mohla do projektu vstoupit," říká Pavel Strnad z Negativu.
"Pro nás to je film komerční. Je velmi zábavný, odkrývá osobnost Václava Havla," říká ředitel Novy Petr Dvořák. "Myslím, že to bude jeden z našich blockbusterů."